نایب رئیس انجمن انبوه سازان:

قوانین مالیاتی موجب خروج سوداگران از بازار خواهد شد

قوانین مالیاتی موجب خروج سوداگران از بازار خواهد شد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۲۸ | ۱۳۹۹/۰۴/۱۲

نایب رئیس انجمن انبوه سازان با تاکید بر اینکه با یک انباشت تقاضای مسکن مواجه هستیم و این انباشت تقاضا موجب رشد اجاره بها می شود گفت: مسکن نیازمند یک برنامه بلند مدت پنج ساله است و قوانین مالیاتی موجب خروج سوداگران از بازار خواهد شد.

به گزارش اخبار ساختمان، دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در تازه ترین گزارش خود تحولات بازار مسکن را در خرداد ماه تحولی با رشد قیمت و کاهش میزان معاملات ارائه کرد.

این گزارش حاکی است که تعداد واحدهای مسکونی معامله شده ای که اطلاعات قرارداد آنها در سامانه رهگیری معاملات املاک و مستغلات درج شده است برای خرداد ۹۹ تعداد ۱۱ هزار و ۴۶ واحد اعلام شده است اما این حجم معامله فروش مسکن پس از حذف اطلاعات ناقص در نهایت به ۹ هزار و ۵۶۲ واحد کاهش یافته و آمار آن توسط دفتر اقتصاد مسکن اعلام شده است. ماه گذشته میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در بازار معاملات مسکن شهر تهران به ۱۹ میلیون و ۷۱ هزار تومان رسید.

تغییرات قیمت مسکن در شهر تهران طی ماه گذشته بیانگر رشد ۱۲.۱ درصدی نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری است. متوسط قیمت مسکن در تهران در خرداد امسال همچنین ۴۰ درصد گرانتر از خرداد سال گذشته شده است. حال به نظر می رسد که یک برنامه بلند مدت برای بازار مسکن بیش از پیش ضرورت دارد.

در این خصوص ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان معتقد است که با یک برنامه ریزی بلند مدت پنج ساله می توان روزهای خوبی برای بخش مسکن رقم زد.

 

بیشتر بخوانید: افزایش اجاره خانه بیش از 25 درصد ممنوع است

معضل ساخت و ساز برای انبوه سازان

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان تهران با اشاره به اینکه شرایط ساخت و ساز در تهران بعد از پروژه مسکن مهر به گونه ای شده که به یک معضل برای انبوه سازان تبدیل شده است گفت: همراه شدن وزارت راه و شهرسازی به عنوان بازوی مکمل ساخت و ساز در زمانی که مسکن مهر اجرا می شد باعث شده بود تا انبوه سازان از یک قدرت ویژه ای برخوردار شوند و ساخت رونق خوبی به خود بگیرد.

وی افزود: شرایطی که در حال حاضر ساخت و ساز پیدا کرده است قیمت مسکن غیرقابل کنترل شده است و هر روز یک قیمت جدید ارائه می شود که باعث می شود قدرت خرید متقاضیان روند کاهشی به خود بگیرد. پس اینکه برنامه ای در بخش مسکن ارائه و پیاده شود و انتظار داشت بلافاصله آن برنامه در بازار مسکن تاثیرگذار باشد اینطور نیست.

 

بیشتر بخوانید: گلایه انبوه سازان از افزایش قیمت مصالح ساختمانی

نایب رئیس انجمن انبوه سازان تهران با اشاره به اینکه وضعیت کنونی بخش مسکن ناشی از عدم برنامه ریزی بلند مدت است گفت: وقتی برنامه بلند مدت برای بخش مسکن نداشته باشیم شاهد کاهش تولید و بالا رفتن قیمت مسکن و اجاره بهای بالاتر از توان متقاضیان خواهیم بود.

رهبر در پاسخ به این پرسش که طرح جامع مسکن بر اساس نیاز و تقاضای مسکن برنامه ریزی و تدوین شده است اما ظاهرا بازنگری این طرح ضروری است؟ گفت: رشد سالانه جمعیت نشان می دهد که باید برای پاسخگویی به تقاضا همانطور که در طرح جامع مسکن عنوان شده است سالانه ۹۰۰ هزار مسکن تولید شود. اما آمارها نشان می دهد که میزان تولید مسکن در سال بیشتر از عدد ۳۰۰ هزار واحد مسکونی نیست. پس آمارها نشان می دهد که ما با یک انباشت تقاضای مسکن مواجه هستیم و این انباشت تقاضا موجب رشد قیمت مسکن و سپس اجاره بها می شود.

وی ادامه داد: عرضه پایین مسکن برای اجاره را این روزها در رشد بیش از حد نرخ اجاره بها به خوبی می توان مشاهده کرد.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان در پاسخ به این پرسش که طرح حمایتی وزارت راه و شهرسازی برای پرداخت تسهیلات به مستاجران آیا می تواند برای اجاره نشین ها مناسب و مفید باشد؟ گفت: برای مسکن باید یک برنامه ریزی بلند مدت انجام داد تا نتیجه بگیریم. اما به هر حال این اقدام پرداخت تسهیلات به مستاجران نیز می تواند از لحاظ روانی تاثیر مثبتی داشته باشد. پس اگر می خواهیم برنامه ها و اقدامات تاثیر بلند مدت داشته باشد باید به سمت یک برنامه ریزی عملیاتی حرکت کنیم.

رهبر تصریح کرد: قطعا با برنامه ریزی بلند مدت و اقدامات عملیاتی در کنار اجرای قوانین مالیاتی می توان به رونق تولید مسکن و خروج سوداگران مسکن از بازار مسکن امیدوار شد.

تحلیل بازار


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman