مشکلات مسکن هیدج همچنان پابرجاست

مشکلات مسکن هیدج همچنان پابرجاست
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۱۲ | ۱۳۹۹/۰۵/۱۱

عضو شورای اسلامی شهر هیدج گفت: احتکار زمین، جولان دلالان و برخی از بنگاه‌داران متخلف، تعادل قیمت زمین و مسکن را در هیدج به هم زده که حل آن مستلزم اقداماتی از قبیل ورود دادستان به موضوع است.
به گزارش اخبار ساختمان، قربان‌علی نقی‌لو در جلسه بررسی مسائل و مشکلات مسکن هیدج که با حضور برخی از مسئولان استانی برگزار شد، تصریح کرد: امروز رسالت سازمان راه و شهرسازی در ساخت مسکن برای جوانان و اقشار کم‌درآمد نسبت به سایر شهرها به جهت داشتن ۱۲ هکتار زمین با کاربری مسکونی متعلق به سازمان راه و شهرسازی و بودن متقاضیان واجد شرایط در شهر هیدج سنگین‌تر است.

وی با تاکید بر آمادگی شورای اسلامی شهر و شهرداری هیدج با سازمان‌های مرتبط در راستای توسعه زمین و ساخت مسکن، بیان کرد: وضعیت مسکن در هیدج بسیار نگران‌کننده است.

نقی‌لو یادآور شد: اگر امروز سازمان راه و شهرسازی اقدامی در خصوص ساخت مسکن نکند؛ در حقیقت نقش موثری در افزایش قیمت زمین مسکن را خواهد داشت؛ چراکه در سرانه زمین مسکونی مطابق طرح تفصیلی ۱۲ هکتار زمین مسکونی متعلق به سازمان نیز محاسبه شده است.

عضو شورای اسلامی شهر هیدج با اشاره به مشکلات مربوط به طرح جامع و تفصیلی، گفت: کل محدوده قانونی شهر هیدج در حدود ۲۳۵ هکتار است که در دو بخش بالای رودخانه کبیر و پایین رودخانه کبیر تقسیم می‌شود.

این مسئول با اشاره به این‌که اراضی خالی و در اختیار اشخاص نیز موجبات جولان دلالان و برخی از بنگاه‌داران املاک است که با علم به محدودیت زمین، دست به افزایش قیمت‌ها با انجام معاملات صوری می‌زنند، تصریح می‌کند: تعادل قیمت زمین در این بخش، مستلزم اقداماتی از قبیل ورود دادستان به موضوع است تا بدین وسیله اهلیت و شرایط احراز بنگاه‌داران و چگونگی انجام معاملات با شهروندان بررسی شود. همچنین دستگاه‌های متولی کنترل و نظارت به بنگاه‌داران از جمله اتحادیه‌های املاک و سایر دستگاه‌های نظارتی بر تعداد و میزان معاملات انجام یافته در بنگاه‌های معاملاتی شهر نظارت لازم و کافی را داشته باشند؛ به ‌طوری ‌که از روند معامله و خرید و فروش املاک کاملا آگاه باشند.

در ادامه این جلسه، نایب رئیس شورای شهر هیدج نیز با اشاره به این‌که متاسفانه موضوع افزایش غیرمتعارف قیمت زمین و ساختمان در شهر هیدج مشکلاتی برای شهروندان به وجود آورده است، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین پیامدهای این امر مهاجرت جوانان به شهرهای همجوار جهت تامین مسکن که به مراتب پایین‌تر از هیدج است، خواهد بود.

عباس عسگری یادآور شد: با اجرای سیاست‌های تشویقی جهت ترغیب زمین‌داران به ساخت مسکن در راستای افزایش عرضه نیز از راهکارهایی است که می‌توان در این حوزه پیش گرفت.

شهردار هیدج با تاکید بر ضروت درخواست بررسی و اصلاح محدوده و حریم شهر، گفت: واگذاری اراضی متعلق به مسکن و شهرسازی در شهر هیدج به شهرداری برای تفکیک و آماده‌سازی و واگذاری به مردم در راستای افزایش عرضه در حوزه مسکن و تلاش در ثبات و ساماندهی بازار مسکن و متعادل و متعارف‌سازی قیمت املاک در شهر هیدج می‌تواند تاثیرگذار باشد.

رضا حیدری با اشاره به مشکلات صدور اسناد اراضی کوی هفت هکتاری، ادامه داد: در صدور سند پارکینگ شهرداری و صدور سند مجتمع مسکونی مروارید نیز باید اهتمام بیشتری برای حل آن‌ها وجود داشته باشد.

طی ماه‌های اخیر مشکل مسکن به طور بسیار نگران‌کننده‌ای در هیدج رخ‌نمایی می‌کند تا جایی که جوانان این شهر به علت گرانی بیش از حد زمین و مسکن در این شهر نسبت به شهرهای همجوار بار مهاجرت به شهرستان‌های اطراف بسته‌اند.

در قیمت‌گذاری زمین و مسکن نیز هیچ ضابطه‌ای وجود نداشته و اغلب دلالان و بنگاه‌دارانی که همدست دلال هستند در تعیین قیمت بی‌ضابطه برای مسکن و زمین نقش‌آفرین هستند.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman