گرانی مسکن مهم ترین دغدغه مردم گناباد

گرانی مسکن مهم ترین دغدغه مردم گناباد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۲۴ | ۱۳۹۹/۰۳/۳۱

مسکن به عنوان یکی از ضرورتهای زندگی مردم و از جمله جوانان این روزها با تورم دست به گریبان است از جمله در گناباد افزایش دو برابری قیمت زمین و اجاره بهای مسکن طی سال جاری به دغدغه مهم شهروندان تبدیل شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، وجود تعداد زیادی زمین کشاورزی و غیر قابل تغییر کاربری در داخل شهر گناباد و از طرفی قیمتهای کاذب توسط تعدادی افراد غیر متخصص و دلال در بازار زمین و مسکن موجب افزایش قیمت در بازار این شهرستان شده است.

کار به جایی رسید که امام جمعه گناباد هفته گذشته در خطبه های نماز جمعه به گرانی زمین و مسکن و افزایش دو برابری اجاره بهای واحدهای مسکونی در این شهرستان واکنش نشان داد و با اشاره به آن که استمرار این معضل مشکلات زیادی برای مردم و جوانان ایجاد کرده است توجه بیشتر مسوولان ذیربط به ریشه‌یابی و رفع این معضل را خواستار شد.

حجت الاسلام حسن صادقی نسب افزود: گرانی زمین و مسکن به هیچ عنوان شرعی و قانونی نیست و دادستان و شورای تامین شهرستان گناباد باید به فوریت به این مساله رسیدگی کنند.

یکی از شهروندان گنابادی هم گفت: افزایش قیمت اجاره بها و به خصوص دو برابر شدن آن نسبت به سال گذشته و از طرفی کمبود منزل قابل واگذاری به دلیل شرایط شیوع کرونا به یک مشکل مهم در گناباد تبدیل شده است.

حامد سلیمی افزود: تعدادی از مالکان به دلیل شرایط کرونا اجاره واحدهای مسکونی خود را طی سالجاری با مستاجرانشان تمدید کردند اما افزایش افسار گسیخته قیمت زمین و مسکن به دلیل نبود نظارتهای کافی موجب تشدید تورم در گناباد شده است.

وی ادامه داد: یک واحد مسکونی آپارتمانی که اجاره بهای آن طی پارسال ۶ تا هفت میلیون ریال بود امسال به بیش از ۱۲ میلیون ریال افزایش یافته و از طرفی پیش پرداخت اجاره بها هم بسیار رشد داشته و این مساله در کنار افزایش هزینه ها در سایر بخشها بر دامنه تنگناهای جوانان جویای مسکن افزوده است.

یکی دیگر از شهروندان ساکن بلوار عدالت گناباد هم کمبود زمین را در افزایش قیمت در این بخش موثر دانست و گفت: تعداد زیادی زمین کشاورزی در سطح شهر وجود دارد که به صورت غیر قابل استفاده رها شده است و مسوولان ذیربط باید با مجوزهای تغییر کاربری و امکان فروش آنها در قالب طرحهای ساخت و ساز مسکن و واگذاری به مردم و از جمله جوانان جویای مسکن در کاهش این معضل بکوشند.

علیرضا شریفی همچنین تعیین تکلیف تعدادی از زمینهای بلا استفاده ادارات و سازمانها و ارگانها که بلا استفاده رها شده اند و یا کارآیی لازم را ندارند و فروش آنها از طریق مزایده و یا اجرای طرحهای ساخت مجتمع های مسکونی ارزان قیمت و قابل واگذاری به متقاضیان و جوانان را در کاهش این معضل موثر دانست.

یکی از ساکنان بلوار سلمان فارسی گناباد نیز اجرای طرح ملی مسکن را اقدام مناسب دولت دوازدهم برای کاهش معضل مسکن و کاهش تورم در این بخش دانست و گفت: به هر اندازه عرضه بیشتر از تقاضا باشد، تورم در یک بخش کاهش می یابد.

محمد رضا صفاری با اشاره به این که این طرحها باید از چند سال قبل اجرا می شد افزود: اجرای این قبیل طرحها شوک ناشی از افزایش قیمتها به بازار زمین و مسکن را کاهش می دهد.

رییس اتحادیه مشاورین املاک شهرستان گناباد نیز گفت: افزایش قیمت مسکن، املاک و مستغلات در این شهرستان ناشی از تناسب و توازن نداشتن مسائل مربوط به شهرسازی همچون کاربری‌ها، هزینه زیاد تفکیک املاک بزرگتر و محدود شدن حجم زیادی از املاک و زمین‌ها با کاربری‌های بیشتر تجاری و مسکونی در دست عده‌ای معدود است.

مهدی درویش موسیرز گفت: ورود عده‌ای غیرمتخصص و دلال‌ به بازار با توجه به سود عمده و کاذب به وجود آمده در این بخش و افزایش بی‌ رویه هزینه مصالح ساختمانی در معضل گرانی مسکن نقش داشته است.

وی ادامه داد: خروج سپرده‌های بانکی و سرازیر شدن آن به بخش مسکن به خاطر سود تضمینی و برخی موارد اغوا کننده موحب می شود که اکثر قریب به اتفاق مردم برای سرمایه‌گذاری و دلالی وارد این عرصه شوند.

رییس اتحادیه مشاورین املاک گناباد گفت: حجم عمده ای از بهترین زمین ها با کاربری های بیشتر تجاری و مسکونی به خصوص در مناطق مرکزی این شهر تجمع یافته است که مالکان این زمین ها رغبتی به فروش و تبدیل املاک خود به قیمت‌های کارشناسی ندارند و سلیقه‌ای اقدام به قیمت‌گذاری این املاک می کنند.

درویش افزود: برخی اشخاص در صنف املاک با ارائه قیمت های کارشناسی نشده و خارج از عرف بازار و نامعقول موجب اخلال و التهاب آفرینی در بازار شده اند که این اقدام با همراهی عده‌ای دلال افزایش بی حساب قیمتهای این بخش را به دنبال داشته است و این مساله توسط مسوولان ذیربط در دست بررسی است و با هم افزایی بین آنها و تشکیل شورای مسکن که به تازگی تشکیل شد برای رفع این معضل تلاش می شود.

عضو شورای اسلامی شهرستان گناباد هم مهمترین علل افزایش قیمت زمین و مسکن را کمبود زمین با کاربری مسکونی در محدوده شهری گناباد که ناشی از در نظر نگرفتن سمت توسعه شهر است و اتمام اعتبار طرح تفصیلی و طولانی بودن روند بازبینی آن ذکر کرد.

سید مهدی ژیان عمرانی افزود: اجرای طرح مسکن مهر در دولتهای نهم و دهم و عدم برنامه ریزی برای مکان یابی مجتمع ها که تمامی زمین های ذخیره مسکن و شهرسازی را صرف خود کرد و همچنین در نظر نگرفتن سبک زندگی اجتماعی مردم گناباد و استقبال ناکافی مردم این شهرستان از زندگی آپارتمانی در بروز معضل زمین و مسکن تاثیر داشت.

وی همچنین سود قابل توجه بساز و بفروش ها از بخش ساختمان که مورد توجه صنف های دیگر نیز قرار گرفت و رواج پیدا کردن فرهنگ غلط ساخت ساختمان های لوکس و به رخ کشیدن سرمایه داری در قالب ساختمان و بناهای با شکوه که در گناباد بخش عمده زمینها صرف این مورد می شود را از دیگر عوامل تشدید این معضل دانست.

عضو شورای اسلامی شهرستان گناباد گفت: قطعات تفکیکی زمینها در گناباد در برخی مناطق بزرگ است که در صورت تفکیک به قطعات کوچک تر با توجه به تبصره سه ماده ۱۰۱ قانون شهرداریها ۴۳.۷۵ درصد ارزش بابت تفکیک از مالک دریافت می شود که این امر نیز به صرف مالک نیست و مانع تفکیک زمینهای بزرگ می شود.

ژیان جلوگیری از ساخت و ساز در کاربری باغ ها و تغییر کاربری غیر مجاز آنها و تنطیم تفاهمنامه سه جانبه شهرداری، صنف املاک و نظام مهندسی برای ساماندهی قیمت املاک و رایزنی شورا و شهرداری برای تسهیل روند تفکیک اراضی و احیای بافت فرسوده و هدایت ساخت و سازها در بافت فرسوده را در کاهش این معضل موثر دانست.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد نیز در این خصوص گفت: گرانی زمین در این شهرستان بر فرآیند تولید مصالح ساختمانی، ساخت و ساز و اشتغال تاثیرگذار بوده و بحث عرضه و تقاضای زمین یکی از دلایل افزایش قیمت است.

هادی ایزدی افزود: حجم نقدینگی موجب افزایش سرمایه‌گذاران در این حوزه و تشدید فعالیت دلالها شده است و اداره صنعت و معدن و تجارت با تورم در این بخش برخورد می کند.

وی ایجاد کمیته نرخ‌گذاری کارشناسی با حضور خبرنگاران، اتحادیه مشاوران املاک و راه و شهرسازی را در کاهش این معضل موثر دانست و ادامه داد: طرح بازیابی شهری و تجمیع بافت فرسوده و بازسازی آن این مشکلات را کاهش می دهد.

رییس شورای اسلامی شهر گناباد نیز گفت: تشدید فعالیت‌های واسطه‌گرانه در بازار این شهر یا همان "دلال‌بازی" در شرایطی که گناباد با محدودیت زمین برای ساخت مسکن مواجه است سبب افزایش بی‌رویه قیمت زمین و مسکن شده است.

سیدحسین پور هاشمی افزود: فعالیت دلال‌ها و اطلاع نداشتن مردم از قیمت واقعی زمین و مسکن بر دامنه این مشکلات افزوده است و قیمت املاک باید بر اساس نظر کارشناسان رسمی دادگستری و دست اندرکاران ذیربط اعلام شود.

وی ادامه داد: وجود زمین‌های زیاد کشاورزی و عدم امکان تغییر کاربری آنها هم از دلایل مهم این محدودیت و افزایش قیمت محسوب می شود.

رییس شورای اسلامی شهر گناباد گفت: در کمیسیون ماده پنج استان خراسان رضوی متشکل از مدیران کل راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی و نیز معاون هماهنگی امور عمرانی و فنی استانداری مسائل مربوط به تغییر کاربری ها بررسی می شود و هر گونه اقدام در این زمینه باید تابع مصوبات کمیسیون یادشده باشد.

پور هاشمی افزود: بر اساس نظر این کمیسیون در محدوده شهر گناباد با ۴۰ هزار نفر جمعیت به اندازه ۱۰۰ هزار نفر زمین وجود دارد که بیشتر آنها غیر تجاری و کشاورزی است که اجازه تغییر کاربری آنها داده نمی شود.

وی ادامه داد: دسترسی به زمین‌های مسکونی و معابر مشکل است که باید با اهتمام شهرداری این معابر بازگشایی شود که این اقدام موجب کاهش قیمت زمین می شود همچنین شورای شهر گناباد پیشنهاد الحاق بخشی از زمین‌های خارج از محدوده شهری را به این شهر داده است که بعد از تصویب، این مساله محقق می شود.

رییس شورای اسلامی شهر گناباد با اشاره به این که طرح تفصیلی شهر گناباد در سال ۸۶ ابلاغ و در سال ۹۶ به پایان رسیده و بازنگری آن در دست اقدام است ابراز امیدواری کرد بعد از بازنگری و اجرای این طرح مشکلات یاد شده کاهش یابد.

پورهاشمی افزود: پیشنهادی نیز برای اختصاص قطعه زمین متعلق به شهرداری گناباد در ابتدای جاده کاخک برای احداث مسکن جوانان داده شده و پیش بینی می شود در این زمین بتوان ۴۰۰ تا ۵۰۰ واحد مسکونی احداث کرد که با این کار قیمت مسکن در گناباد کاهش نسبی می‌یابد.

امام جمعه گناباد هم گفت: تشدید مشکلات زمین و مسکن در این شهرستان افزایش دغدغه و نارضایتی شهروندان را به همراه داشته است.

حجت الاسلام حسن صادقی نسب با اشاره به افزایش تنگناها و مراجعات مردم به وی به خاطر وضعیت موجود زمین و مسکن در گناباد افزود: برخی اشخاص با سوء استفاده از وضعیت موجود و افزایش قیمت در این بخش بر دامنه تنگناها افزوده‌اند.

وی ادامه داد: تا چندی قبل افرادی که توان مالی داشتند در مشهد زمین و مسکن خریداری می‌کردند ولی به تازگی اشخاصی که از معاملات در این شهر زیان دیده اند به دنبال خرید ملک در گناباد هستند.

وی گفت: کمبود شدید زمین برای ساخت و ساز و از طرفی تقاضای زیاد موجب افزایش قیمت زمین و مسکن شده است.

امام جمعه گناباد گفت: با توجه به تشدید مشکلات زمین و مسکن در این شهر و از جمله افزایش اجاره و بهای مسکن حتی در مقایسه با شهر مشهد، امید به خانه دار شدن جوانان و افراد متقاضی واحد مسکونی، بسیار کاهش یافته است.

صادقی نسب افزود: افزایش بیش از حد انتظار اجاره مسکن موجب نارضایتی جوانان گنابادی شده است که باید علاوه بر اجرای طرح‌های بازسازی بافت‌های فرسوده در شهرک‌ها و روستاهای اقماری این شهر زمین با اولویت به مزدوجین دو سال گذشته برای ساخت واگذار شود.

وی با تاکید بر لزوم برخورد قاطع با سوء استفاده کنندگان و متخلفان معاملات زمین و مسکن در گناباد ادامه داد: برخورد کنونی با این اشخاص بازدارنده نیست چون افرادی که در یک معامله میلیون‌ها تومان سود کرده‌اند واهمه‌ای از پرداخت مقداری جریمه ندارند لذا برخوردها باید قاطع تر صورت گیرد.

فرماندار گناباد نیز گفت: اجازه جولان بیشتر دلالها را در بازار زمین و مسکن این شهرستان نمی دهیم و باید با مسببان مشکلات در این بخش برخورد شود.

حامد قربانی افزود: نارضایتی از افزایش قیمت زمین و مسکن از مطالبات به حق مردم و از جمله جوانان است و باید با استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای کاهش مشکلات در این بخش اقدام کرد.

وی ضمن تاکید بر برخورد با عوامل نابسامانی و افزایش غیر متعارف زمین و مسکن در گناباد ادامه داد: باید نرخ اجاره و فروش این بخش متناسب با ظرفیت هر منطقه توسط کارشناسان رسمی دادگستری تعیین شود و مانع از قیمت گذاریهای کاذب شد.

فرماندار گناباد گفت: زمینهای محدوده های شهری گناباد با توجه به تورم دچار افزایش قیمت سرسام آوری شده و بیشتر درخواستها به سمت زمینهای دارای کاربری های زراعی سوق یافته است.

قربانی استفاده از ظرفیت ماده ۶ قانون ساماندهی و حمایت از مسکن و ماده ۱۰ قانون زمین شهری برای احیای بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری و توجه بیشتر شهرداران گناباد، کاخک و بیدخت به این مساله را خواستار شد.

وی بر بهره گیری بیشتر از ظرفیت طرحهای بازآفرینی شهری و شناسایی زمینهای مازاد دستگاههای اجرایی برای اجرای مطلوب این طرح و کاهش مشکل زمین و مسکن تاکید کرد.

فرماندار گناباد از بانکهای عامل خواست که ظرفیت پرداخت تسهیلات به سازندگان و نیازمندان واقعی ساخت مسکن را افزایش دهند و جهاد کشاورزی نیز در کنار شهرداری ها توجه بیشتری به صیانت از زمینهای کشاورزی حاشیه شهرها داشته باشد.

قربانی افزود: باید مانع از فعالیت دلالها در خرید و فروش اراضی کشاورزی و بی نظمی در مبلمان شهری شد.

وی تشکیل قرارگاه و کمیته ویژه مسکن جوانان با اولویت حل مسائل و مشکلات این قشر به خصوص بیش از هزار جوان ازدواج کرده و متقاضی مسکن شهرستان گناباد را خواستار شد.

فرماندار گناباد افزایش بیش از انداره وسعت را از مشکلات شهر گناباد دانست و گفت: این مساله موجب هزینه های زیادی برای شهرداری در ارایه خدمات شده است و بودجه تخصیصی جوابگوی نیاز نیست.

قربانی افزود: بیشتر زمینها در گناباد و بخش عمده‌ای از واحدهای مسکونی به صورت تک واحدی است و بر اساس فرهنگ سنتی در برخی موارد زمین زعفران در کنار واحد مسکونی وجود دارد که این موارد موجب افزایش یک و نیم برابری استاندارد وسعت این شهر شده است.

وی ادامه داد: از مجموع واحدهای مسکن مهر تکمیل شده در گناباد، هزار و ۴۱۶ واحد توسط بانک مسکن قسط بندی شده و هزار و ۲۱۶ واحد باقی مانده و ساخت ۱۵۲ واحد نیز ۶۰ درصد پیشرفت دارد.

فرماندار گناباد با اشاره به وجود ۵۶۴ واحد مسکن مهر بدون متقاضی در گناباد خواستار استفاده بیشتر از ظرفیت این بخش برای کاهش مشکل مسکن شد.

قربانی افزود: در راستای طرح ملی مسکن به عنوان یکی از خدمات مهم دولت دوازدهم که از چند ماه گذشته شروع شد ۵۳۶ واحد سهم شهر گناباد و ۴۰ واحد سهم شهرهای کاخک و بیدخت است که ۴۵۰ نفر متقاضی در شهر گناباد و ۱۲۲ نفر در کاخک و بیدخت بدین منظور ثبت نام کرده اند.

از مجموع پنج هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربع وسعت شهرستان گناباد، هزار و ۸۰۰ هکتار مربوط به محدوده مرکزی این شهر است.

۴۵ هزار نفر از جمعیت گناباد در شهر گناباد و بقیه در بخش‌های کاخک و بیدخت و ۱۱۲ روستای این شهرستان ساکن هستند.

مرکز شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

ایرنا

برچسب ها:

قیمت مسکن ،گناباد 
نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman