ارزیابی کلی طرح مالیات بر خانه های خالی

ارزیابی کلی طرح مالیات بر خانه های خالی
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۲۵ | ۱۳۹۹/۰۵/۰۶

یک حقوقدان طرح مالیات بر خانه‌های خالی را طرحی شکست خورده دانست و گفت: اگر دولت می‌خواهد مشکل مسکن حل شده و ارزان شود، باید اصل کلی تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار شود.
به گزارش اخبار ساختمان، عباس برزگر در ارزیابی از طرح مالیات بر خانه‌های خالی، اظهار کرد: مشکل مسکن بحث خانه‌های خالی نیست، بلکه مشکل از بی برنامگی وزارت مسکن و شهرسازی است و در کل بی برنامگی دولت در زمینه مسائل اقتصادی جامعه است.

وی با بیان اینکه "این طرح ممکن است که تاثیر جزئی داشته باشد ولی به هیچ وجه مشکل را حل نخواهد کرد"، عنوان کرد: دولت باید اولا برنامه ریزی درست و بلندمدت برای حل مشکل مسکن جامعه داشته باشد، اینکه بیایند مالیات ببندند نه تنها مشکل را حل نمی‌کند بلکه مشکلات را بیشتر هم می‌کند.

این حقوقدان تصریح کرد: ملاحظه می‌کنید حتی با همین صحبت دولت نه تنها وضعیت مسکن بهتر نشد بلکه باعث بدتر شدن وضعیت نیز شد و بر این اساس اجاره‌ها و قیمت‌های مسکن بالا رفت. بنابراین ما نمی‌توانیم بخشی از جامعه و اقتصاد جامعه را استثناء کنیم. برزگر با اشاره به نوسانات قیمت ارز، خاطرنشان کرد: وقتی ارز و دلار که روزی ۸۰۰ تومان بود یک دفعه به ۱۸۰۰۰ تومان می‌رسد و نوسان قیمت دارد و در حال حاضر نیز به بالای ۲۰ هزار تومان رسیده است، با این شرایط چطور می‌توانند مشکل مسکن را بهتر کنند؟

وی افزود: همه این مسائل به ناکارآمدی و عدم مدیریت صحیح جامعه و اقتصاد آن توسط دولت برمی‌گردد. دولت اگر می‌خواهد هر بخشی را اصلاح کند؛ در بحث اقتصاد جامعه، مالی و قیمت‌ها باید موضوع را به صورت کلان ببیند و باید قسمت‌های دیگر را نیز اصلاح کند تا این بخش‌ها هم اصلاح شوند. نمی‌شود ارز را گران کرد و بعد بگویند مسکن را ارزان کنید و این کار عملی نبوده و از حد حرف فراتر نمی‌رود.

این وکیل دادگستری تاکید کرد: اگر می‌خواهند مشکل حل و مسکن ارزان شود، بایستی از این اصل کلی تبعیت کنند که وقتی تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد شود به خودی خود قیمت پایین می‌آید و در هر زمینه‌ای که دست بگذاریم همین وضعیت حاکم خواهد بود. وقتی عرضه نیست و تقاضا زیاد است قیمت بالا می‌رود، بنابراین دولت باید آنقدر مسکن تولید کند که در پی افزایش عرضه، طبیعتا تقاضا کاهش خواهد یافت و در نتیجه قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

برزگر با تاکید بر اینکه "این طرح هیچ مشکلی را حل نمی‌کند"، گفت: طرح مالیات بر خانه‌های خالی باعث ایجاد دردسرهای بیشتری خواهد شد. بر فرض آپارتمان کسی خالی است و می‌رود تعدادی لوازم خانگی در آن می‌گذارد و می‌گوید بچه‌ام در آن زندگی می‌کند و یا اینکه مسکن را برای ازدواج فرزندش تهیه کرده که باید دید دولت چگونه می‌تواند این موارد را از هم تفکیک کند.

وی ادامه داد: اما اینکه فردی هزار واحد تولید کرده و آنها را خالی گذاشته و درب آن را می‌بندد تفاوت دارد که شاید دولت بتواند بر آنها تاکید کند اما در مورد کسی که یک یا دو آپارتمان دارد عملا ممکن نیست و مشکل ایجاد می‌کند.

این حقوقدان با بیان اینکه "از همه مهم‌تر بحث حقوق شرعی و قانونی مالک و تداخل آن با اصل مالکیت و اختیار مالک بر مال‌ خودش است"، خاطرنشان کرد: به نظرم این اقدام مشکلی را حل نمی‌کند و این طرح از حالا یک طرح شکست خورده است و موفق نخواهد بود.

برزگر در پایان گفت: به هر حال مشکل ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا موضوعی است که دولت باید برای بلند مدت بر اساس جمعیت و نیاز آنها برنامه‌ریزی کند که این موضوع به کارشناسی نیاز دارد و متاسفانه در این طرح کارشناسی درستی صورت نگرفته و نتیجه نخواهد داد، مانند خیلی از کارهای دیگری که پیشنهاد می‌کنند و در نهایت عکس آن عمل می‌شود.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman