نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک یزد مطرح کرد:

حباب قیمت زمین در یزد شکسته می‌شود

حباب قیمت زمین در یزد شکسته می‌شود
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۱۹ | ۱۳۹۹/۰۵/۱۴

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک یزد از شکست حباب قیمت ها در این شهرستان خبر داد و گفت: قرار است برای هر منطقه در شهر یزد یک سقف قیمتی مشخص شود که در این زمینه دو کمیته تشکیل شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، محمدرضا دشتی‌نژاد درباره بازار مسکن با بیان اینکه در یزد کمیته‌ای شامل نماینده‌ای از استانداری، شهرداری، اتحادیه مشاوران املاک، کارشناسان و یا ارزیابان محلی و کانون کارشناسان رسمی دادگستری تشکیی شده که بر اساس نظر این بخش‌ها نرخ‌گذاری زمین به تصویب می‌رسد، تاکید کرد: رسالت اتحادیه مشاوران املاک در این راستا این است که زمین‌ها را بر اساس آخرین معامله، بدون حباب‌های کاذبی که بازار را سیطره کرده و به قیمت واقعی زمین نرخ‌گذاری کند.

او در این خصوص که تاکنون چه میزان از طرح پیش رفته است، می‌گوید: قطعأ اجرای طرح تا آخرین فاز و سپری کردن آزمون و خطاهایش زمان می‌خواهد، با این حال، در فاز نخست، پنج منطقه صفاییه، بلوار جمهوری، مسکن و شهرسازی و عارف، اکرمیه و بلوار شهید دشتی بلوک‌گذاری شده است از سوی دیگر در جدول بلوک‌بندی، قرار است قیمت زمین برای مثال از کوچه اول تا کوچه بیستم خیابان الف و نیز قیمت سقف زمین در آن منطقه تعیین شود.

مزیت های یک طرح قابل اجرا

نایب رئیس مشاوران املاک یزد بیان کرد: دربارۀ برخی مزایای این طرح می‌گوید: با این کار قیمت‌های حباب‌گونه و کاذب که نشأت‌گرفته از برخی واسطه‌گری‌ها و بورسی‌هاست حذف و قیمت‌ها واقعی‌تر می‌شود و به‌گونه‌ای عمل خواهد شد که نه مالک و نه خریدار زیان نکنند.

دشتی نژاد در تعریف «قیمت واقعی زمین»، می‌گوید: قیمت واقعی قیمتی است که همراه با تورم بازار افزایش یابد و مازاد بر تورمی که رسمیت دارد و همه پذیرفته‌اند، نیست؛ البته باید در نظر داشت که قیمت واقعی به منطقۀ قرارگیری زمین از نظر رشد منطقه هم بستگی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود جدول بلوک‌بندی نرخ‌گذاری، باز هم شاهد تخطی و قیمت‌های کاذب هستیم، می‌گوید: کارشناسان باید از این جدول پیروی کنند و در صورت تخطی با آنها برخورد می‌شود. مردم نیز روی دیگر این سکه هستند و تا زمانی که این فرهنگ در مردم نهادینه نشود، ممکن است شاهد تبعاتی باشیم که بعضأ یش‌بینی می‌شود.

تسهیل دوندگی‌ها با سامانه ثبت معاملات املاک

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک یزد در مورد کارکرد سامانه ثبت معاملات املاک بیان می‌کند: در این سامانه اسامی مشاوران املاک دارای پروانه و مشخصات آنها، کلیه دفاتر اسناد رسمی و کارشناسان رسمی دادگستری دارای مجوز قرار خواهد گرفت. این سامانه همچنین این پتانسیل را دارد که مشخصات ملکی که مورد عرضه و یا فروش است، استعلام‌ها حتی استعلام‌های شهرداری و نیز نیازهای ابتدایی مخاطبان را پاسخ دهد.

دشتی نژاد با بیان اینکه در این سامانه معاملات دارای شماره سریال است، قابل رصد است و در شناسایی مشکل و جلوگیری از فروش ملک به چند نفر کمک می‌کند، بیان کرد: امیدواریم مردم همکاری کنند تا با همراهی مردم و از طریق سامانه ثبت معاملات مسکن بتوان کار معاملات را بدون دغدغه انجام داد تا شاهد معضلات و مشکلات پس از معامله نبود.

دادستانی یزد ۱۸۱ بنگاه را در ماه اخیر پلمپ و پنج نفر را دستگیر کرده است.

تحلیل بازار

برچسب ها:

یزد ،قیمت زمین 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman