روزگار سخت خانه به دوشان در بازار مسکن

روزگار سخت خانه به دوشان در بازار مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۲۸ | ۱۳۹۹/۰۴/۳۱

اگرچه عوامل متعددی در کنترل قیمت مسکن نقش دارند اما این‌طور که به نظر می‌رسد تورم، افزایش قیمت کالاهای اساسی و گرانی طلا و دلار کمر همت بسته تا شرایط زندگی را برای اقشار مختلف مردم به‌خصوص کم‌درآمدترها دشوار کند.
به گزارش اخبار ساختمان، اجاره‌نشینی همواره در کشوری مثل ایران که نگاهی سرمایه‌ای به مسکن وجود دارد یکی از چالش‌های دولت و مردم بوده است، افزایش قیمت کالاهای اساسی از یک‌سو، کاهش توان خرید و عدم همخوانی درآمد با هزینه‌های خانوار موجب شده تا بسیاری از صاحب‌خانه‌ها برای جبران این کاستی با افزایش بی‌اندازه اجاره‌بها سعی در جبران داشته باشند، این در حالی است که به همین دلایل اقتصادی ذکرشده بیشتر اجاره‌نشینان نیز با مشکلات مالی مواجه هستند.

به‌هرحال به نظر می‌رسد گرانی کالاها، کاهش درآمد و اجاره‌بهای نجومی کمر همت بسته تا نهایت فشار و سختی را بر اجاره‌نشینان وارد کند. این در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند با آغاز ثبت‌نام مسکن ملی در کشور تب داغ افزایش قیمت ملک فروکش کند.

هرسال یک محله پایین‌‎تر، چند متر کوچک‌تر/ اجاره‌بها استاندارد ندارد

علی رسولی از شهروندانی است که در مقابل یکی از مشاوران املاک قزوین با وی مواجه می‌شویم، وی در خصوص افزایش اجاره‌بهای منزل در قزوین می‌گوید: طی دو سال گذشته اجاره‌بهای منزل تا حد بسیار زیادی افزایش‌یافته است تا جایی که هرسال با وام توانستیم مبلغ رهن را افزایش دو برابری دهیم ولی بااین‌حال بازهم ناچاریم هرسال محله‌های پایین‌تر و متراژهای پایین‌تر را انتخاب کنیم.

وی گفت: در کمتر از دو سال با پولی که می‌توانستیم در قزوین خانه بخریم حتی نمی‌توانیم خانه اجاره کنیم و خب افزایش چند برابری اجاره‌بها در شرایطی است که درآمدهای ما به نیمی از این اندازه هم رشد نداشته است.

محمدی از مشاورین املاک استان قزوین نیز در ادامه بیان کرد: مشکل اصلی قیمت اجاره‌بها، نبود استانداردی مناسب برای ارزش‌گذاری است، به عبارتی قیمت اجاره‌بها و رهن در بازار امروز به خواست صاحب‌خانه بستگی دارد و گاهی همین خواست بی‌رویه افزایش قیمت جدی ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: واقعاً قیمت اجاره‌بها نسبت به سال گذشته افزایش جدی داشته است این در حالی است که با اعلام قوانینی که در خصوص افزایش قیمت محدودیت ایجاد کرده است صاحب‌خانه و مستأجر عمدتاً به مشکل برخورده‌اند چراکه صاحب‌خانه‌ها زیر بار این میزان نمی‌روند.

افزایش اجاره‌بها بیش از ۱۵ درصد در قزوین غیرقانونی است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین در این خصوص گفت: با جلسه‌ای که با حضور مدیران استانی برگزار شد، مقرر شد تا مدیران استانی با جدیت بیشتری به مسئله اجاره‌بها در قزوین رسیدگی کنند.

منوچهر حبیبی با بیان اینکه گستردگی این مسئله موجب شده است تا هرگونه بی‌توجهی غیرقابل‌بخشش باشد چراکه مردم امروز در فشار و تنگنا قرار دارند و قطعاً فشار بیشتر با افزایش بی‌رویه قیمت مسکن غیرقابل‌تحمل خواهد بود، افزود: سقف افزایش اجاره‌بها در قزوین ۱۵ درصد تعیین‌شده است و صاحبان املاک اجازه ندارند بیش از این میزان افزایش اجاره‌بها داشته باشند.

وی با عنوان اینکه ستاد ملی مبارزه با شیوع و کنترل بیماری کرونا با جدیت اعلام کرده است که با سقف اجاره‌بها در شهرهایی نظیر قزوین ۱۵ درصد است و عقد قرارداد بالاتر از این میزان تخلف محسوب می‌شود، اظهار داشت: این میزان افزایش اجاره‌بها که بین ۳۰ تا ۶۰ درصد در استان اتفاق افتاده است در طی چند سال گذشته بی‌سابقه بوده و باید به‌صورت جدی با آن برخورد شود.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قزوین در ادامه به مردم هشدار داد که قولنامه دستی در منزل تنظیم نکنند و برای تنظیم هرگونه قرارداد به مشاورین املاک مراجعه کنند و با تاکید بر اینکه مراجعه به املاک قطعاً سلامت معامله را به همراه دارد و از سوءاستفاده مالکان جلوگیری می‌کند، بیان کرد: از امروز گشت‌های ویژه نظارت بر معاملات املاک در استان آماده‌باش هستند و دفاع از حقوق مردم را به‌صورت جدی پیگیری می‌کنند.

گشت بازرسی تعزیرات حکومتی از مشاوران املاک در قزوین آغاز شد

مدیرکل تعزیرات حکومتی قزوین نیز در این خصوص به خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان گفت: از امروز گشت‌های تعزیرات حکومتی از مشاوران املاک باهدف رسیدگی به رعایت قانون سقف اجاره‌بها آغاز می‌شود و از سوی اتحادیه‌های مرتبط قوانین برای مشاورین املاک ارسال‌شده تا این قوانین را رعایت کنند.

هوشنگ محمدی با بیان اینکه در صورت مشاهده هرگونه تخلف و عدم رعایت این قانون با مشاورین املاک متخلف بر خود جدی صورت می‌گیرد، گفت: شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات موجرین نیز در این مدت در قزوین راه‌اندازی شده و به‌صورت جدی به تخلفات این حوزه رسیدگی می‌کند.

وی بیان کرد: از نظر ما گرانی با گران‌فروشی متفاوت است و ما موظف هستیم اجازه گران‌فروشی به کسی ندهیم.

مشاوران املاک متخلف در قزوین پلمپ می‌شوند

دادستان عمومی و انقلاب قزوین نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: اگر موجرین اجاره‌بهای بالاتر از میزان تعیین‌شده را ملاک قرار دهند مشاورین املاک اجازه عقد قرارداد نخواهند داشت.

محمدقاسمی خاطرنشان کرد: قطعاً مشاورین املاکی که سقف اجاره‌بهای مجاز اعلام‌شده را رعایت نکنند و اقدام به تنظیم قرارداد نمایند پاپ خواهند شد.

وی افزود: در استان قزوین بیش از دو هزار و ۴۴۰ مشاور املاک فعال هستند که بیش از یک هزار و ۱۸۰ واحد این در شهر قزوین دایر هستند که نظارت بر این واحدها باید به‌صورت جدی صورت گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین گفت: افزایش بی‌رویه قیمت امروز یکی از مهم‌ترین نارضایتی‌ها در بین مردم بوده است که با تدوین این قانون امیدواریم شاهد فروکش جو ایجادشده در بازار باشیم.

تحلیل بازار

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman