مشکلات شهرک منظریه تمامی ندارد؛

مسکن مهری که از بی‌مهری ها رنج می برد

مسکن مهری که از بی‌مهری ها رنج می برد
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۴۷ | ۱۳۹۹/۰۴/۳۰

مشکلات متعدد شهرک منظریه بارها و بارها از سوی رسانه‌های مکتوب، مجازی، صدا و سیما به گوش مسئولان رسیده است اما بی‌مهری مسئولان به مسکن مهر هم‌چنان ادامه دارد.
به گزارش اخبار ساختمان، تأمین مسکن برای اقشار مختلف جامعه بعد از ایجاد اشتغال و تأمین کالاهای اساسی از اولویت‌های هر دولت محسوب می‌شود، معمولا دولت‌ها در آغاز کار خود طرح‌هایی را برای خانه‌دار کردن اقشار مختلف مردم به ویژه اقشار کم‌درآمد پیشنهاد می‌دهند، رونق ساخت و ساز مسکن همچنین می‌تواند موجب اشتغالزایی و تحرک در تولید محصولات مربوط به ساختمان شود.

دولت نهم و دهم طرح مسکن مهر را برای خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد پیشنهاد داد، این طرح در اوایل با استقبال افرادی که شاید خانه‌دار شدن را یک رویا می‌دیدند مواجه شد، مقدمات ساخت‌وساز در شهرک‌های پیش‌بینی شده در شهرهای مختلف کشور آغاز شد و اجرای طرح با سرعت بالایی پیش می‌رفت، اما حجم بالای ساخت و ساز در این طرح موجب شد مسئولان راه و شهرسازی از برخی از کاربری‌های پیش‌بینی شده در این شهرک‌ها از جمله فضاهای آموزشی، مراکز تفریحی، خرید، مراکز فرهنگی، فضای سبز غفلت کنند.

بسیاری از مردم سرمایه اندک خود را صرف خرید خانه در این طرح کرده‌ بودند که پس از طولانی شدن روند تحویل خانه‌ها تعداد قابل توجهی از مالکان بدون آماده شدن زیرساخت‌هایی نظیر جاده ارتباطی، مدرسه، مراکز خرید و فضای سبز در خانه‌های خود ساکن شدند.

این کشمکش‌ها در طول یک دهه اخیر موجب شد این طرح بزرگ که می‌توانست مشکل مسکن زوج‌های جوان و اقشار کم‌درآمد را حل کند، ناقص بماند و شاهدیم که ساکنان مسکن‌های مهر چهارمحال و بختیاری به ویژه شهرک منظریه با جمعیتی بالغ بر 13 هزار نفر پس از گذشت سال‌ها از احداث این شهرک ساکنان در حوزه زیر ساخت‌ها و خدمات شهری با مشکلات زیادی مواجه هستند.

بی‌توجهی مسئولان به مشکلات ساکنان شهرک منظریه

آقای رئیسی فرهنگی بازنشسته که از ساکنان شهرک منظریه شهرکرد است گفت: مردم این منطقه با مشکلات بسیاری مواجه هستند، برای حل مشکلات مردم این شهرک بارها به مسئولان مراجعه کرده‌ایم اما متأسفانه این مشکلات هم‌چنان پابرجاست.

وی ادامه داد: هیچ‌گونه امکانات رفاهی، ورزشی، فرهنگی، فضای سبز و یا پارک برای استفاده جوانان، نوجوانان و کودکان ساکن این منطقه وجود ندارد و پیگیری‌های ساکنان نیز بی‌نتیجه بوده است.

رئیسی گفت: یکی دیگر از مشکلات این منطقه وضعیت معابر و جاده‌های دسترسی به این شهرک است، هیچ تقاطع و فلکه‌ای برای تسهیل رفت و آمد مردم پیش‌بینی نشده است، این مسئله به پلیس‌راه گزارش شده است، همچنین ما روزانه شاهد تصادفات در مسیرهای تردد خودروها به دلیل استاندارد نبودن مسیرها هستیم.

ساکن شهرک منظریه شهرکرد در ادامه با بیان اینکه ساکنان شهرک منظریه اختلافات فرهنگی فراوانی دارند، خاطرنشان کرد: این موضوع به این دلیل است که از سراسر استان در این شهرک سکونت دارد، طرحی برای کم کردن این اختلافات فرهنگی پیشنهاد شد اما مسئولان از آن استقبال نکردند.

وی نبود مدرسه در مقطع متوسطه دوم را از دیگر مشکلات شهرک منظریه عنوان کرد و افرود: بسیاری از خانوارها توانایی پرداخت هزینه ایاب و ذهاب فرزند خود را برای سرویس ندارند و دانش‌آموزان برای رفت‌وآمد به مدرسه با مشکلات زیادی مواجه هستند.

رئیسی در پایان در خصوص وضعیت حمل و نقل عمومی در شهرک منظریه، بیان کرد: مشکلات عدیده‌ای نیز در بحث حمل و نقل عمومی در این شهرک وجود دارد، اتوبوسرانی و تاکسیرانی تمامی مناطق این شهرک را پوشش نمی‌دهند و مردم بسیاری از محلات برای استفاده از اتوبوس و تاکسی باید مسیر زیادی را تا ایستگاه اتوبوس طی کنند.

منظریه شهرک بدون میدان و تقاطع

حسین‌پور یکی دیگر از ساکنان محله 35 منظریه با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل ساکنان این شهرک مباحث ترافیکی و غیراستاندارد بودن معابر است، اظهار کرد: هیچ تقاطع، زیرگذر و میدانی برای تسهیل رفت‌وآمد خودروها در منظریه پیش‌بینی نشده است.

وی ادامه داد: به همین دلیل خودروها برای کوتاه شدن مسیر بالاجبار از مناطق ورود ممنوع و خیابان‌های یکطرفه عبور می‌کنند و همین مسئله موجب وقوع تصادفات می‌شود.

حسین‌پور بیان کرد: تراکم شدید جمعیت در برخی از محلات این منظریه، نبود علائم هشداری برای رفت و آمد خودروها، غیر استانداردبودن تقاطع‌ها و خیابان‌ها موجب شده ساکنان با مشکلات زیادی مواجه شوند.

ساکن شهرک منظریه عنوان کرد: مشکلات این شهرک بارها به گوش مسئولان شهری رسیده است، اما عزمی برای حل مشکلات وجود ندارد به نوعی این شهرک رها شده است.

در شهرک منظریه پارک احداث می‌شود

عزت‌الله آزاد مسئول ناحیه 3 شهرداری شهرکرد با بیان اینکه بحث تکمیل زیرساخت‌های شهرک منظریه توسط راه و شهرسازی به طور کامل انجام نشده است، اظهار کرد: هم‌اکنون بنیاد مسکن به عنوان پیمانکار در حال احداث معابر، جوی و جدول و اصلاح پیاده‌روهای غیرهمسطح است.

وی با بیان اینکه کاربری‌های تفریحی مانند پارک محله، فضای سبز و پارک عمومی در شهرک منظریه پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: این شهرک به طور کامل توسط راه و شهرسازی به شهرداری تحویل داده نشده است، اما ما در بسیاری از محلات خدمات به مردم ارائه می‌دهیم.

آزاد افزود: فضای سبز این شهرک توسط سازمان سیما و منظر شهرداری شهرکرد در حال احیا است، همچنین مقدمات احداث پارک محله و پارک عمومی در حال انجام است.

مسئول ناحیه 3 شهرداری شهرکرد در پایان گفت: اگر به علت اجرای شبکه آب و فاضلاب در محله‌های این شهرک ترانشه ایجاد شود، شهرداری مجددا معابر را آسفالت می‌کند.

طرح ترافیکی شهرک منظریه تهیه شده است

ابراهیم علیرضایی معاون بازآفرینی شهری و مسکن شهری اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه روند تحویل مسکن‌های مهر منطقه منظریه به شهرداری شهرکرد برای ارائه خدمات انجام نشده است، اظهار کرد: در برخی از محلات این شهرک احداث معابر، جدول‌کشی در حال انجام است.

وی در خصوص مشکلات ترافیکی شهرک منظریه، گفت: طرح ترافیکی توسط مشاور برای کاهش تصادفات و معضلات در این منطقه تهیه شده است و مرحله به مرحله اجرا می‌شود.

علیرضایی خاطرنشان کرد: طرح ترافیکی برای حل مشکلات مردم این منطقه توسط اداره‌کل راه و شهرسازی اجرا می‌شود.

مشکلات شهرک منظریه بارها و بارها از سوی رسانه‌های مکتوب، مجازی، صدا و سیما به گوش مسئولان رسیده است، بی‌مهری مسئولان به مسکن مهر هم‌چنان مانند یک قصه بی‌پایان ادامه دارد، مسئولان باید آستین همت را بالا بزنند و اجازه ندهند شیرینی خانه‌دار شدن به کام مردمی که اکثر آن‌ها از اقشار کم‌درآمد جامعه هستند تلخ شود.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman