مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین تشریح کرد:

عامل اصلی رشد قیمت مسکن چیست؟

عامل اصلی رشد قیمت مسکن چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۴۴ | ۱۳۹۹/۰۴/۱۶

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: کسری تولید و عرضه واحدهای مسکونی در پنج سال اخیر عامل اصلی رشد قیمت مسکن در استان قزوین است.
به گزارش اخبار ساختمان، ابراهیم مبارک‌قدم در قزوین اظهار داشت: در کنار التهاب قیمت‌ها در بازارهای اصلی سرمایه از جمله ارز، طلا و بورس که ناشی از نگرانی مردم از کاهش ارزش پول ملی است، کسری تولید و عرضه واحدهای مسکونی عامل اصلی رشد قیمت خانه و مسکن طی سه سال اخیر در استان قزوین است.

وی با اشاره به وجود 294 هزار واحد مسکونی در استان قزوین افزود: متاسفانه طی پنج سال اخیر با یک رکود عمیق در بخش ساخت‌وساز و تولید مسکن مواجه بودیم که امروز اثرات منفی آن را در بازار مسکن استان و کشور مشاهده می‌کنیم.

این مقام مسئول افزایش بالای تعداد واحدهای مسکونی خالی یکی از سه عامل مهم رشد قیمت مسکن دانست و گفت: بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن قزوین با 96.43 درصد رشد تعداد خانه‌های خالی استان اول کشور در میزان رشد واحدهای مسکونی خالی است.

مبارک‌قدم یادآور شد: منظور از خانه‌های خالی خانه‌هایی هستند که خارج از الگوی مصرف ساخته شدند و تا حالا نه برای اجاره و نه برای فروش عرضه شدند و اگر برای فروش هم عرضه شدند، قیمت آنها از توان خرید خانوارهای دهک‌های میانه و پایین جامعه خارج بوده‌ است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به تاثیر معکوس افزایش قیمت مسکن بر حجم معاملات بازار مسکن تصریح کرد: افزایش بالای بهای مسکن سبب شده که میزان خرید و فروش مسکن کمتر شود و دهک‌ّ‌های میانی و اقشار متوسط جامعه به ویژه خانه اولی‌ها به دلیل اینکه با سرمایه خود نمی‌توانند وارد بازار مسکن شوند، سرمایه خود را به بازارهای موازی دیگر مانند بورس، طلا و ارز ببرند.

مبارک‌قدم ادامه داد: اگر رفتن سرمایه خانواده‌ها از بازار مسکن به همین شکل ادامه پیدا کند، رکود دوچندانی در سال‌های آینده بر بخش مسکن حاکم خواهد شد.

تسنیم

برچسب ها:

قیمت مسکن ،قزوین 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman