بررسی وضعیت تعاونی مسکن مهر بشری

بررسی وضعیت تعاونی مسکن مهر بشری
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۳۳ | ۱۳۹۹/۰۴/۲۹

رئیس‌کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان کرمان گفت: پس از انجام بررسی‌های دقیق کارشناسی به منظور تعیین تکلیف تعاونی مسکن مهر بشری، رای بدوی در رابطه با این پرونده صادر و ظرف سه ماه آینده رای قطعی و لازم الاجرا در این پرونده نیز صادر خواهد شد.
به گزارش اخبار ساختمان، حجت الاسلام محمدامیر ابراهیمی روز یکشنبه ضمن تشریح این خبر در جمع رسانه ها افزود: حکایت تعاونی های مسکن مهر یک قصه بغرنج و رنج آوری برای مجموعه دستگاه قضایی و برای مردم بود و پرونده های متعددی در این رابطه در دستگاه قضایی تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی استان کرمان در پرونده های متعددی مربوط به مسکن مهر ورود کرده که تعدادی از آنها براساس مصالحه بین پیمانکاران و طلب کاران تعیین تکلیف شده و تعدادی از مردم با همراهی دستگاه قضائی و به دلیل تورم و گرانی های ایجاد شده، نسبت به افزایش سهم آورده خود اقدام کرده و ضمن کاهش برخی آیتم ها در نهایت منازل مسکونی آنها تکمیل و تحویل شد.

رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب شهرستان کرمان در ادامه از تعاونی بشری به عنوان یکی از تعاونی های موفق مسکن مهر در گذشته یاد کرد و با اشاره به بروز مشکلاتی برای این تعاونی در مسیر تکمیل واحدهای مسکونی متقاضیان، اظهارداشت: تعاونی مسکن مهر بشری در مجموع از تعاونی های موفق مسکن مهر بوده است زیرا افراد کاربلد و اهل فن در آن مشغول به کار بودند.

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به ثبت نام یک هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی مهر از سوی تعاونی مسکن مهر بشری، تصریح کرد: این تعاونی با همراهی متقاضیان، تعداد ۸۰۰ واحد مسکونی را با قیمت و کیفیت خوب احداث و تحویل داده است اما در ادامه این مسیر، برای احداث ۵۰۰ واحد باقی مانده به دلایلی از جمله عدم همراهی متقاضیان برای افزایش سهم آورده خود، تورمات بازار مصالح ساختمانی و مواردی از این دست، با مشکلاتی مواجه شده است.

وی یادآور شد: تعدادی از متقاضیان مسکن مهر به دلیل شنیدن شعارهای نادرست مسئولان مبنی بر خانه دار شدن با پرداخت پنج تا ۱۰ میلیون تومان، اقدامی برای افزایش سهم آورده خود نداشته اند و در مواردی نیز به دلیل عدم همراهی پیمانکاران، کار احداث این واحدها ناتمام باقی مانده است.

رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب شهرستان کرمان با اشاره به تشکیل پرونده مربوط به تعاونی مسکن مهر بشری در ۱۱ دی ماه ۹۵، خاطرنشان کرد: این پرونده در دادسرا تشکیل و پس از انجام تحقیقات اولیه و دریافت نظریه کارشناس بدوی به دادگاه ارسال شده که در نهایت براساس اعتراضات وارده به نظر کارشناسی، کار کارشناسی آن به هیات های سه، پنج و ۹ نفره واگذار شده است.

حجت الاسلام ابراهیمی ادامه داد: در مجموع ۶۸ میلیارد تومان آورده مردم در این واحدها بوده که بر اساس اعلام نظر کارشناسی ۶۲ میلیارد تومان هزینه شده و ۶ میلیارد تومان در این تعاونی کم آمده است.

وی با اشاره به این مطلب که سه میلیارد تومان وجه نقد بدهی افراد در این پرونده وجود دارد، عنوان کرد: مدیر این تعاومی ۱۱ میلیارد تومان چک از حساب تعاونی در دست مردم دارد که برای خرید مصالح و غیره هزینه شده اما هنوز مصالحی واگذار نشده و از این رو درصدد است که این چک ها را نقد کرده و بدهی های مربوطه را پرداخت کند.

رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب شهرستان کرمان خاطرنشان کرد: با وجود تمام پیگیری ها برای حل پرونده مسکن مهر بشری، رای دادگاه بدوی با تعیین مجازات هایی از جمله حبس، رد مال و غیره در این رابطه صادر شده و با توجه به اعتراض وارده به آن، پرونده به دادگاه تجدید نظر ارسال شده و با ایرادی که در پرونده ملاحظه کرده است، مجددا برای رفع آن به دادگاه بدوی عودت داده شده است.

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به طولانی شدن زمان رسیدگی به این پرونده، خاطرنشان کرد: آنالیز دقیق کارشناسی برای هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی کار دشوار و سنگینی است و هر بار اعتراض، آنالیز مجدد این واحدها توسط کارشناسان را به دنبال دارد و از این رو زمان زیادی برای رسیدگی به این پرونده صرف شده است.

وی تاکید کرد: نرسیدن نظریه کارشناسی دلیل تاخیر در صدور حکم مربوط به تعاونی مسکن مهر بشری بوده است.

رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب شهرستان کرمان با اشاره به نامه های درخواستی مردم به ریاست قوه قضائیه برای تسریع رسیدگی به این پرونده، عنوان کرد: در دوره آیت الله رئیسی، مردم برای تسریع در رسیدگی به بسیاری از پرونده ها نامه می نویسند و ریاست قوه قضائیه نیز تاکیدات لازم در این زمینه را انجام می دهند اما همواره تاکید دارند دقت و سرعت باید در کنار هم مدیریت شود تا کار مردم به خوبی انجام شود.

حجت الاسلام ابراهیمی تاکید کرد: ریاست قوه قضائیه از بدو خدمت خود تاکنون همواره در دستگاه قضائی خدمت کرده و از این رو چالش های رسیدگی را به خوبی درک می کند و می د انند که قاضی تا به اقناع وجدانی کامل نرسد، نمی تواند نسبت به صدور حکم اقدام کند.

ایرنا

برچسب ها:

مسکن مهر ،کرمان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman