با وجود 900 بنگاه املاک فعال در زنجان:

تشکیل بازار سیاه مسکن در زنجان

تشکیل بازار سیاه مسکن در زنجان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۴۰ | ۱۳۹۹/۰۴/۳۱

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان گفت: در زنجان به ازای هر ۸۰ واحد مسکونی یک بنگاه وجود دارد که باعث ایجاد بازار سیاه مسکن شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، محمدرضا آبی‌پور در جلسه شورای مسکن استان زنجان، با اشاره به اینکه در قانون مالیات، اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: برای جلوگیری از دلال‌بازی و افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها، کنترل تعداد معاملات دارای اهمیت است و باید رصد شود که یک فرد چند بار یک زمین یا مسکن را معامله می‌کند.

وی به کنترل مراکز بنگاه‌های معاملاتی تاکید کرد و افزود: حدود ۱۸۰۰ واحد بنگاه معاملاتی در زنجان وجود داشت که پس از پالایشی که انجام شد، به حدود ۹۰۰ بنگاه رسید اما هنوز هم به تناسب جمعیت و واحدهای مسکونی، تعداد این مراکز زیاد است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان یادآور شد: برخی از بنگاه‌داران نیز افرادی هستند که پول در دست‌شان است و زمین‌ها و املاک را بین خودشان خرید و فروش می‌کنند و قیمت‌های کاذب به‌وجود می‌آورند و باعث بالا رفتن غیرمنطقی مسکن می‌شوند.

آبی‌پور، با اشاره به اینکه بهطور متوسط در زنجان به ازای هر ۸۰ واحد مسکونی یک بنگاه وجود دارد، عنوان کرد: تعدد بنگاه‌های معاملات ملکی سبب می‌شود که فروشندگان منتظر پیشنهاد بالاترین قیمت بمانند و در نهایت یک بازار سیاه ایجاد می‌شود که در واقع باز هم تعداد این مراکز نیاز به کاهش دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز در این جلسه یادآور شد: فاز نخست طرح اقدام ملی تولید مسکن در کشور با ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی آغاز شد و استان زنجان نیز به تناسب جمعیت، سهم ۵۰۰۰ واحدی را اخذ کرد اما با توجه به تقاضای موجود در استان و با پیگیری استاندار، این رقم به بیش از ۱۰ هزار واحد افزایش یافت.

مسعود بیات‌منش با اشاره به اینکه در مجموع با اجرای مراحل مختلف ثبت‌نام این طرح، ۲۸ هزار ۸۸۹ نفر در استان متقاضی دریافت مسکن در طرح اقدام ملی شدند، اظهار کرد: طبق انعقاد تفاهم‌نامه با نیروهای مسلح، تاکنون برنامه ساخت ۶۵۰ واحد مسکونی تهیه و زمین‌ها نیز تأمین شده اما زمین مربوط به نیروهای ارتش فعلا نهایی نشده است.

وی در مورد برنامه تامین مسکن برای دهک‌های یک تا سه، تصریح کرد: در حال حاضر منتظر اعلام اسامی و کد ملی افراد واجد شرایط و زیرپوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی هستیم و زمین مورد نیاز از طرف راه و شهرسازی به صورت رایگان در اختیار این طرح‌ها قرار می‌گیرد.

این مسئول، تامین آورده متقاضیان را مشکل اصلی در خصوص ساخت مسکن برای دهک‌های پایین دانست و گفت: در همین راستا مدل مالی ویژه‌ای تعریف کردیم تا با مشارکت متقاضی، نهاد حمایتی، دستگاه تامین‌کننده زمین، بانک مرکزی، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، این افراد با کم‌ترین آورده، صاحب مسکن شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: کمیته تنظیم بازار برای ساماندهی به حوزه مسکن تشکیل شده و در این رابطه ۹۰ واحد صنفی فاقد پروانه کسب پلمب و ۱۴ واحد متخلف نیز که اقدام به فک پلمب کرده بودند، برای اعمال مجازات‌های متفاوت به دادسرا معرفی شدند.

ناصر فغفوری ابراز کرد: صدور پروانه کسب مشاوران املاک، محدود به اخذ پروانه تخصصی از سازمان ثبت اسناد و املاک شده و جابه‌جایی و تمدید پروانه مشاوران املاک باید زیر نظر کمیته منتخب انجام شود تا کسانی که غیرفعال بودند و همین‌طور قراردادهای منعقده، پایش شود.

وی با اشاره به اینکه برای چاپ‌خانه‌داران نیز ممنوعیت‌هایی در خصوص چاپ فرم مبایعه‌نامه اتخاذ شده است، ادامه داد: اکیپی با حضور بازرسان اتاق اصناف تشکیل شده تا بنگاه‌ها را مورد رصد قرار دهند تا از قراردادهای پرینتی و کد رهگیری در معاملات استفاده کنند.

این مسئول، پیشنهاد محدود کردن ارائه خدمات از طرف دستگاه‌های خدمات‌رسان به مبایعه‌نامه‌های فاقد کد رهگیری را مطرح و خاطرنشان کرد: راه و شهرسازی نیز می‌تواند قیمت‌های منطقه‌ای برای واحدهای تجاری و مسکونی ارائه دهد تا بر اساس آن بتوان بازار خرید و فروش مسکن را کنترل کرد.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman