چرا قیمت مسکن در اراک افزایش یافت؟

چرا قیمت مسکن در اراک افزایش یافت؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۱۶ | ۱۳۹۹/۰۵/۰۵

قیمت بخش مسکن به‌جای دفتر مشاور املاک درحالی در فضای مجازی تعیین می‌شود که به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک، نظارت بر افزایش ۱۵ درصدی اجاره‌بها در استان مرکزی با جدیت انجام می‌شود.
به گزارش اخبار ساختمان، وضعیت قیمت خرید و فروش و همچنین رهن و اجاره در استان مرکزی آن چنان افزایش یافته که این استان را در زمره پنج استان گران کشور قرار داده است.

موضوعی که سبب شده تا خانه‌دار شدن زوج‌های جوان و اجاره نشینان به یک رویا بدل شود که این روند تصاعدی نیازمند برنامه عملیات جدی از سوی مسئولان در سطح کلان و استانی است، موضوعی که "بهروز عسگری" رئیس اتحادیه مشاوران املاک کلانشهر اراک نسبت به این گرانی معترض بوده اظهار داشت: بر اساس آمارها اراک در زمینه گرانی مسکن رتبه پنجم کشور است یکی از دلایل این موضوع عدم گسترش بافت شهری است به طوری که در واقع شهر در حلقه‌ای قرار گرفته که اجازه گسترش آن خارج از حلقه داده نمی‌شود.

وی افزود: در شهر اراک زمین‌های مسکونی کمتری داریم به طوری که اکثر زمین‌ها در طرح توسعه فضای آموزشی، فضای سبز، فضای تجاری و غیره است که در زمینه افزایش قیمت مسکن تاثیر گذاشته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کلانشهر اراک ادامه داد: یکی دیگر از دلایل گرانی مسکن کاهش تراکم داخل شهر است به عبارتی زمین وجود ندارد و از یک سو افزایش تراکم را پایین آوردیم که بر این موضوع تاثیر گذاشته به طوری که داخل شهر از 6 طبقه به چهار طبقه و شهرک‌ها از چهار طبقه به سه طبقه کاهش پیداکرده است.

عسگری تصریح کرد: بیشترین تاثیر به سبب وجود حبابی در مسکن است که قیمت واقعی آن نیست همچنین افزایش قیمت مسکن هم باتوجه به تورم ارز و طلا بر قیمت آهن‌آلات، مصالح و غیره تاثیرگذاشته است.

فضای مجازی بر قیمت مسکن به شدت تاثیر گذاشته است

وی با اشاره به موضوع دخالت در قیمت‌ مسکن گفت: فضای مجازی از جمله برنامه دیوار در این زمینه تاثیرگذاشته است به طوری که قیمت‌گذاری مسکن کار کارشناسی و حرفه‌ای ‌است که این کار با ورود به ساختمان، بررسی امکانات ساختمان، نوع مصالح به‌کارگرفته شده، سال ساخت، جایگاه ساختمان و سایر مسائل انجام می‌شود به همین سبب قیمت‌گذاری از طریق دیوار کار غیرکارشناسی بود و سبب افزایش قیمت‌ها شد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کلانشهر اراک بیان کرد: یکی از اقدامات خوب و تاثیرگذار حذف قیمت‌گذاری مسکن در برنامه دیوار بود اما باید به طوری کلی صفحه مسکن از این برنامه حذف شود زیرا جایگاه واقعی قیمت‌گذاری باید در مشاورین املاک انجام شود.

عسگری ادامه داد: کارشناسان دادگستری هم برای تعیین قیمت‌گذاری مسکن از کارشناسان مشاوران املاک استفاده می‌کنند به همین سبب این اقدام باید توسط کارشناسان مربوطه انجام شود.

ضرورت افزایش تولید مسکن و صدور مجوز ساخت

وی با اشاره به موضوع تراکم مسکن در مناطق مختلف شهر گفت: در دوره‌ای قیمت ساختمان‌های تجاری نسبت به مسکونی بیشتر بود و ارزش بالایی داشت، شهرداری سیاستی اجرا کرد که اکنون قیمت ساختمان‌های تجاری و مسکونی تفاوتی ندارد به طوری که در بعضی از مناطق قیمت ساختمان‌های تجاری کمتر از ساختمان‌های مسکونی شده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کلانشهر اراک عنوان کرد: به دنبال این موضوع عرضه افزایش پیدا کرد و قیمت‌ها نیز تعادل پیدا کرد به همین سبب با توجه به حفظ بافت تاریخی شهر باید بافت شهری گسترش پیدا کند و به جای ساخت و ساز در کوه‌ها از زمین‌های موجود در شهر برای ساخت و ساز استفاده کنیم.

عسگری افزود: زمین‌های موجود در زعفرانیه، انتهای خیابان هپکو و میدان فراهان، جهانگیری، جهان‌پناه باید تعیین تکلیف شوند به طوری که بخشی از زمین‌های موجود در میدان فراهان دولتی و برای شهرداری است که می‌تواند آنها را واگذاری کند، دولت هم باید در زمینه خرید مصالح و مجوزها همکاری داشته باشد.

نظارت بر افزایش 15 درصدی اجاره‌بها

وی با اشاره به موضوع اجاره‌بها در استان گفت: در زمینه افزایش 15 درصدی اجاره‌بها به مشاوران املاک ابلاغ شده که هنگام تنظیم قرارداد باتوجه به قرارداد قبلی به 15 درصد افزایش اجاره‌بها توجه داشته باشند و بیش از این مقدار افزایش قیمت نداشته باشند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کلانشهر اراک بیان کرد: در زمینه نقل و انتقالات در سال 98 پیشبینی شد که در نیمه نخست سال 99 با مشکلاتی از جمله افزایش اجاره‌بها داشته باشیم، در نیمه دوم سال گذشته قیمت‌ها از 100 میلیون تومان تا 250 میلیون تومان افزایش پیدا کرد به همین سبب ارزش ملک هم افزایش یافت.

عسگری افزود: در ماه خرداد و تیرماه مالکان قیمت‌ها را باتوجه به فضای مجازی تعیین می‌کردند و مشاوران املاک در این زمینه نقشی نداشتند و هیچ نظارتی در فضای مجازی انجام نمی‌شد درصورتیکه در شهر اراک باید یک هفتم قیمت ملک اجاره باشد، هنوز صفحه تعیین قیمت اجاره‌بها در برنامه دیوار بسته نشده و سودجویی در فضای مجازی مشاهده می‌شود.

وی تصریح کرد: باید برنامه‌ بلندمدت برای مسکن دیده شود از جمله برنامه مسکن مهر که اقدام خوبی در این زمینه بود زیرا مسکن به طور مستقیم به فرد نیازمند و متقاضی داده می‌شد اما این طرح مشکلاتی از جمله اجازه خرید و فروش مسکن داشت که به دست دلال افتاد.

"عسگری" رئیس اتحادیه مشاوران املاک کلانشهر اراک می‌گوید: قیمت‌گذاری مسکن کار کارشناسی و حرفه‌ای ‌است که این کار با ورود به ساختمان، بررسی امکانات ساختمان، نوع مصالح به‌کارگرفته شده، سال ساخت، جایگاه ساختمان و سایر مسائل انجام می‌شود به همین سبب قیمت‌گذاری از طریق اپلیکیشن دیوار و فضای مجازی کار غیرکارشناسی بود و سبب افزایش قیمت‌ها شد.

دستگاه‌های نظارتی در بخش مسکن ضعیف عمل می‌کنند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کلانشهر اراک بیان کرد: یکی از اقدامات مشاوران املاک در این شرایط گرفتن 50 درصد حق کمیسیون است همچنین به مالک در زمینه کاهش قیمت‌ها مشاوره می‌دهند، در شهر اراک واحدهای 60 متر تا 80 متر نیاز داریم زیرا بیشتر مردم باتوجه به شرایط موجود در زمینه اجاره‌نشینی متقاضی این متراژ از مسکن هستند.

عسگری بیان کرد: مسئولان نیز باید با سیاستگذاری و برنامه‌ درست در این زمینه قدم بردارند، واحدهای بزرگ بامتراژ 120 و 150 متر در شهر زیاد داریم، از یک سو منافع سازندگان در واحدهای کوچک تامین نمی‌شود.

وی با اشاره به موضوع افزایش قیمت در منطقه نظم‌آباد گفت: دستگاه‌های نظارتی و نظارت ضعیف عمل می‌کنند و فعالیت دلال‌ها با تقسیم زمین‌ها و ایجاد تشنج در این زمینه تاثیرگذار است به طوری که افزایش بی‌رویه قیمت مسکن در منطقه نظم‌آباد وجود دارد و براساس گزارش‌های میدانی قیمت‌ها در راستای منافع دلال‌ها انجام می‌شود به همین سبب بااعلام به دستگاه‌های نظارتی اقدامات انجام می‌شود.

مردم برای قیمت‌گذاری مسکن از مشاوران املاک کمک بگیرند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کلانشهر اراک خاطرنشان کرد: باتوجه به شرایط اقتصادی موجود به‌ویژه در زمینه اجاره‌بها از مالکان درخواست دارم برای قیمت‌گذاری مسکن از مشاوران املاک کمک بگیرند و افراد متقاضی خرید و فروش مسکن هم صبر داشته باشند تا مسکن قیمت واقعی خود را پیداکند.

وی افزود: امیدواریم در نیمه دوم سال 99 حباب موجود در قیمت‌ مسکن شکسته شود بنابراین متقاضیان واقعی فعلا خرید نکنند و سرمایه‌گذاران بیشتر به سمت ساخت و ساز حرکت کنند و مشاوران املاک هم قیمت‌های واقعی مسکن اعلام کنند.

رئیس اتحادیه املاک استان مرکزی بیان کرد: مشاوران املاک نقشی در افزایش قیمت مسکن ندارند، در شهر اراک استاندارد 850 مشاور املاک است اما اکنون با افزایش جواز مشاور املاک مواجه هستیم به همین سبب مسئولان باید همکاری خوبی داشته باشند و جواز کسب به افراد کارشناس داده شود.

تسنیم

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman