وام ودیعه اجاره نیاز به طرح های مکمل دارد

وام ودیعه اجاره نیاز به طرح های مکمل دارد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۱۵ | ۱۳۹۹/۰۵/۰۷

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: طرح جدیدی دولت مبنی بر ارائه تسهیلات ودیعه مسکن گرچه به عنوان سیاست کمکی بوده اما این امر درمانی موقتی در حوزه مسکن و اجاره بها است و آثاری منفی به لحاظ اقتصادی بر این بازار خواهد گذاشت.
به گزارش اخبار ساختمان، محمدحسن‌زاده در ادامه افزود: طرح جدید دولت مبنی بر ارائه تسهیلات ودیعه مسکن برای کاهش التهاب در بازار مسکن گرچه به‌عنوان یک طرح کمک‌کننده برای مستاجر خواهد بود اما این طرح درمانی موقت در این حوزه بوده و کلیات موضوع مسکن را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

وی افزود: در کنار یاریگری این تسهیلات در تامین پول پیش مسکن، اما فشار ناشی از بهره این تسهیلات مشکلاتی را برای مستاجران ایجاد می‌کند و باید توجه کنیم که اجرای این سیاست، اثراتی دیگر همچون افزایش قیمت اجاره بهاء را در بازار به همراه نداشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی عنوان کرد: اگر سیاست سقف قیمتی نیز هم‌زمان با این طرح اجراء شود شکاف بین عرضه و تقاضا بیشتر و بیشتر خواهد شد و اثرات زیان‌بارتر خواهد داشت

وی تصریح کرد: امید داریم که در این سیاست ارائه شده، هزینه وام مستاجر همان درصد سود اعلام شده بوده و هزینه‌های اضافی دیگری که از الزاماتی همچون هزینه ارزشیابی، بیمه، وثایق بانکی و ... برای مستاجران نداشته باشد.

سیاست سقف قیمت، کارایی مکانیزم قیمت‌ها در عرضه و تقاضا را مختل می‌کند

استاد اقتصاد دانشگاه‌های استان اردبیل با اشاره به یکی دیگر از طرح‌های دولت با عنوان سقف قیمتی برای کاهش التهاب در بازار مسکن و اجاره بهاء تصریح کرد: در خصوص سیاست‌های حمایتی از مستاجرین توجه به دو نکته مهم و ضروری بوده که در چارچوب جدید قابل اهمیت می‌باشد؛ یک مساله سیاست مشخص کردن سقف افزایش اجاره بهاء است.

حسن‌زاده ادامه داد: اقتصاد دارای سیستم عرضه و تقاضا بوده و از تعادل این دو عامل، قیمت تعادلی برای کالای مورد نظر مشخص می‌شود و در یک قیمت تعادلی، عرضه و تقاضا برابر است.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی تشریح کرد: اگر قیمت کالایی بالاتر از قیمت تعادلی باشد تقاضا برای تهیه کالای مذکور وجود نخواهد داشت و به‌همین دلیل قیمت کالای مورد نظر کاهش می‌یابد و در قیمت‌های پایین‌تر هم عرضه کالا وجود نخواهد داشت و این امر نیز سبب افزایش قیمت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سیاست سقف قیمت کارایی مکانیزم قیمت‌ها در عرضه و تقاضا را از بین می‌برد، گفت: نقش قیمت در اقتصاد آن است که با افزایش و کاهش خود تعادلی را به وجود می‌آورد و سیاست سقف قیمت کارایی مکانیزم قیمت‌ها در برابرسازی عرضه و تقاضا را از بین می‌برد و دیگر دلیلی برای تعادل آن وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: مکانیزم قیمت‌ها همانند مرکز اطلاع‌رسانی در اقتصاد عمل می‌کند و وقتی قیمت کالایی بالا می‌رود به عرضه کننده هشدار می‌دهد که قیمت را افزایش دهد و از طرف دیگر به تقاضا کننده اطلاع‌رسانی می‌کند که تقاضای خود را کمتر کند در واقع سیاست سقف قیمتی به مفهوم ایجاد اختلال در مکانیزم قیمت‌ها است.

حسن‌زاده با اشاره به سایر آثار سیاست‌ سقف قیمتی در بازار تصریح کرد: چنین اثری باعث می‌شود که تقاضا بیشتر از عرضه شده و با کمبود عرضه مواجه خواهیم شد عده‌ای از تقاضاکنندگان کالای مورد نظر خود را پیدا نخواهند کرد و وقتی در یک بازاری به اندازه تقاضا، عرضه وجود نداشته باشد رقابتی بین تقاضاکنندگان برای دستیابی به کالای مورد نظر به‌وجود می‌آید و این امر منجر به ایجاد صف خواهد شد.

تشکیل بازار سیاه و انتقال منابع از آثار منفی سیاست سقف قیمتی است

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیل تشریح کرد: یکی دیگر از آثار اجرای این سیاست، تشکیل بازار سیاه در خصوص کالایی که سیاست سقف قیمتی در آن اجرا شده است و در بازار سیاه نیز کالا با قیمت‌های بالای تعادلی خرید و فروش خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: یکی دیگر از آثار سیاست سقف قیمتی، انتقال منابع از سمت کالا و یا بخشی که در آن سیاست سقف قیمتی اعمال شده، است. بدین ترتیب که وقتی سقف قیمت در بخش یا کالایی وجود داشته باشد، تولید کننده و یا صاحب محصول مورد نظر اجازه عرضه محصول خود به قیمتی بیش از سقف قیمت تعیین شده را ندارد.

وی گفت: به همین دلیل رغبتی به ادامه فعالیت در این بخش وجود نخواهد داشت و منابع مالی به جای آن‌که به این بخش سوق داده شود به سمت بخش‌های دیگری که سیاست سقف قیمتی ندارد منتقل می‌شود و همین امر عرضه مسکن اجاره را کاهش داده و در میان‌مدت و بلندمدت مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

فارس

برچسب ها:

وام ودیعه مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman