مسکن ملی؛ طرحی برای رشد تولید مسکن

مسکن ملی؛ طرحی برای رشد تولید مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۲۵ | ۱۳۹۹/۰۳/۳۱

طرح "اقدام ملی مسکن" توسط دولت با هدف افزایش تولید مسکن و پاسخ به نیاز جامعه و برای خانه‌دار کردن بی‌خانمان‌ها عملیاتی شد و پیش بینی می‌شود اجرای کامل آن در بلندمدت، تغییراتی را در بازار مسکن ایجاد کند و دریچه امیدی برای نیازمندان این بخش از جامعه محسوب می‌شود.
به گزارش اخبار ساختمان، این طرح با اولویت شهرهای جدید پیرامون کلانشهرها انجام ‌می‌شود و بر این اساس، خانه‌های طرح ملی برای تهران در شهرهای جدید پیرامونی نظیر پرند، پردیس و اندیشه، اصفهان در شهرهای فولادشهر، بهارستان و مجلسی، شیراز در شهر صدرا و تبریز در شهر سهند ساخته خواهد شد.

ثبت‌نام این طرح بصورت استان به استان انجام می‌شود و هر استانی که از لحاظ تامین زمین آماده‌تر باشد سریعتر به این طرح می‌پیوندد.

در قالب طرح اقدام ملی مسکن قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود که از این تعداد ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید، یکصد هزار واحد در بافت‌های فرسوده شهری و یکصد هزار واحد در شهرهای کوچک ساخته می‌شود.

بیش از ۶۵ هزار نفر در مراحل دوگانه طرح اقدام ملی مسکن (اسفند و آذر سال گذشته) در استان اصفهان ثبت‌نام کردند اما اگر هنوز متقاضی واجد شرایط وجود داشته باشد بازهم امکان افزایش ظرفیت وجود دارد.

بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن ۹۵، جمعیت استان اصفهان پنج میلیون و ۱۲۰ هزار و ۸۵۰ نفر است که سهمی حدود ۶.۴۱ درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان دارای ۲۴ شهرستان است و بر اساس نتایج سرشماری مزبور از جمعیت ساکن در این استان ۸۸ درصد در شهرها و ۱۲ درصد در روستاها ساکن هستند.

در این میان ۶۱.۵ درصد از خانوارهای اصفهانی مالک خانه هستند

بر اساس نتایج سرشماری یاد شده، در استان اصفهان یک میلیون و ۵۶۰ هزار و ۴۳۰ واحد مسکونی شناسایی شده که بیشترین فراوانی آنها در متراژ بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ مترمربع شامل ۵۲۱ هزار و ۱۲۰ واحد مسکونی(۳۳ درصد) است.

تعداد کل واحدهای مسکونی شناسایی شده در کشور ۲۲ میلیون و ۸۳۰ هزار واحد است که بیشترین فراوانی آنها در متراژ ۸۱ تا ۱۰۰ متر مربع(۲۵ درصد) است.

از یک میلیون و ۵۹۱ هزار و ۷۶۹ خانوار ساکن در استان اصفهان، ۹۷۹ هزار و ۳۱۹ خانوار (۶۱.۵ درصد) مالک و ۴۶۴ هزار و ۲۹ خانوار(۲۹.۱ درصد) مستاجر هستند.

همچنین در نتایج سرشماری در بخش مسکن، ۱۴۶ هزار و ۵۹۶ خانوار (۹.۳ درصد) در سایر موارد (نه مالک و نه مستاجر) و یکهزار و ۸۲۵ خانوار(۰.۴) اظهار نشده، عنوان شده‌اند.

در شهرستان اصفهان با ۷۰۲ هزار و ۸۰۴ خانوار، ۳۸۳ هزار و ۱۲۳ خانوار(۵۴.۵ درصد) مالک و ۲۴۶ هزار و ۱۴۳ خانوار(۳۵ درصد) مستاجر و ۱۰.۵ درصد خانوارها در سایر موارد هستند.

در کلانشهر اصفهان نیز از ۶۱۵ هزار و ۱۳ خانوار، ۳۲۵ هزار و ۶۷ خانوار(حدود ۵۳ درصد) مالک و ۲۲۴ هزار و ۱۵۱ خانوار(حدود ۳۷ درصد) مستاجرند.

همچنین بر اساس نتایج این سرشماری، از میان یک میلیون و ۵۶۰ هزار و ۴۳۰ خانوار در استان اصفهان ۹۷۰ هزار و ۶۷۹ خانوار (۶۲ درصد) در واحدهای غیرآپارتمانی و ۵۸۹ هزار و ۷۵۱ خانوار (۳۸ درصد) در واحدهای آپارتمانی زندگی می کنند.

طرح اقدام ملی مسکن، جدیدترین طرح خانه‌دار کردن مردم در کشور است؛ برخی از کارشناسان این طرح را واقع‌بینانه‌تر از طرح مسکن مهر می‌دانند و پیش‌بینی می‌کنند این طرح که با هدف افزایش تولید مسکن و پاسخ به نیاز جامعه صورت می‌گیرد، بتواند در بلندمدت، تغییراتی را در بازار مسکن ایجاد کند.

سهم اصفهان از طرح اقدامی ملی مسکن ۷۰ هزار و۷۸۰ واحد مسکونی یعنی حدود ۱۵ درصد از سهم کل کشور است که ۲۹ هزار و ۲۸۰ واحد از این تعداد توسط راه و شهرسازی، بنیاد مسکن استان و یا در بافت‌های فرسوده احداث خواهد شد.

تاکنون ۶ هزار و ۹۸۷ واحد مسکن ملی برای اقشار ویژه از جمله ایثارگران، خانواده‌های دارای ۲ معلول و در قالب خیرین مسکن‌ساز پیش‌بینی شده است که یکهزار و ۷۹۳ واحد آن در شهرهای زیر یکصد هزار نفر و پنج هزار و ۱۹۴ واحد در شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت احداث می‌شود.

احداث ۲۹ هزار و ۲۸۰ واحد مسکن ملی در استان ضروری است که از این میزان، سه هزار و ۸۸۸ واحد بصورت مشارکتی، یکهزار و ۴۸ واحد درطرح‌های بنیاد مسکن در اراضی ملکی، ۱۶ هزار و ۵۴۵ واحد در قالب تسهیلات،۶۱۲ واحد در قالب تکمیل واحدهای نیمه‌تمام، ۲۰۰ واحد بصورت واگذاری در قالب سایر تفاهمنامه‌ها و ۶ هزار و ۹۸۷ واحد در قالب تامین زمین اقشار ویژه اجرایی خواهد شد.

واحدهای مسکونی طرح مسکن ملی استان اصفهان به صورت آپارتمان است.

شهرهای بهارستان، مجلسی و فولادشهر برای ساخت مسکن ملی در استان اصفهان در نظر گرفته‌ شده است که بر اساس تقاضا و پس از بررسی میزان توان دستگاه‌های خدماتی برای ارائه برق، آب و گاز در این شهرها و برای تعداد واحدهای مسکونی، پیش‌بینی‌های لازم به عمل خواهد آمد.

طرح اقدام ملی درصدد متعادل شدن بازار مسکن اصفهان است

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: طرح اقدام ملی و تدابیر جدید دولت در باره زمین و مسکن با هدف متعادل شدن بازار مسکن اصفهان و کوتاه شدن دست دلالان از این بازار اجرایی شده است.

علیرضا قاری‌القرآن اظهار داشت: ارائه مسکن به مصرف‌کنندگان واقعی بویژه خانه اولی‌ها با قیمت تمام شده پایین و کیفیت بالا، یکی از اهداف دولت در ارائه این طرح است.

به گفته وی، پیگیری‌ بسیاری برای شناسایی انبوه‌سازانی که بتوانند تعهدات مرتبط با طرح اقدام ملی مسکن را با کیفیت بالا و قیمت مناسب اجرایی کنند، انجام شده است.

وی با بیان اینکه همواره با حجم بالای درخواست مسکن در استان مواجهیم، ادامه داد: با اجرای طرح اقدام ملی، میزان عرضه و تقاضا برابر خواهد شد از این رو قیمت مسکن نیز متعادل می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: با توجه به اینکه باید سرریز جمعیت کلانشهرها به سمت شهرهای جدید سوق داده شود بیشترین تمرکز در شهر جدید بهارستان است.

وی با اشاره به اینکه شهر جدید بهارستان دارای موقعیت مناسب و اهمیت ویژه‌ای برای سکونت است، خاطرنشان کرد: ۷۰ هزار و ۷۸۰ واحد برای طرح اقدام ملی استان اصفهان پیش بینی شده است که حدود ۴۰ هزار واحد در شهرهای جدید استان و بقیه در دیگر شهرها ساخته می‌شود.

قاری القرآن با اشاره به احداث ۲۲هزار و ۵۰۰ واحد طرح اقدام ملی در شهر جدید بهارستان اظهار داشت: بدنبال این هستیم که واحدهای مسکونی با کیفیت و مناسبی در طرح اقدام ملی در مناطق مختلف استان ساخته و به متقاضیان ارائه شود.

به گفته وی، تمرکز بر تقاضای واقعی و ایجاد خدمات زیربنایی و روبنایی، مهمترین تفاوت طرح اقدام ملی با طرح مسکن مهر است.

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان با بیان اینکه این استان با دارا بودن ۱۰۹ شهر از بزرگترین نظام سکونتگاه شهری در بین استان‌های کشور برخوردار است، تصریح کرد: بیش از ۶۵ هزار نفر در مراحل دوگانه طرح اقدام ملی مسکن استان ثبت نام کردند اما در صورتی که هنوز متقاضی واجد شرایط وجود داشته باشد بازهم امکان افزایش ظرفیت وجود دارد.

وی افزود: دولت زمین مورد نیاز طرح اقدام ملی را تامین کرده و این زمین‌ها نیاز به تغییر کاربری ندارد و معارضی برای آن وجود ندارد و خدمات تفکیکی و زیرساخت‌های خدماتی نیز ارائه خواهد شد.

واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی قابل واگذاری نیست

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در عین حال تاکید کرد: واگذاری و انتقال امتیاز مسکن ملی به غیر، تحت هر یک از عنوان‌های حقوقی، غیرمعتبر و ممنوع است و بر اساس مقررات، این کار پیگرد قانونی دارد.

قاری‌القرآن با بیان اینکه ثبت‌نام اولیه طرح اقدام ملی مسکن ارزش معاملاتی ندارد و خرید و فروش آن غیرقانونی است، اظهار داشت: ثبت نام در سامانه به معنای عضویت یا تخصیص واحد مسکونی نیست و چه بسا پس از بررسی شرایط قانونی فرد ثبت نام‌کننده، غیرواجد شرایط تشخیص داده شود.

وی ادامه داد: واگذاری امتیاز طرح اقدام ملی مسکن به دیگران تخلف محسوب و ضمن برخورد قانونی با فرد متخلف، امتیاز وی نیز باطل می‌شود و فرد یا افراد خریدار نیز از هیچ حقوقی بهره‌مند نخواهند شد.

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان با اشاره به اینکه متقاضیان باید فاقد مسکن بوده و از خانه‌های دولتی استفاده نکرده‌ باشند، اضافه کرد: ۲۴ هزار و ۷۹۲ نفر از آذر تا بهمن سال گذشته اقدام به ثبت نام برای طرح اقدام ملی کردند که هفت هزار نفرشان از بهارستان، ۹ هزار و ۵۰۰ نفر از فولادشهر، یک هزار و ۵۰۰ نفر از شهر جدید مجلسی و هفت هزار نفر از سایر نقاط استان هستند.

قاری‌القرآن با بیان اینکه پس از بررسی شرایط متقاضیان ۱۳ هزار و ۲۷۴ نفر انتخاب شدند، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، دولت تنها یک بار باید شرایط را برای خانه‌دار شدن افراد ایجاد کند و افرادی که یک بار از این خانه‌ها یا از تسهیلات دولتی بهره‌مند شده باشند شامل طرح اقدام ملی نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه متقاضیان مسکن ملی بعد از تکمیل و تأیید اطلاعات به بانک معرفی می‌شوند، تصریح کرد: ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان برای شروع ساخت از متقاضیان اخذ شده است و مابقی هزینه متناسب با پیشرفت طرح از متقاضی دریافت می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان تاکید کرد: خانه‌های طرح اقدام ملی بین ۸۰ تا ۱۰۰ متر است که هر متقاضی با توجه به توان مالی خود بعد از رسیدن به مرحله سفت کاری می‌تواند متراژ واحد خود را تعیین کند.

به گفته وی، این واحدها یکصد میلیون تومان تسهیلات دارد و بقیه به مرور از متقاضی دریافت خواهد شد.

وی اضافه کرد: ۴۰ هزار نفر در مرحله دوم طرح اقدام ملی در استان اصفهان ثبت نام کردند که پیش بینی شده ۱۰ هزار نفر از آنها واجد شرایط باشند که بررسی لازم برای تهیه زمین‌ و ساخت منازل مسکونی این افراد در حال انجام است.

قاری قرآن، استفاده نکردن از تسهیلات مسکن در سال‌های پس از انقلاب، متاهل بودن و سکونت بیش از پنج سال در محل مورد تقاضا را از مهمترین شرایط دیگر ثبت‌نام در این طرح برشمرد.

ظرفیت ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن در اصفهان قابلِ افزایش است

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان همچنین گفت: امکان افزایش ظرفیت ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در این استان وجود دارد.

قاری قرآن اظهار داشت: بیش از ۶۵ هزار نفر در مراحل دوگانه طرح اقدام ملی مسکن(اسفند و آذرماه سال گذشته) در استان متقاضی بودند که ثبت‌نام کردند اما اگر هنوز متقاضی واجد شرایط وجود داشته باشد بازهم امکان افزایش ظرفیت وجود دارد.

وی افزود: حدود ۲۵ هزار متقاضی در گام نخست و ۴۰ هزار نفر در مرحله دوم در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کردند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود حدود ۴۰ درصد از این افراد واجد شرایط باشند و اکنون در حال بررسی زمین‌هایی برای ساخت منازل مسکونی برای این دسته از متقاضیان هستیم.

وی ادامه داد: متقاضیان ثبت نام شده در مرحله دوم و افرادی که به‌دلیل شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی ناشی از شیوع ویروس کرونا در مرحله دوم، تنها کُد ملی خود را به سامانه پیامکی طرح ارسال کرده‌اند، می‌توانند برای ثبت نام و بارگذاری مدارک خود از امروز تا اطلاع بعدی، با مراجعه به بخش "پیگیری درخواست" در سامانه طرح ملی مسکن اقدام به تکمیل اطلاعاتِ خود کنند.

قاری قرآن تصریح کرد: هیچگونه ثبت نام جدیدی در این مرحله برای متقاضیان وجود ندارد و فقط افرادی که در مهلت تعیین شده نسبت به ارسال کد ملی خود اقدام کرده‌اند می‌توانند برای تکمیل اطلاعات خود اقدام کنند.

وی بیان کرد: احداث نزدیک به هشت هزار واحد برای شهرهای زیر و بالای یکصد هزار نفر و نزدیک به ۲۰ هزار واحد در شهرهای جدید در طرح اقدام ملی استان اصفهان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان افزود: برآورد فعلی هزینه ساخت این واحدها برای هر متر سه میلیون تومان است و متقاضیان برای این واحدها مبلغی نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان نیاز دارند که یکصد میلیون آن تسهیلات است و بقیه باید بعنوان آورده متقاضیان تامین شود.

وی با اشاره به اینکه طرح اقدام ملی در این مرحله مُختص دهک‌هاییست که بتوانند دست‌کم نزدیک به ۱۵۰ میلیون تومان در طول یکسال آورده داشته باشند، خاطرنشان کرد: افرادی باید در این طرح ثبت‌نام کنند که امکان تامین منابع مالی آن را در طول یکسال آینده داشته باشند.

کارگزار طرح اقدام ملی، بنیاد مسکن است

معاون مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه کارگزار طرح اقدام ملی، بنیاد مسکن است، گفت: قیمت نهایی این واحدها مشخص و دقیق نیست، اما با توجه به کارگزار بودن بنیاد مسکن مقرر شده که با بازرسی دقیق، این طرح با کمترین هزینه و متناسب با استانداردها ساخته شود.

ایمان طاهر اظهار داشت:طرح اقدام ملی مانند مسکن مهر به دولت اجازه اهدای زمین‌های خود را بصورت ۹۹ ساله به متقاضیان داده است، با این تفاوت که در این طرح برخلاف طرح مسکن مهر اجاره سالانه محدودی دریافت خواهد شد، که این اجاره سالانه بین ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان خواهد بود.

وی طرح مسکن مهر را در اصفهان موفقیت‌آمیز قلمداد کرد و افزود: در طرح مسکن مهر ۱۶۰ هزار واحد به افراد متقاضی که از سال ۸۸ در این طرح ثبت نام بودند، تحویل داده شد و تنها تعداد محدودی از واحدهای این طرح در فولادشهر و شهرضا نیمه‌تمام است که این واحدها نیز در یک ماه آینده به متقاضیان تحویل داده خواهد شد.

طاهر تصریح کرد: متقاضیان بعد از تکمیل و تأیید اطلاعات به بانک معرفی می‌شوند و برای شروع ساخت ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان از آنان دریافت و متناسب با پیشرفت طرح، بقیه هزینه از متقاضی دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه دریافت این هزینه‌ها برای ساخت واحدهاست و در زمان حاضر هزینه زمین گرفته نمی‌شود، تاکید کرد: واحدهای طرح اقدام ملی بین ۸۰ تا ۱۰۰ متر است که هر متقاضی با توجه به توان مالی خود بعد از رسیدن به مرحله سفت کاری می‌تواند متراژ واحد خود را تعیین کند که پیش بینی شده است هزینه ساخت این واحدها هر متر سه میلیون تومان باشد.

معاون مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه سود تسهیلات دولت ۱۸ درصد است، اظهار داشت: عملیات ساخت منازل شروع شده و برخی واحدها آماده تحویل است و در صورتی که متقاضی آورده کاملی داشته باشد، می‌تواند در برخی شهرها خانه خود را تحویل بگیرد اما این شرایط در تمام نقاط استان وجود ندارد.

وی گفت: پیگیریی لازم توسط دولت در حال انجام است که این منازل را با کمترین قیمت و با کیفیت تحویل مردم شود.

طاهر با اشاره به افزایش برخی قیمت‌ها در بازار مسکن اضافه کرد: در شرایط بحرانی، خرید کار درستی نیست، افزایش قیمت کنونی مسکن بدلیل وجود حباب در دلار، خودرو و سکه است بنابراین توصیه می‌شود مردم در زمان حاضر از خرید خانه خودداری کنند تا به دوران تعادل بازگردیم.

معاون مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی اصفهان تاکید کرد: با تدابیر جدید دولت دیگر کسی نباید با دید سرمایه‌گذار وارد بازار مسکن شود زیرا احتمال تخصیص مالیات‌های سنگین به خانه‌های بدون سکنه وجود دارد و احتمال دارد اتفاقی که برای ماشین‌های صفر افتاد در بازار مسکن نیز رُخ دهد.

طاهر گفت: درخواست من از مجلس این است که مالیات خانه‌های بدون سکنه را پیگیری و تصویب کند و از مردم نیز درخواست دارم تا با دید سرمایه‌گذار وارد بازار مسکن نشوند.

متقاضیان ثبت نام در طرح اقدام ملی و افراد تحت تکفل آنها باید فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی از روز اول فروردین ۸۴ به بعد باشند و پس از انقلاب از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند و به عبارتی فرم ‹‹ج›› در استعلام از سامانه مربوطه باید سبز باشد.

شرط دیگر متاهل یا سرپرست خانوار بودن است، البته زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن می‌توانند در این طرح نام‌نویسی کنند.

داشتن حداقل پنج سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا از دیگر الزامات است و سابقه سکونت در شهر جدید مورد تقاضا یا در شهر مادر حداقل پنج سال خواهد بود.

نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی نظیر چک برگشتی، تسهیلات مُعوقه و غیره، توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی، امکان سپرده‌گذاری حداقل ۳۰ درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی از جمله دیگر شروط اعلام شده است.

دولت تدبیر و امید "طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن" را زمستان سال ۹۷ رونمایی و پیرو آن وزارت راه و شهرسازی شهریور سال گذشته ثبت‌نام از متقاضیان را در کرمان بعنوان نخستین استان آغاز کرد.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman