معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد خبر داد:

با مالکان ساختمانهای ناایمن برخورد می‌شود

با مالکان ساختمانهای ناایمن برخورد می‌شود
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۲۰ | ۱۳۹۹/۰۵/۰۴

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: از این پس، با مالکان ساختمانهایی که در این کلانشهر از نظر استحکام بنا و تجهیز به امکانات و ابزارهای تامین ایمنی دچار مشکل بوده و ناایمن تشخیص داده شده‌اند ولی اقدامی برای رفع مشکلات و ایمن‌سازی آنها صورت نگرفته، برخورد قانونی و قضایی صورت می‌گیرد.
به گزارش اخبار ساختمان، قاضی سیدجواد حسینی در ادامه افزود: بر اساس دستور ریاست قوه قضاییه در پی حادثه آتش‌سوزی در یکی از مراکز درمانی تهران، به منظور پیشگیری از وقوع حوادث مشابه این موضوع مهم در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بر همین اساس کارگروهی ویژه با حضور مسوولان و کارشناسان ۱۵ سازمان و دستگاه اجرایی مرتبط با موضوع به منظور "شناسایی و الزام به ایمن‌سازی ساختمانهای ناایمن" در دفتر دادستانی مشهد تشکیل و فعال شده است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: دستگاههای عضو کارگروه ویژه دادستانی مشهد اقدام به شناسایی اماکن ناایمن می‌کنند. سپس در نخستین اقدام، به مالکان چنین بناهایی تذکر جدی برای رفع نواقص و اخذ تاییدیه ایمنی داده می‌شود.

وی افزود: پس از این مرحله، در صورتی که مالک ساختمان ناایمن اقدامی نسبت به رفع نواقص و مفاد تذکرات نکند، در چارچوب برخورد قانونی و اقدام قضایی چنین اماکنی مهر و موم شده و به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی از ادامه فعالیت آنها جلوگیری می‌شود.

حسینی گفت: ریاست کارگروه ویژه دادستانی برای شناسایی ساختمانهای ناایمن و برخورد قانونی با مالکان آنها، بر عهده نماینده دادسرای مشهد است.

وی افزود: کارگروه ویژه دادستانی مشهد همه طرحهای بلندمرتبه‌سازی، ساختمانهای عمومی پر رفت و آمد و مجتمع‌های تجاری موجود در این کلانشهر را به منظور شناسایی اماکن پرخطر، بررسی می‌کند.

۱۷ تیر ماه گذشته، چند روز پس از حادثه انفجار و آتش‌سوزی در مرکز درمانی سینا اطهر تهران، شهرداری مشهد به مالکان ساختمانهای بلندمرتبه، مجتمع‌های تجاری و اماکنی در سطح این کلانشهر که توقفگاه خودروی آنها مورد استفاده عمومی است اما "تاییدیه ایمنی" ندارند مهلتی دو هفته‌ای برای پیگیری و اخذ این تاییدیه داد تا اگر مدیران چنین مکانهایی ظرف دو هفته برای اصلاحات مراجعه نکنند، به ‌عنوان ساختمان و مجتمع ناایمن معرفی و مقابل آنها تابلوی بنای ناایمن نصب شده و در این خصوص اطلاع‌رسانی عمومی لازم صورت گیرد.

بر همین اساس سازمان آتش‌نشانی مشهد در پایان مهلت مقرر شده از سوی شهرداری این کلانشهر، نام و مشخصات ۱۲ مجتمع و بازار فعال اما ناایمن را در سطح مشهد اعلام و به عموم مردم معرفی کرد.

"سرای عزیزالله‌اف واقع درکوچه عباس‌قلیخان، پاساژ فیروزه واقع در چهارراه شهدا، مجموعه ۱۱ سرای تجاری در محدوده خیابان هفده شهریور، بازار حضرتی واقع در خیابان نواب صفوی، بازار مرکزی واقع در چهارراه شهدا، پاساژ مدرس واقع در خیابان چهارطبقه، بازار مولوی واقع در بلوار مصلی، پاساژ فردوسی واقع در چهاراه خسروی، بازار حکیم و مجتمع تجاری امینی واقع در ابتدای خیابان امام خمینی(ره)، بازار رضا واقع در میدان بیت‌المقدس و مجتمع مسکونی تجاری زیست‌ خاور واقع در میدان شریعتی" به عنوان مجتمع‌های ناایمن در کلانشهر معرفی شده‌اند.

در پی ضرب‌الاجل شهرداری مشهد تاکنون فقط مسوولان دو مجموعه بازار رضا و مجتمع زیست خاور در این کلانشهر با مراجعه به سازمان آتش‌نشانی اقدام به تشکیل پرونده برای اجرای عملیات رفع نواقص ایمنی کرده‌اند.

شهرداری مشهد همچنین در خصوص فقدان نقشه آتش‌نشانی، مجوزها و تاییده ایمنی به بیمارستانها و مراکز درمانی این کلانشهر هشدار داده است. بر همین اساس مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد از شروع بازرسی و بررسی مراکز درمانی و بیمارستانها خبر داد و گفت: در صورت بی‌توجهی به اخطارها و الزامات ایمنی، این مکانها نیز به دستگاه قضایی و مردم معرفی خواهند شد.

کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد با ۳۵۰ کیلومترمربع وسعت، ۷۲۳ کیلومتر گذرگاه محلی، خیابان و بزرگراه دارای ۳۰ برج بلندمرتبه و ساختمان بالای ۲۰ طبقه است.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman