افزایش حوادث ناشی از کار در مازندران

افزایش حوادث ناشی از کار در مازندران
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۲۰ | ۱۳۹۹/۰۵/۱۳

بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی مازندران طی سه ماه امسال، ۳۲ نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد افزایش داشت، رشد صعودی که به نظر می‌رسد در سایه حواشی مربوط به کرونا در مازندران، گم شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، حوادث ناشی از کار پس از حوادث رانندگی دومین علت مرگ در کشورمان است و علاوه بر آن معلولیت‌ها و مصدومیت‌های ناشی از آن خسارت‌های بسیاری بر منابع انسانی و فنی و اقتصادی کشور وارد می‌کند و این در حالی است که این حوادث خود به خود اتفاق نمی‌افتد بلکه قابل شناخت، علت‌یابی و پیشگیری است.

بر اساس آمار سازمان پزشک قانونی مازندران بیشترین آمار تلفات حوادث کار در شهرستان های بابل با ۶، نور با پنج و آمل با چهار مورد فوتی و شهرستان های ساری، بابلسر، محمودآباد، عباس آباد و میاندورود هر کدام با یک مورد ثبت شده است.

همچنین بر اساس این گزارش طی سه ماه امسال، این تلفات در خرداد با ۱۳، اردیبهشت ۱۲ و فروردین با هفت فوتی گزارش شده است که از این تعداد ذکر شده ۲۴ نفر متاهل و مابقی مجرد بوده‌اند.

همچنین ۲ نفر از فوت شدگان ناشی از حوادث کار دارای ملیت غیر ایرانی هستند. از سوی دیگر، توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که، سنین ۴۱ تا ۵۰ سال با ۹ مورد دارای بیشترین فوتی و بیش از ۶۱ سال با سه فوتی کمترین آمار را داشتند.

سقوط از بلندی بیشترین علت مرگ در حوادث کار

همچنین در سه ماهه امسال، دلایل مرگ افراد در حوادث کار مربوط به سقوط از بلندی با ۱۵، برق گرفتگی با هشت، اصابت جسم سخت با هفت و سوختگی با ۲ فوتی است.

از سوی دیگر، ۱۷۵ نفر مصدوم شامل ۱۶۷ مرد و مابقی زن ناشی از حوادث کار به پزشکی قانونی مراجعه کردند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز، ۱۵ درصد افزایش داشت.

این آمارها حکایت از اوضاع ناامن کاری برای کارگران دارد، کارشناسان معتقد هستند که، برای کاهش تلفات هنگام کار نیازمند یک زنجیره برای ارتقای ایمنی هستیم، به عقیده کارشناسان وجود تجهیزات استاندارد مهم‌ترین رکن ایمنی به شمار می آید.

استانداردسازی تجهیزات کار در مازندران نیازمند نوسازی و بازسازی است، کارشناسان معتقد هستند، نظارت از ارکان اساسی و حلقه مفقوده این بخش محسوب می‌شود، چرا که اگر نتوانیم از تجهیزات به روز، استاندارد و ایمن استفاده کنیم به دلیل اینکه ذات فرآیند کار ایمن نیست قوی ترین نظارت ها هم مانع بروز خطر نخواهد شد.

دلایل بالا رفتن آمار حوادث کار

کارشناسان معتقد هستند که، نبود ابزار و لوازم مناسب برای مشاغل ساختمانی و معدنی و همچنین ضعف بازرسی و نداشتن نظارت دقیق در کنار پایین بودن دستمزدها عواملی است که جان کارگران را به خطر می اندازد؛ در واقع در برخی مشاغل سخت و خطرناک، استفاده از نیروی کار به جای ماشین آلات به دلیل مقرون به صرفه بودن بیشتر مورد توجه کارفرمایان قرار می گیرد این درحالی است که باید برای حفظ امنیت جان کارگران از ماشین آلات و ابرازهای صنعتی هرچند گران استفاده کرد.

به اعتقاد متخصصان نبود آموزش کافی و ساماندهی نیروی کار عامل مهم دیگر در مرگ و میر کارگران است، متاسفانه در مشاغل تخصصی که بروز حادثه به وفور وجود دارد نیروی کار بدون آموزش به کار گرفته می شود که این امر به افزایش نرخ مرگ منجر می شود.

هر چند مسئولان نسبت به برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی، لیستی بلند بالا ارائه خواهند داد اما در واقع به اعتقاد کارشناسان این امر، عدم آموزش مؤثر نیروی کار، عدم توجه به فرهنگ ایمنی و حفاظت فردی در محیط کار، استفاده از ماشین‌آلات فرسوده و غیرایمن، تکنولوژی پائین ماشین‌آلات، لباس و تجهیزات ایمنیِ غیراستاندارد و با کیفیت پائین، عدم رعایت تناسب کار محوله با توانائی جسمی و روانی کارگر از عواملی هستند که منجر به افزایش حوادث ناشی از کار در محیط‌های کاری مختلف از جمله کارخانجات، معادن و کارگاه‌ها می‌شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران همین خردادماه امسال به این نکته اشاره کرد که، از سال ۹۲ تاکنون برای بیش از ۲۸ هزار کارگر ساختمانی و هزاران نفر از پیمانکاران و مهندسین به صورت مستقیم و با موضوع ایمنی کار، دوره آموزشی برگزار کردیم و همیشه در این زمینه از برترین ها در کشور هستیم.

وی ادامه داد که، برگزاری اینگونه از کلاس های آموزشی تخصصی موجب شده که امروزه در استان مازندران کسی نمی تواند بگوید که از ایمنی کار چیزی نمی داند، در واقع با برگزاری دوره های آموزشی مستمر و اطلاع رسانی های گسترده از طریق بازرسان کار، انجمن‌های مربوطه و این اداره کل موفق شدیم آگاهی مردم استان را در بحث ایمنی کار افزایش دهیم.

نکته مهم‌تر با وجود افزایش 28 درصدی حوادث کار در مازندران، سخنان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در در حاشیه بازدید از تونل اصلی و راسته لایه یک و دو و اکلون های معدن زغالسنگ نگین لاویج اسپادانا در جمع خبرنگاران بود، اصغری با تأکید بر اینکه نرخ حوادث ناشی از کار در مازندران از متوسط کشوری پایین تر است، خاطرنشان کرد که، از این مهم بسیار خوشحالیم اما قطعا آن را کافی نمی دانیم و انرژی بسیاری در این زمینه خواهیم گذاشت.

نقش کارفرمایان در حفظ سلامت کارگران

از سویی دیگر، کارشناسان معتقدند که، دیدگاه و عملکرد کارفرمایان در صیانت از سلامت نیروی کار از طریق حذف یا کاهش فاکتورهای خطر در کارگاه‌ها و فراهم آوردن محیط کاری سالم و ایمن بسیار مهم است، به علاوه آموزش مناسب کارگران و به‌کارگیری ابزار و ماشین‌آلات استاندارد و با تکنولوژی روز باعث می‌شود ضمن کاهش حوادث ناشی از کار، از استهلاک زودهنگام کارگران نیز جلوگیری شود و حتی با ایجاد محیط کاری با نشاط و کم استرس شاهد کاهش بیماریهای روحی و روانی نیز در جامعه کار و تولید باشیم.

اینها مواردی هستند که در حیطه اختیار کارفرما قرار می‌گیرند؛ بنابراین نقش کارفرمایان در بحث حوادث کار، بسیار پررنگ است.

ایسنا

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman