رشد قیمت؛ علت کسادی بازار مسکن است

رشد قیمت؛ علت کسادی بازار مسکن است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۳۳ | ۱۳۹۹/۰۴/۳۱

رئیس ‌اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه بخش زیادی از خانه‌های خالی متعلق به بانک‌هاست، گفت: بازار مسکن به ‌دلیل افزایش قیمت کساد شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، مصطفی قلی خسروی درباره وضعیت بازار مسکن اظهار کرد: قانون مالیات بر خانه‌های خالی مصوب سال ۱۳۹۴ است که زیرساخت‌های آن فراهم نبود، اما امیدواریم با طرح جدیدی که دولت و مجلس برنامه‌ریزی کرده‌اند به طور جدی شاهد اجرای این قانون باشیم؛ زیرا این پایه مالیاتی در بسیاری از کشور‌های دنیا اجرا می‌شود و جواب داده است.

وی افزود: با این حال معتقدم افراد عادی خانه خود را خالی نگه نمی‌دارند. ممکن است بعضی افراد دو تا سه آپارتمان یا حتی بیشتر داشته باشند که اجاره داده‌اند و کسی سرمایه خود را بدون استفاده نگه نمی‌دارد. بخش زیادی از ۲/۵ میلیون خانه خالی در کشور متعلق به سازمان‌ها و بانک هاست که قانون باید بدون اغماض برای آن‌ها نیز اجرا شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره ضرایب مالیاتی تعیین شده به میزان نصف مبلغ اجاره در سال دوم، معادل اجاره در سال سوم و ۱/۵ برابر اجاره بها در سال چهارم برای واحد‌های خالی گفت: به هر حال این طرح با نظر کارشناسان و اقتصاددانان طراحی شده، اما به نظرم نباید به صورت پلکانی اجرا شود بلکه از همان سال اول، ضرایب سال آخر را به اجرا بگذارند.

خسروی با‌ اشاره به کاهش معاملات در هفته‌های اخیر تصریح کرد: بازار کساد است و هر زمان چنین شرایطی ایجاد می‌شود به ضرر مشاوران املاک است. مشتری توان خرید ندارد و اکثر اعضای صنف از وضعیت کنونی ناراضی هستند. تعدادی از اعضای صنف که اجاره بهای سنگینی پرداخت می‌کنند در حال لغو پروانه خود هستند که این بیکاری به پیکره جامعه می‌رسد. رئیس اتحادیه املاک با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد مصالح ساختمانی تولید داخل است بر لزوم کنترل قیمت مصالح تاکید کرد.

تابناک

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman