مسکن ملی می تواند مردم را خانه دار کند؟

مسکن ملی می تواند مردم را خانه دار کند؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۴۸ | ۱۳۹۹/۰۵/۰۵

تدبیر دولت دوازدهم برای افزایش تولید و عرضه مسکن و پاسخ به نیاز جامعه با اجرای طرح اقدام ملی مسکن علاوه بر آثار اقتصادی، امید مردم خراسان جنوبی برای خانه‌دار شدن را افزایش داده است.
به گزارش اخبار ساختمان، طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن، جدیدترین طرح خانه‌دار کردن مردم در کشور است که سال گذشته با حضور رییس جمهوری رونمایی شد و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند اجرای این طرح که با هدف افزایش تولید مسکن و پاسخ به نیاز جامعه در دست اجراست، بتواند در بلندمدت، تغییرات مثبتی را در بازار مسکن ایجاد کند.

در قالب طرح اقدام ملی مسکن مقرر شد ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود که از این تعداد ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید، یکصد هزار واحد در بافت‌های فرسوده شهری و یکصد هزار واحد در شهرهای کوچک ساخته می‌شود.

استان خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان بیش از ۷۶۸ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد ۴۵۳ هزار نفر شهری (۵۹ درصد) و حدود ۳۱۵ هزار نفر در مناطق روستایی مستقر هستند.

براساس آخرین آمار مجموع خانوار شهری و روستایی استان ۲۲۳ هزار خانوار بوده که از این تعداد ۱۲۹ هزار خانوار شهری و ۹۵ هزار خانوار روستایی هستند اما تعداد واحدهای مسکونی استان ۲۱۴ هزار واحد است و در شرایط فعلی ۱۰ هزار واحد مسکونی در استان کمبود مسکن داریم که باید این تعداد در بخش روستایی و شهری تولید شود.

رونق اقتصادی، ایجاد و افزایش اشتغال در بخش‌های مرتبط از جمله صنعت، تولید و خدمات از دیگر اهداف اجرای طرح اقدام ملی مسکن در کشور است در حالی که اجرای ابرپروژه ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان در مناطق روستایی خراسان جنوبی از اسفند ۹۷ تاکنون نیز به تحقق اهداف یادشده در این استان بسیار کمک کرده است.

یک شهروند بیرجندی متقاضی مسکن گفت: سال ۱۳۹۳ ازدواج کردم و از همان زمان تا الان مستاجر هستم.

محسن بخشی با بیان اینکه هر ماه حدود ۵۰۰ هزار تومان باید برای واحد آپارتمانی اجاره پرداخت کند اظهار داشت: روزی که ثبت‌نام مسکن اقدام ملی بود از صبح زود دنبال ورود به سامانه بودم که بالاخره ساعت ۱۰ صبح توانستم ثبت‌نام کنم.

وی افزود: تا الان حدود ۳۰ میلیون تومان توانستیم پس‌انداز کنیم تا با کمک آن بتوانیم از واحدهای طرح اقدام ملی استفاده کنیم.

وی گفت: شنیده شده که هر ماه باید بیش از یک میلیون تومان قسط پرداخت کنیم اما چاره‌ای هم نیست و با این پس‌انداز اندک جای دیگری نمی‌توانیم صاحبخانه شویم.

یک شهروند بازمانده از ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن هم گفت: سال ۹۰ ازدواج کردیم و از همان سال در یک واحد فروشگاهی سرایدار هستم اما اکنون با تعطیلی این واحد فروشگاهی از ما خواسته شده که خانه را خالی کنیم.

زهره محمودی افزود: همسرم کارگر ساده است و در این ۹ سال زندگی مشترک با وجود اینکه اجاره خانه پرداخت نمی‌کردیم اما پس‌اندازی هم نداشتیم.

وی گفت: زمانی که ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن بود، همسرم به خاطر اینکه گفته بودند اقساط آن زیاد است ثبت‌نام نکرد اما الان که مجبور هستیم مستاجر شویم به دنبال ثبت‌نام هستیم که امیدوارم مجددا سامانه باز شود.

وی افزود: اجاره خانه‌ها و قیمت زمین و مسکن در شهر بیرجند سال به سال بیشتر می‌شود و خانه‌دار شدن را برای افرادی چون ما سخت کرده است.

نیاز مسکن در خراسان جنوبی ۲۸ هزار واحد است

به گفته استاندار خراسان جنوبی براساس مطالعات انجام شده نیاز مسکن استان تا سال ۱۴۰۰ معادل ۲۸ هزار واحد مسکونی است.

محمد صادق معتمدیان افزود: در راستای اجرای طرح اقدام ملی با همکاری وزارت راه و شهرسازی مهمترین بخش برای احداث مسکن در استان تامین زمین بود که این مهم تحقق پیدا کرد.

وی بیان کرد: در این زمینه ۵۰۰ هکتار زمین اختصاص یافت و آورده دولت ۱۰ هزار میلیارد ریال است که اراضی به صورت آماده‌سازی به بخش خصوصی واگذار و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در این پروژه از ظرفیت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و آستان قدس رضوی برخوردار شدیم که در مجموع زمین برای ۱۲ هزار و ۲۵۰ واحد در استان تامین شده است.

وی گفت: در راستای تحقق منویات رییس جمهوری در تامین زیرساخت های مسکونی استان در تمامی اراضی توجه ویژه‌ای به همه زیرساخت‌های درمانی، فضای سبز، فرهنگی و مذهبی داشته‌ایم و با هدف تامین امکانات و رفاه و رعایت حقوق شهروندی ۲۰ درصد از اراضی برای مسکن و مابقی برای خدمات روبنایی و سایر در نظر گرفته شده است.

وی افزود: تراکم واحدهای مسکونی در قالب ۲ تا پنج طبقه دیده شده است تا دهک‌های مختلف بتوانند مشارکت داشته باشند.

عملیات اجرایی تامین زمین ۱۲ هزار و ۲۵۰ واحد مسکونی طرح اقدام ملی تولید مسکن پنجم شهریور سال گذشته با دستور رییس جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس همزمان با سراسر کشور در استان خراسان جنوبی آغاز شد.

آبان ماه سال گذشته اولین ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در خراسان جنوبی انجام شد و با وجود اینکه ۲ هزار و ۴۴۹ واحد سهمیه خراسان جنوبی بود در همان ساعت‌های ابتدایی جمعیت زیادی برای ثبت‌نام مراجعه کردند که منجر به ثبت‌نام ۲ هزار و ۴۷۸ نفر شد و با توجه به تکمیل ظرفیت امکان ثبت‌نام سایر متقاضیان وجود نداشت.

۳۰ آذرماه سال گذشته نیز ظرفیت جدید نام‌نویسی در برخی شهرهای استان ایجاد شد.

افرادی که در مرحله اول طرح اقدام ملی ثبت‌نام خود را انجام داده‌اند، پالایش اطلاعات آنان انجام شده و اکنون به مرحله بارگذاری مدارک در سایت رسیده‌اند.

کسانی که مرحله دوم در زمان شیوع کرونا ثبت‌نام کرده‌اند هم به مرحله پالایش رسیده‌اند که بعد از تایید اطلاعات به بارگذاری مدارک خواهند رسید.

چهار روش برای اجرای اقدام ملی مسکن در خراسان جنوبی

مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی گفت: زمین مورد نیاز برای ساخت واحدهای مسکونی در این استان تامین شده است و هیچ گونه دغدغه‌ای برای تامین زمین طرح اقدام ملی مسکن وجود ندارد.

وحید داعی افزود: شیوه‌نامه طرح اقدام ملی مسکن به استان‌ها ابلاغ شده که در چهار روش دسته‌بندی شده است.

وی گفت: روش اول دهک‌های اول تا سوم است که به این دسته زمین رایگان، کمک مالی و حمایتی دولت و یارانه دولتی تعلق می‌گیرد و روش دوم دهک چهارم تا هفتم که زمین در سه قالب ۹۹ ساله، فروش اقساطی و مشارکتی به همراه کمک مالی دولت، یارانه و وام اختصاص می‌یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: روش سوم تفاهم‌نامه کارگزاری است که با بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منعقد شده و روش چهارم در قالب تفاهم‌نامه همکاری با وزارت دفاع، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود.

وی درخصوص برنامه ابلاغی طرح اقدام ملی مسکن اظهار داشت: برنامه ابلاغی برای شهر بیرجند یک هزار و ۳۸۳ نفر و در سایر شهرهای استان یک هزار و ۶۷ نفر بوده که با اضافه کردن یک هزار و ۹۷۱ سهمیه برنامه بازآفرینی شهری مجموع برنامه ابلاغی استان چهار هزار و ۴۲۱ واحد است.

داعی با اشاره به ثبت‌نام متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن گفت: برنامه ابلاغی استان خراسان جنوبی ۲ هزار و ۴۵۰ واحد بوده که در فاز اول تعداد پنج هزار و ۱۹۸ نفر، فاز دوم پنج هزار و ۴۰۱ نفر، فاز سوم ۹۱۴ نفر و ۱۹۶ نفر هم متقاضیان آموزش و پرورش بوده‌اند که مجموع ثبت‌نام کنندگان در طرح اقدام ملی مسکن خراسان جنوبی تاکنون ۱۱ هزار و ۷۰۹ نفر هستند.

وی درباره تامین اراضی و عملکرد اجرایی در استان بیان کرد: برنامه ابلاغی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت از جمله بیرجند یک هزار و ۳۸۳ واحد بوده که به میزان چهار هزار و ۶۲۰ واحد زمین تخصیص یافته و از این تعداد یک هزار و ۳۲۰ واحد مسکونی دارای قرارداد ساخت بوده و در مرحله اخذ پروانه، تهیه نقشه و انجام عملیات خاکبرداری هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: برنامه ابلاغی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان یک هزار و ۶۷ واحد بوده که برای یک هزار و ۱۷۶ واحد زمین تامین شده و در مجموع تاکنون در استان برای پنج هزار و ۷۹۶ واحد زمین تخصیص یافته است.

وی درخصوص اراضی واگذار شده به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان اظهار داشت: تاکنون برای یک هزار و ۱۷۶ واحد زمین تخصیص یافته که ۱۴۴ واحد قرارداد ساخت منعقد و وارد اجرا شده است.

داعی گفت: همچنین اراضی مورد نیاز تعداد ۱۰۰ واحد به مساحت ۱۲ هزار و ۱۴۰ متر مربع به کمیته امداد امام خمینی (ره) واگذار شده که ۱۷۴ واحد در مرحله انعقاد قرارداد است و در مجموع یک هزار و ۴۶۴ واحد در استان وارد مرحله اجرایی شده که در تلاش هستیم با برنامه‌ریزی و پیگیری افزایش خوبی را شاهد باشیم.

وی افزود: ظرفیت اولیه تامین زمین برای ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در خراسان‌ جنوبی یک هزار و ۳۸۸ واحد بود که در نهایت با پیگیری‌های استاندار خراسان ‌جنوبی این ظرفیت به پنج هزار و ۱۹۸ واحد افزایش یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: از آنجا که زمین و مسکن به عنوان یک محرک اقتصادی در ایجاد توسعه جوامع مطرح است، اجرای طرح اقدام ملی مسکن با گردش مالی بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال موجب ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم قابل توجه در حوزه مباحث مربوط به ساخت و ساز در استان می‌شود.

وی گفت: با اجرای طرح اقدام ملی تامین زمین ضمن افزایش شاخص تامین مسکن استان شاهد بهره‌مندی اقشار متفاوت جامعه خواهیم بود به طوری که هم محرومان و دهک‌های یک و دو و سه جامعه و هم دهک‌های متوسط چهار و پنج و ۶ جامعه از مسکن مناسب برخوردار خواهند شد.

ساخت هزار و ۴۶۴ واحد مسکن ملی در خراسان جنوبی آغاز شد

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم گفت: با توجه به شروع عملیات ساخت هزار و ۴۶۴ واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در خراسان جنوبی پیشرفت فیزیکی این طرح در استان ۱۳ درصد برآورد شده است.

حسن علیزاده افزود: در این چارچوب مراحل ساخت ۱۸۰ واحد خیرین مسکن ساز در خیابان الهیه بیرجند با انجام خاک‌برداری آغاز شد که از این تعداد ۶۰ واحد در حال اخذ پروانه هستند و ۱۲۰ واحد دیگر هم تهیه طرح را انجام داده‌اند.

وی گفت: ساخت ۷۲۰ واحد هم به شرکت تعاونی ارتش واگذار و برای این واحدها نقشه تهیه شده است که در حال عملیات خاک‌برداری فونداسیون هستند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به واگذاری احداث ۱۹۲ واحد مسکونی به بنیاد مسکن اظهار داشت: این واحدها هم در مرحله اخذ پروانه ساختمانی هستند که پس از آن، عملیات ساخت آغاز می‌شود.

وی عنوان کرد: عملیات ساخت ۸۸ واحد در شهرستان فردوس و ۵۶ واحد در شهرستان طبس به طور مستقیم توسط بنیاد مسکن انجام می‌شود.

علیزاده افزود: همچنین ساخت ۲۲۸ واحد به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در شهر بیرجند واگذار و پیمانکار این واحدها نیز معرفی شده است که در حال تجهیز کارگاه و شروع عملیات اجرایی هستند.

وی گفت: در سایر شهرها زمین‌ها به بنیاد مسکن واگذار شده و به صورت گروه‌های ساخت به مردم واگذار شده است.

وی با یادآوری ثبت‌نام ۱۱ هزار و ۷۵۵ نفر در خراسان جنوبی براساس آخرین آمار گفت: البته همه این افراد واجد شرایط مسکن اقدام ملی نیستند و قطعا بعد از پایش نهایی این آمار ریزش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

علیزاده افزود: براساس ابلاغیه برای چهار هزار و ۶۲۰ در شهر بیرجند و هزار و ۱۷۹ نفر در سایر شهرها تامین زمین انجام شده است.

وی با بیان اینکه پایش نهایی ۳۰۰ نفر در استان تاکنون انجام و پیامک واریز وجه نیز برای این افراد ارسال شده است گفت: این متقاضیان بعد از افتتاح حساب در بانک مبلغ ۴۰ میلیون تومان واریز کرده‌اند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هر واحد ۱۰۰ میلیون تومان وام دارد افزود: قیمت تمام‌شده هر واحد با توجه به نوسان قیمت‌ها قابل برآورد نیست و ساخت این واحدها براساس آورده متقاضی خواهد بود.

وی اظهار داشت: خراسان جنوبی یکی از پنج استان برتر در طرح اقدام ملی مسکن است که از همان ابتدا برای زمین پیش‌بینی لازم انجام و در تمامی شهرستان‌هایی که متقاضی ثبت‌نام بودند، زمین پیش‌بینی شده است.

همچنین ۶ هزار واحد مسکن شهری براساس تفاهم‌نامه‌ای که در سفر اخیر رییس سازمان برنامه و بودجه به خراسان جنوبی امضا شد، اولین بار در مناطق کمتربرخوردار شهری استان ساخته می‌شود.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman