قیمت اوراق تسه باز هم افزایشی شد

قیمت اوراق تسه باز هم افزایشی شد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۵۳ | ۱۳۹۹/۰۴/۰۳

اگرچه یک مقام مسئول اقدام معامله‌گران بورس در خرید اوراق تسه برای سرمایه گذاری را اشتباه خوانده بود اما با اوج گیری بازار سرمایه، قیمت این اوراق باز هم با افزایش همراه شد.
به گزارش اخبار ساختمان، قیمت اوراق تسهیلات مسکن، در معاملات امروز سه شنبه ۳ تیر فرابورس با افزایش نسبت به روزهای گذشته مواجه بود. به گونه‌ای که تقریباً همه نمادهای معاملاتی زیرمجموعه اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در تابلوی امروز معاملات، سبزپوش بودند.

در این معاملات، قیمت اوراق تسهیلات مسکن در بیشتر نمادهای معاملاتی تسه، به بالای ۶۰ هزار تومان رسید و در تعدادی نیز بین ۵۷ تا ۵۹ هزار تومان در نوسان بود؛ این در حالی است که از امروز اوراق تسهیلات مسکن صادره در خرداد ماه امسال (تسه ۹۹۰۳) وارد بازار شد که معمولاً انتشار اوراق تازه، بازار این برگه‌ها را با افزایش عرضه و کاهش قیمت مواجه می‌کند.

با این حال امروز کمی بیش از ۳۸ هزار برگه تسه ۹۹۰۳ (اوراق مسکن خرداد امسال) به فروش رسید در حالی که در نیمه نخست خرداد امسال که قیمت اوراق تسهیلات مسکن به نزدیک ۸۸ هزار تومان رسیده بود، تعداد فروش برگه‌های تازه انتشار یافته متعلق به اردیبهشت ۹۹ (تسه ۹۹۰۲)، به روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار برگه می‌رسید.

صابر عسگرپور مدیر امور مالی بانک عامل بخش مسکن نیز هفته گذشته همزمان با کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن از ۸۸ به دامنه ۵۰ هزار تومان، علت افزایش قیمت این برگه‌ها را اشتباه سرمایه گذاران غیر حرفه‌ای در بورس عنوان کرد و افزود: این سرمایه گذاران به دلیل عدم اطلاع از محدودیت‌های خرید و فروش اوراق تسهیلات، به دلیل ایجاد هیجان در معاملات، وارد چرخه خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن شدند که به دلیل افزایش تقاضای خرید، افزایش قیمت‌ها نیز به وقوع پیوست. ضمن اینکه انباشت تقاضای دریافت تسهیلات مسکن در ماه‌های کرونایی که بازار مسکن را به تعطیلی کشانده بود، یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت مسکن برگه‌های تسه در نیمه نخست خرداد ماه بود.

به نظر می‌رسد در این روزها نیز که افزایش ارزش معاملات در بازار سرمایه مرتباً در حال رکورد زنی است، برخی خریداران هیجانی و غیر حرفه‌ای به سمت خرید اوراق تسهیلات مسکن متمایل شده اند که باید بدانند تسه جای سرمایه گذاری و بازدهی نیست. بلکه ابزاری برای خرید زمان پس انداز منابع مالی در بانک عامل بخش مسکن و دریافت تسهیلات مسکن است.

همین موضوع سبب شد تا بار دیگر قیمت اوراق از کانال ۵۰ هزار تومان صعود کرده و وارد دامنه قیمتی ۶۰ هزار تومانی شود. میانگین قیمت ۴ نماد تسه، ۶۴ هزار تومان، ۱۳ نماد ۶۳ هزار تومان، ۱۱ نماد نیز ۶۱ تا ۶۲ هزار تومان بود. در سه نماد تسه نیز سقف دامنه نوسان (مثبت ۵ درصد) ثبت شد و در بیشتر نمادها نیز دامنه نوسان بین ۴ تا ۵ درصد بود. سه نماد تسه نیز بین ۶۵ تا ۶۷ هزار تومان به فروش رفت.

پرفروش‌ترین نماد نیز تسه ۹۹۰۲ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در اردیبهشت امسال) با ۵۷ هزار برگه در معاملات امروز بود. همین نماد توانست بیشترین تعداد معاملات را با ۲ هزار و ۱۱ فقره معامله، به خود اختصاص دهد. ضمن اینکه بیشتر اوراق تسهیلات مسکن در نمادهای مختلف بین هزار تا ۳ هزار برگه در هر نماد به فروش رسیدند.

مهر

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman