بررسی تحولات بازار مسکن در تیرماه؛

رشد عجیب معاملات مسکن در پایتخت

رشد عجیب معاملات مسکن در پایتخت
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۵۰ | ۱۳۹۹/۰۵/۱۳

قیمت واحدهای مسکونی در شهر تهران عجیب‌تر و سریع‌تر از هر زمان دیگری در حال افزایش است و هر روز دست تعداد بیشتری از شهروندان را از رویای خرید خانه کوتاه می‌کند.
به گزارش اخبار ساختمان، بانک مرکزی در گزارش تیر ماه خود از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران، از رشد عجیب معاملات در این ماه خبر می‌دهد. در تیرماه امسال ۱۴ هزار واحد مسکونی در شهر تهران معامله شد، رقمی که نسبت به ماه مشابه سال قبل، رشد ۱۹۳ درصدی را نشان می‌دهد.

آپارتمان متری ۲۱ میلیون

اگرچه خبر افزایش قیمت خانه به تازگی خبر ساز شده است اما مدت‌هاست که بازار مسکن هر ماه با افزایش شوکه‌کننده قیمت خانه، به کار خود بدون وقفه ادامه می‌دهد. از فروردین ماه تا امروز، ما هر ماه شاهد افزایش حدود ۱۰ درصدی قیمت‌ها نسبت به ماه قبل هستیم.

در تیرماه نیز، هر متر مربع آپارتمان در شهر تهران با متوسط قیمت ۲۰ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به ماه قبل ۱۰.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۶.۶ درصد رشد را نشان می‌دهد. در واقع ما در سال جاری هر ماه شاهد افزایش حدود ۲ میلیون تومانی قیمت هر متر مربع آپارتمان در شهر تهران هستیم.

معاملات بیشتر می‌شود

اگرچه قیمت واحدهای مسکونی سیری صعودی دارد و انتظار می‌رود، از میزان معاملات هر روز کاسته شود اما شرایط نامساعد و بازار هیجانی از رشد خرید و فروش خبر می‌دهد. به نظر می‌رسد نگرانی از گران‌تر شدن و عقب ماندن از چرخه اقتصادی باعث شده بسیاری تن به خرید خانه آن هم با قیمت‌های سرسام آور دهند. در خرداد ماه، ۱۰ هزار و ۸۰۰ مورد معامله در بنگاه‌های ملکی تهران ثبت شد که این تعداد در تیر ماه، به ۱۴ هزار و ۴۷ واحد مسکونی معامله شده رسیده است.

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی در شهر تهران به تفکیک عمر بنا نشان می‌دهد، آپارتمان‌های تا ۵ سال با ۳۸.۶ درصد بیشترین سهم را از میان واحدهای معامله شده داشته‌اند.

۱۵ درصد معاملات برای منطقه ۵


از میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، منطقه ۵ به پرمعامله‌ترین منطقه شهرت دارد. در تیرماه نیز منطقه ۵ با سهم ۱۴.۹ درصدی از کل معاملات، همچنان در صدر معاملات شهر تهران قرار دارد. مناطق ۴ و ۲ نیز به ترتیب با سهم‌های ۸.۷ و ۸.۶ درصدی در جایگاه بعدی قرار دارند.

۱۲ میلیون گران‌تر در یک ماه


نگاهی به گران‌ترین و ارزان‌ترین مناطق تهران می‌اندازیم. طبق آمارها، کسانی که در منطقه ۱ تهران اقدام به خرید واحد مسکونی کرده‌اند، بابت هر متر مربع آپارتمان خود متوسط ۴۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هزینه کرده‌اند. حدود ۱۲ میلیون تومان گران‌تر از ماه پیش چرا که در خرداد ماه همین واحد مسکونی به قیمت هر متر مربع ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.

در مقابل، منطقه ۱۸ کمترین قیمت را در میان واحدهای معامله شده شهر داشته است. البته این رقم به هیچ وجه ارزان و کم به نظر نمی‌رسد چرا که خریداران منطقه ۱۸ هر متر مربع واحد مسکونی‌شان را با متوسط ۹ میلیون و ۶۳ هزار تومان تهیه کرده‌اند. این ارقام نسبت به ماه مشابه سال ۹۸، به ترتیب ۵۱.۸ و ۵۸.۲ درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهند.

بیشترین سهم‌داران بازار

از میان پرفروش‌ترین‌ها، واحدهای مسکونی با دامنه قیمتی ۱۴ تا ۱۶ میلیون تومان به ازای هر متر مربع، با سهم ۹.۷ درصدی، بیشترین میزان فروش را در میان آپارتمان‌ها داشته است. بد نیست بدانیم، در ماه پیش، عنوان بیشترین واحدهای فروخته شده به آپارتمان‌های هر متر مربع ۱۲ میلیون تا ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعلق داشت. همچنین، واحدهای مسکونی با زیربنای ۵۰ تا ۶۰ متر مربع با سهم ۱۴.۲ درصد بیشترین متقاضیان خرید را داشته‌اند.

ایرنا

برچسب ها:

بازار مسکن ،تهران 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman