مسکن مهری که پناهگاه معتادان شده است

مسکن مهری که پناهگاه معتادان شده است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۱۳ | ۱۳۹۹/۰۳/۳۱

طرح « مسکن مهر» در دولت نهم آغاز شد ولی به دلیل بی تدبیری مسئولان دولت یازدهم و دوزادهم در کهگیلویه و بویراحمد بویژه در دهدشت به محلی امن برای معتادان تبدیل شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، طرح بزرگ خانه‌دار کردن مردم با عنوان «‌مسکن مهر» در دولت نهم آغاز شد و به سرعت در استان‌ها مختلف با استقبال مردم پیش رفت و افراد با درآمد ناچیز را خانه دار کرد ولی هنوز در برخی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد این مصوبه دولت به دلیل بی تدبیری مسئولان و متولیان امر در راه و شهرسازی بی‌نتیجه مانده است.

با پایان یافتن عُمر دولت دهم و شروع کار دولت یازدهم، آخوندی وزیر اسبق دولت تدبیر و امید این طرح را یک طرح مفتضحانه خواند و این طرح به نام نبود اعتبار کافی برای تکمیل و تحویل به کما رفت.

با استعفای آخوندی از وزرات راه و شروع کار اسلامی وزیر راه و شهرسازی در دولت دوازدهم، وعده‌های داده شده از سوی وی در تکمیل و تحویل مسکن‌های مهر کشور اُمید تازه‌ای بخود گرفت، اما بازهم این وعده‌ها در حد جلسات و دیدارهای استانی باقی ماند.

استان کهگیلویه و بویراحمد بدلیل شرایط خاص اقتصادی و محرومیت آن نیز شاهد کلنگ زنی هزاران واحد مسکن مهر بود، در کمترین زمان ممکن ساختمان‌های عمودی طرح مسکن مهر در شهرهای یاسوج، دوگنبدان و دهدشت به‌عنوان مراکز شهرستان‌های بویراحمد، گچساران و کهگیلویه در برابر دیدگان مردم عرض اندام کرد و مالکان این منازل از اینکه می‌توانند در زمان کوتاهی خانه دار شوند، خوشحال بودند.

دیری نپایید که روند تکمیل و تحویل پروژه مسکن مهر در مرکز شهرستان کهگیلویه غیر فعال شد و بنا به‌گفته برخی از مالکان و نزدیکان ساکن این پروژه ملی، به دلیل رها شدن پروژه و مخروبه شدن کارگاه‌های آن پروژه مسکن مهر این شهر اکنون جولانگاه و پناهگاه معتادان شده است.

شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه از شهرهای گرمسیری و با نرخ بیکاری بالایی بوده که متاسفانه آسیب‌های اجتماعی در آن بنا بگفته کارشناسان رشد فزاینده و‌ نگران کننده‌ای داشته است.

فقط 190 واحد تحویل شده است

علیرضا اتابک فرماندار کهگیلویه تعداد واحدهای مسکن مهر این شهرستان را 912 واحد مسکن مهر عنوان کرد و افزود: این واحدها در دهدشت احداث شده که تنها 190 واحد از آنها به متقاضیان تحویل داده شده و 89 واحد دارای 95 درصد پیشرفت فیزیکی و 470 واحد پیشرفتی بیش از 95 درصد دارند.

وی از واگذاری 369 انشعاب برای طرح مسکن مهر دهدشت خبر داد و گفت: تاکنون 369 کنتور برق در واحد‌های مسکن مهر دهدشت نصب شده و 393 مورد تاکنون نصب نشده و 372 کنتور آب نصب شده و 366 مورد هنوز نصب نشده که امیدواریم اداره کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد این مشکل را رفع کند.

اعتبار نداریم نمی‌توانیم به صد در صد تعهدات عمل کنیم

سید نوید موسوی معاون مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در ارتباط با رفع مشکل آب و برق مسکن دهدشت، گفت: اداره کل راه و شهرسازی نمی‌تواند تمام مشکلات آب و برق مسکن مهر را حل کند چون اعتبارات ملی برای سایت مسکن مهر در نظر گرفته نشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد نیز از صدور پنج هزار سند مالکیت مسکن مهر در این استان خبر داد و بیان کرد: این استان جزو پنج استان اول کشور در طرح ملی مسکن مهر بوده که تا پایان بهمن و در نهایت پایان سال 16 هزار و 800 واحد مسکن مهر آماده تحویل به متقاضیان خواهد بود که البته برای اتمام فرآیند مسکن مهر نیاز به همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان است.

پژمان نیک‌اقبالی با اشاره به صدور سند مسکن مهر به نام متقاضیان، ادامه داد: سازمان ملی زمین و مسکن این اجازه را داده که عرصه و عیان که به صورت 99 ساله در اختیار متقاضیان مهر بود کاملا به آنها تحویل داده شود که پنج هزار و 400 واحد مهر سنددار می‌شوند.

وی با بیان اینکه به جز سایت دهدشت که بیش از 900 واحد بوده و انشعابات 400 واحد آن انجام و تکمیل شده برای سایر واحدها سند صادر می‌شود، تصریح کرد: جز پنج استان اول کشور هستیم که در این طرح زمین در اختیار بنیاد مسکن قرار داده می‌شود و برای بنیاد شهید، کمیته امداد و بهزیستی تسهیلات ویژه‌‌ای در نظر گرفته شده است.

عزیز فیلی معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به اینکه مسکن مهر در ایستگاه پایانی است، خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت مسکن، متقاضیان مسکن مهر چشم‌انتظار تحویل واحد‌ها هستند و همه متولیان برای اتمام مسکن مهر باید همکاری کنند.

وی بر نصب انشعابات آب و برق در مسکن مهر دهدشت در کوتاه ترین زمان ممکن تاکید کرد و افزود: شهرداری دهدشت تمیزکاری و زیباسازی سایت مسکن دهدشت را به عهده بگیرد و از محل یارانه راه و شهرسازی مبلغی به سایت اختصاص داده شود تا واحد‌هایی که به مردم تحویل داده می‌شود با حداقل عیب و ایراد باشند.

معاون‌ عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مشکلات مسکن مهر گچساران کمتر شده و امیدواریم تا یک ماه آینده کاملا رفع شود، اما مشکلات مسکن مهر دهدشت متاسفانه هنوز به قوت خود باقی است.

دست به دست هم کنیم تا پروژه تمام شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود مسکن‌مهر دهدشت جولانگاه و پناهگاه معتادان شده است، گفت: ممکن است چنین چیزی وجود داشته باشد، اما ما تمام تلاش‌های اداری خود را انجام داده و مالکان این منازل و برخی دستگاه‌های اجرایی دیگر نیز برای تحویل زودتر این منازل بایستی با اداره کل راه و شهرسازی همکاری کنند.

نیک‌ اقبالی خاطرنشان کرد: البته برخی از پیمانکاران هم از پروژه مسکن مهر دهدشت طلبکار بوده و تا زمانی که مالکان آن ها اقدام به پرداخت بدهی و یا تقسیطی نمودن تسهیلات دریافتی نکنند منازل و سند منازل آنان تحویل داده نخواهد شد.

وی با تاکید براینکه صاحبان منازل مسکن مهر دهدشت باید همکاری بیشتری برای ‌تحویل گرفتن منازل خود از خود نشان دهند، خاطرنشان کرد: ساخت این واحدها با مشارکت مردم بوده و اکنون بخش عمده‌ای از مالکان مسکن مهر دهدشت در پرداخت بدهی و تقسیط تسهیلات خود کوتاهی و سهل انگاری می‌کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: سند این واحدها تا زمان پرداخت تمام بدهی‌ها به مالکان واگذار نخواهد شد چرا که در گذشته چنین اتفاقی رخ داده و دولت با مشکلات فراوانی در این زمینه روبرو شد.

نیک اقبالی افزود: واگذاری انشعابات آب و برق مسکن مهر اصلا وظیفه اداره کل راه و شهرسازی نیست و مالکان این واحدها باید با پرداخت هزینه‌های انشعابات نسبت به دریافت انشعابات اقدام کنند.

وی گفت: مالکان مسکن مهر دهدشت مطمئن باشند تا زمانی که بدهی خود راجع به این واحدها را پرداخت یا تقسیط نکنند این واحدها در اختیار آنان از سوی دولت قرار نمی‌گیرد.

تسنیم

برچسب ها:

مسکن مهر ،دهدشت 
نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman