وام ودیعه نمی‌‎تواند نرخ مسکن را کنترل کند

وام ودیعه نمی‌‎تواند نرخ مسکن را کنترل کند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۳۱ | ۱۳۹۹/۰۵/۰۵

رئیس هیات مدیره کارگروه جمعیت سازندگان مشهد گفت: ودیعه‌ای که دولت برای اجاره مسکن خانواده‌ها در نظر گرفته، تاثیر خاصی نخواهد داشت و مطمئنا مستاجران این کمک را می‌گیرند، اما دردی از آنها دوا نمی‌‎کند.
به گزارش اخبار ساختمان، علیرضا قرایی در خصوص وام کمک ودیعه مسکن، اظهار کرد: با روند افزایش قیمت مسکن، مالکانی که می‌خواهند منازل خود را اجاره دهند یا با رهن دادن آن، بخشی از وجه خرید ملک را تامین کنند، محاسبه کرده و بیان می‌کنند در عُرف بازار رهن و اجاره آن واحد، یک‌پنجم تا یک‌ششم قیمت مسکن است.

وی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر کف قیمت یک واحد دوخواب در مناطق مختلف مشهد یک میلیارد و 500 میلیون تا دو میلیارد تومان است، زمانی که بخواهند یک‌پنجم یا یک‌ششم این واحد را به عنوان اجاره در نظر بگیرند، رهن آن واحد 250 میلیون تومان می‌شود. این بیشتر مربوط به مناطقی به جز الهیه، یعنی بیشتر مناطق 9 و 11 بوده و در منطقه یک نیز بیشتر است. زمانی که یک نفر قصد داشته باشد یک واحد 110 متری دوخواب را رهن و اجاره کند، باید 250 تا 300 میلیون تومان رهن پرداخت نماید.

کمک ودیعه مسکن، دردی از مستجران دوا نمی‌کند

قرایی ادامه داد: اگر 50 میلیون تومان کمک ودیعه دولت را در نظر بگیریم، بابت 250 میلیون تومان دیگر باید ماهانه 6.5 تا 7 میلیون تومان اجاره پرداخت کند. این ودیعه‌ای که دولت برای خانواده‌ها در نظر گرفته، تاثیر خاصی در این جریان نخواهد داشت و مطمئنا مستاجران این کمک را می‌گیرند، اما دردی از آنها دوا نمی‌‎کند. دولت ناچار است، سرمایه و منابع محدودی دارد و خانواده‌هایی که به این کمک‌ها نیاز دارند، زیاد هستند و دولت نمی‌تواند این کمک را برای همه تامین کند، بنابراین تاثیر چندانی ندارد و یک کمک حداقلی به خانواده‌ها است.

رئیس هیات مدیره کارگروه جمعیت سازندگان مشهد با بیان اینکه قیمت اجاره تابعی از قیمت مسکن و قیمت مسکن تابعی از موارد متعدد است، عنوان کرد: در بهمن ماه ملیگرد 6 یا 7 هزار تومان بوده و در عرض 6 ماه دوبرابر یعنی 12 هزار تومان شده، بتن نیز از ابتدای اسفند تاکنون سه بار افزایش پیدا کرده و موارد متعدد دیگری هم وجود دارد که تمام این مسائل موجب شده قیمت مسکن روند افزایشی چشمگیری داشته باشد که فعلا هم متوقف نشده و در شهریورماه به اوج قیمت خود در شهر مشهد می‌رسد.

اجاره در شهریورماه افزایش چشمگیری خواهد داشت

وی اضافه کرد: در شهریورماه که زمان جابه‌جایی مستاجران است، مطمئنا قیمت‌های اجاره افزایش چشمگیری خواهد داشت و اکنون که قیمت اجاره‌ها افزایش یافته، هنوز ما در فصل جابه‌جایی نیستیم، در شهریور که قراردادهای اجاره تمام شود و بخواهند تمدید کنند یا خانه‌های استیجاری جدیدی به بازار ارائه شود، قیمت‌‎های جدید اجاره در شهر مشهد رونمایی می‌شود و افزایش زیادی پیدا خواهد کرد، مگر اینکه موجران و صاحبخانه‌ها منصف باشند که این نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، مبلغ دولت کمک خاصی به سونامی افزایش هزینه‌ها نخواهد کرد.

قرایی گفت: کمک دولت به کمک خانواده آمده و تنها کاری که انجام می‌دهد این است که ودیعه را تامین می‌کند، اما اجاره را خود مردم باید بپردازند. اصل موضوع اجاره بوده که مردم را گرفتار کرده است. الان در مناطقی مانند قاسم‌آباد، الهیه و محدوده وکیل‌آباد که مردم رفت و آمد بیشتری دارند، مسکن ارزان‌قیمت ساخته نشده، باید واحد 60، 70 متری با اقساط درازمدت به جای وام در اختیار مردم قرار گیرد تا صاحبخانه شوند.

موجران به کمک مستاجران بیایند

رئیس هیات مدیره کارگروه جمعیت سازندگان مشهد خاطرنشان کرد: کمک دولت تاثیر چندانی در بازار نخواهد داشت و موجران و صاحبخانه‌ها به این موضوعات توجه نمی‌کنند، بلکه به قیمت مسکن نگاه می‌کنند و به ازای یک‌پنجم یا یک‌ششم آن، اجاره را مطالبه می‌کنند. مستاجران در تنگنا هستند و این مبالغ به کمکشان نمی‌آید، بلکه موجران باید به کمک مستاجران بیایند، شهروندان نیز دست نسل جوان را بگیرند و صاحبخانه‌ای که نیاز به افزایش اجاره دارد، تنها 10 تا 20 درصد افزایش در اجاره زوج جوان اعمال کند.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman