مالیات سنگین در انتظار زمین‌ های خالی

مالیات سنگین در انتظار زمین‌ های خالی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۳۴ | ۱۳۹۹/۰۳/۲۵

مصطفی قلی‌خسروی: مالیات عایدات مسکن و مالیات زمین‌های خالی باید به صندوق حمایتی وارد شود تا وزارت مسکن از این طریق، یک بودجه مستقل درآمدی داشته باشد و طرح‌های خود را انجام دهد.
به گزارش اخبار ساختمان، مدتی است که رئیس‌جمهور، معاونان و وزیر راه و شهرسازی از لزوم تامین بیشتر منزل و کنترل این بازار سخن می‌گویند. یکی از راهکارهایی که در دولت‌های مختلف برای عرضه بیشتر مسکن همواره به آن پرداخته شده استفاده از مکانیسم‌های تنبیهی مثل تعیین مالیات برای واحدهای مسکونی خالی بوده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که گویا این رویه قرار است به سطح جدیدی ارتقا باید و زمین‌های خالی هم مشمول مالیات شوند. برای بررسی بیشتر این موضوع با رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران به گفت‌وگو نشستیم.

راه‌حلی برای کمبود بودجه وزارت مسکن

مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک چندی پیش در یکی از مصاحبه‌های خود از برنامه‌ وزارت راه برای راه‌‌اندازی صندوق‌های حمایتی با [تکیه بر] منابع مالی [حاصل از اخذ] مالیات از خانه‌های خالی خبر داده بود.

قلی‌خسروی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: مالیات خانه‌های خالی، مالیات عایدات مسکن و مالیات زمین‌های خالی باید به صندوق حمایتی وارد شود تا وزارت مسکن از این طریق، یک بودجه مستقل درآمدی داشته باشد و طرح‌های خود را انجام دهد. در این صورت این وزارتخانه برای انجام برنامه‌های خود با کمبود بودجه مواجه نمی‌شود. در واقع این صندوق حمایتی باید تشکیل شود تا این هدف مهم عملی شود. به مالکان زمین‌های بایر اخطار داده می‌شود و اگر اقدام به ساخت‌وساز در ملک خود نکنند مشمول مالیات‌های سنگین خواهند شد. ».

وی در ارتباط با آمار زمین‌های خالی تهران گفت: «در دولت گذشته از طریق همیارهای مسکن که تشکیل شد آمار ۶ تا هفت هزار قطعه از املاکی که گم شده بودند را به وزارت مسکن دادیم. درحال‌حاضر آمار دقیقی نداریم اما می‌‌دانیم که تعداد زمین‌های خالی موجود در شهر تهران زیاد است. همه می‌بینیم که یک زمین یا باغ ۷۰۰ یا ۸۰۰ متری که در مرکز شهر واقع شده سال‌هاست که متروکه شده است. وزارتخانه‌های دارایی و مسکن و راه و شهرسازی باید به کمک یکدیگر این زمین‌ها را شناسایی کنند. اکنون به کمک ‌ای پی و کد پستی به راحتی می‌توان این کار را انجام داد».

از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در ادامه افزود: «باید از تجربه کشورهای دیگر استفاده شود. به‌عنوان‌مثال در سفر به ترکیه متوجه شدم در زمین‌های خالی پرچم ترکیه را نصب کرده‌اند. وقتی علت را جویا شدم به من گفته شد که ما در زمین‌های خالی پرچم ترکیه را قرار می‌‌دهیم تا به مالکان هشدار دهیم. مالکان یک سال فرصت دارند وضعیت زمین خود را مشخص کنند. باید زمین خود را بفروشند یا بسازند. اگر هیچ‌یک از این دو حالت رخ ندهد مالیات به حدی افزایش می‌یابد که حفظ زمین مقرون به صرفه نخواهد بود و دست‌آخر هم زمین به نفع کشور مصادره می‌شود».

ساخت زمین‌های خالی به عرضه بیشتر مسکن منجر می‌شود اما تعدادی از مالکان ممکن است استطاعت مالی لازم برای این کار را نداشته باشند. مصطفی قلی‌خسروی دراین‌باره گفت: «فلان زمین که در محدود میدان بهارستان قرار گرفته از زمان قاجار، دست‌نخورده باقی مانده است. صاحبان این قبیل زمین‌ها کی قرار است استطاعت مالی پیدا کنند؟ زمین را که نمی‌توان وارد کرد. بیش از این نمی‌توان نداشتن استطاعت مالی را بهانه کرد. ادامه این وضعیت به ضرر مردم خواهد بود».

قلی‌خسروی در ادامه افزود: «امروز با آقای جهانگیری جلسه خواهم داشت. دیروز هم با آقای محمودزاده در رابطه با مالیات خانه‌های خالی صحبت شد. در این جلسه گفته شد که در صورت امکان وزارت مسکن زمین به صورت ۹۹ ساله، زمین در اختیار کسانی که توان سرمایه‌گذاری دارند بگذارد تا ساخت‌وساز اتفاق بیفتد. نباید اجازه داد ساختمان‌های نیمه‌کاره در همین وضعیت باقی بمانند».

تسنیم

برچسب ها:

مالیات ،زمین های خالی 
نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman