عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد:

طرح رونق ساخت و ساز مسکن تدوین شد

طرح رونق ساخت و ساز مسکن تدوین شد
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۳۵ | ۱۳۹۹/۰۴/۲۸

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه طرح جهش تولید با رونق ساخت و ساز تدوین و نهایی شده است گفت: طرح رونق ساخت و ساز با سه محور «تسهیلات ارزان»، «زمین ارزان قیمت» و «کاهش هزینه با مصالح ارزان و با کیفیت» می تواند به خانه دار شدن تمام اقشار جامعه کمک کند.
به گزارش اخبار ساختمان، طرح دو فوریتی و شش ساله برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن با تامین ۶۰ درصد هزینه با وام دولت و زمین رایگان از سوی کمیسیون عمران مجلس تهیه و تقدیم هیات رئیسه مجلس شد. آنطور که اعضای کمیسیون عمران مجلس به آن اشاره داشته و تاکید دارند این طرح اگر قانون شود دولت مکلف خواهد شد تا شرایط ساخت سالانه یک میلیون مسکن را توسط بخش خصوصی و انبوه سازان تسهیل و فراهم کند. این طرح می تواند تا حدودی عقب ماندگی چند سال گذشته تولید مسکن را جبران کند.

بر اساس برنامه ششم توسعه و طرح جامع مسکن، برای پاسخگویی به تقاضا سالانه باید ۹۰۰ هزار واحد مسکونی برای پاسخگویی به تقاضا تولید شود اما بنا به گفته مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی سالانه کشور با ۶۰۰ هزار واحد مسکونی کسری مواجه است. این کسری واحد مسکونی از یک سو و وجود واحدهای خانه های خالی از سکنه که عمدتا واحدهای لوکس و لاکچری هستند تا حدودی برنامه ریزی و سیاستگذاری در بخش مسکن را بر هم زده است.

جهش تولید مسکن در شهرها و روستاها در صورت الزام دولت به ساخت یک میلیون مسکن

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این پرسش که سالهاست که تولید مسکن از تقاضا عقب است آیا مجلس یرنامه ای در این خصوص که این عقب ماندگی به نوعی جبران شود؟ گفت: طرحی را تدوین و به هیات رئیسه مجلس تقدیم کرده است که می تواند منجر به جهش تولید و رونق ساخت و ساز مسکن شهری و روستایی شود. این طرح در صورت تصویب انقلاب بزرگی در ساخت و ساز و تولید مسکن و خانه دار شدن اقشار مختلف جامعه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: این طرح که در سه محور اساسی «تسهیلات ارزان»، «زمین ارزان قیمت» و «کاهش هزینه با مصالح ارزان و با کیفیت» تدوین شده در صورت تبدیل به قانون می تواند به تولید مسکن کمک بزرگی کند و عقب ماندگی بخش تولید و عرضه نسبت به تقاضا را که در سال های گذشته رخ داده جبران کند.

برنامه سه ضلعی مجلس برای دولت در ساخت مسکن

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات با تاکید بر اینکه ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی و ملزم کردن دولت به اجرای این برنامه می تواند عقب ماندگی عرضه از تقاضا و عدم تعادل میان عرضه و تقاضا را جبران کند ادامه داد: اعطای زمین رایگان و تسهیلات ارزان قیمت از اضلاع طرح یاد شده است بنابراین شناسایی افراد با درآمدهای مختلف می تواند در صاحب مسکن کردن اقشار ضعیف جامعه ما را کمک و دهک های متوسط و ضعیف را توانمند کند.

وی اضافه کرد: ضلع سوم این برنامه تدوین شده مجلس، می تواند شامل تسهیل صدور پروانه ساختمانی، بیمه، دارایی و مالیات، نظام مهندسی، خدمات زیربنایی، انتخاب سازنده و ثبت اسناد و املاک باشد. پس وقتی تکلیف این مسائل روشن شود و تا وقتی زمین و تسهیلات ارزان قیمت به وجود آمد، اجرای این موارد باعث طولانی شدن مراحل ساخت و عدم انجام تعهدات در ساخت و ساز مسکن نخواهد شد.

شاکری در پاسخ به این سئوال که آیا مجلس برای اجاره نشین ها برنامه ای ندارد؟ گفت: مسکن استیجاری یکی از برنامه های مجلس است. این طرح در اکثر کشورها اجرا می شود. پس مجلس یازدهم نه تنها تامین مسکن برای خرید بلکه تامین مسکن برای اجاره را در دستور کار خود دارد. در این طرح مجلس تسهیلات قرض الحسنه برای ودیعه اجاره پرداخت خواهد شد تا کمکی هر چند اندک به اجاره نشین ها باشد.

تحلیل بازار

برچسب ها:

تولید مسکن ،ساخت و ساز 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman