مدیر پروژه نوآوری صنعت کشور عنوان کرد:

انتقاد از بی تحرکی سازمان نظام مهندسی

انتقاد از بی تحرکی سازمان نظام مهندسی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۱۴ | ۱۳۹۹/۰۵/۰۸

مدیر پروژه شبکه نوآوری صنعت ساختمان شورای مرکزی کشور با انتقاد از وضعیت فعلی این تشکل، آن را درگیر نوعی سکون و بی تحرکی خواند و گفت: امروز سازمان های نظام مهندسی راه اصلی خود را گم کرده و از هویت اصلی که همان ایجاد جامعه ای مولد، ثروت، رفاه، دانش و هنر باشد، دور مانده است.
به گزارش اخبار ساختمان، احمدرضا طاهری اصل در آیین آغاز بهره برداری از شبکه نوآوری صنعت ساختمان استان یزد تقویت ارزش های اسلامی در مهندسی، اعتلای جایگاه مهندسان در کشور، بالا بردن کیفیت خدمات مهندسی و ارتقای دانش فنی صاحبان حرفه را از وظایف سازمان های نظام مهندسی بیان کرد.

وی افزود: لازم است سازمان های نظام مهندسی در راستای اجرای این وظایف برای ارتقای توان نوآوری و سازندگی در صنعت ساختمان بکوشد.

طاهری اصل در ادامه پارک علم و فناوری را مجموعه ای معرفی کرد که به وسیله متخصصان حرفه ای برای افزایش ثروت از طریق ایجاد و ارتقای فرهنگ نوآوری، افزایش رقابت میان شرکت های نوآور و ایجاد انگیزش و مدیریت جریان دانش محور اداره می شود.

وی وجوه تشابه در ماهیت و وظایف این ۲ نهاد را دلیلی بر ضرورت همکاری و ارتباط تنگاتنگ آنان دانست که در صورتی که به درستی مدیریت شود می تواند آینده ای روشن برای صنعت ساختمان رقم بزند.

مدیر پروژه شبکه نوآوری صنعت ساختمان شورای مرکزی در خصوص ضرورت ایجاد چنین شبکه ای خاطر نشان کرد: متأسفانه پارادایم غالبی که امروز در صنعت ساختمان کشور وجود دارد حرکت به سمت نوآوری و راهکارهای مناسب پس از رخدادی نامطلوب است که ایجاد چنین شبکه نوآورانه ای با برد کشوری و گسترده می تواند این پارادایم را در هم بشکند.

طاهری اصل ایجاد و پیاده سازی توسعه متوازن و اقتصاد دانش بنیان در سازمان نظام مهندسی کشور با هدف دستیابی به نوآوری و فناوری صنعت ساختمان، ساختمان سبز، مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی را اقدامی جدید در شورای مرکزی عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای دستیابی به این هدف، پروژه هایی تعریف شده است که «توسعه شبکه نوآوری و تعامل بازار» با توجه به نگاه نوآورانه، ظرفیت ها، توانمندی ها و زیرساخت هایی که در یزد وجود دارد به این استان واگذار شده است.

طاهری اصل در پایان در پاسخ به انتقادهایی که در مورد نتایج و سودآوری ایجاد این شبکه مطرح می شود اظهار کرد: لازم است با نگاه آینده سازی و سودآوری ذهنی به این حرکت نگریست و در سایه این نگاه است که می توان در ادامه به سودآوری های مالی، دستاوردی و علمی دست یافت و نتیجه ای برد- برد برای جامعه مهندسی، جامعه علمی کشور و تمام ذی نفعان این حرکت رقم زد.

همچنین رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در آیین یادشده، تغییر ذائقه مشتریان صنعت ساختمان و همچنین اهمیت هزینه و زمان در انجام پروژه های ساختمانی را از جمله عواملی دانست که ضرورت نگاهی تازه و نوآورانه را به تمام متولیان این صنعت دیکته می کند.

مهدی سالاری با اشاره به این موضوع که تفکر و ابزار و مصالح سنتی گذشته جایی در ساخت و سازهای امروزی ندارد تصریح کرد: کاهش هزینه های ساخت و سرعت عمل در انجام پروژه ها و همچنین تغییر تمایل مشتریان این صنعت به سمت استفاده از مصالح نوین و کاهش وزن و مصرف انرژی در ساختمان ها موجب شده تا نتوان با همان تفکر پیشین به این راه ادامه داد.

سالاری با بیان اینکه تفاوت در خواسته مشتریان و بازار با آنچه در واقعیت ارائه می شود موجب ایجاد رکود در صنعت ساختمان شده است افزود: این تفاوت ها ضرورت یک نگاه جدید و نوآورانه را به تمامی عناصری که به نحوی در شبکه ارزش ساختمان اثرگذارند، دیکته می کند.

وی در ادامه با تأکید بر مفهوم «شبکه»، ایجاد و اثرگذاری آن را در گرو شناسایی و تعامل بین تمامی عناصر و عوامل تأثیرگذار بر صنعت ساختمان دانست و اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا با تغییر تفکرات و پافشاری بر ارزش های مشترک، روش های ساخت را اصلاح کرده تا شاهد شکوفایی هر چه بیشتر این صنعت باشیم.

سالاری وجود افراد خلاق و ایده پرداز، سرمایه گذاران و شرکت های مجری را پایه های اصلی برای ایجاد شبکه نوآوری دانست و تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی در راه توسعه زیرساخت های حوزه فناوری اطلاعات، سرمایه گذاری های خوبی کرده و سرورهای قدرتمندی برای پیاده سازی چنین شبکه ای خریداری کرده است و در ادامه مسیر، نیازمند تجارب و ایده های خلاقانه متولیان این بخش هستیم.

همچنین رییس پارک علم و فناوری یزد در این نشست با تشکر از دیدگاه و حرکت نوآورانه سازمان نظام مهندسی استان، صنعت ساختمان را زنجیره ای گسترده خواند که ایجاد شبکه نوآور در آن می تواند به طور مستقیم بر روی حلقه های بالایی و پایین این زنجیره اثرگذار باشد.

محمدمهدی لطفی در بیان اهمیت این شبکه گفت: اگر هدف را ایجاد اکوسیستم نوآوری در صنعت ساختمان بدانیم، ایجاد شبکه نوآوری به نوعی نرم افزار دستیابی به این اکوسیستم خواهد بود.

وی ظرفیت اصلی سازمان نظام مهندسی را ظرفیت انسانی و فکری آن دانست که اگر در کنار ظرفیت تکنولوژی ایجاد و توسعه شرکت های فن آور پارک علم و فناوری قرار گیرد می تواند انقلابی در صنعت ساختمان کشور رقم بزند.

وی افزود: موضوع تفاهم نامه مرکز نوآوری صنعت ساختمان با پارک علم و فناوری از ماه ها پیش آغاز و بر اساس این تفاهم نامه به دنبال ایجاد اکوسیستم نوآوری در صنعت ساختمان هستیم.

در نشست یادشده، تفاهم نامه مرکز نوآوری صنعت ساختمان با پارک علم و فناوری به امضای رییسان سازمان نظام مهندسی استان و پارک علم و فناوری یزد رسید.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman