در جلسه بررسی قیمت مسکن و اجاره بها در همدان مطرح شد؛

حذف دلالان بازار مسکن در همدان

حذف دلالان بازار مسکن در همدان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۴۴ | ۱۳۹۹/۰۳/۲۲

نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: بسیاری از مشکلات گرانی مسکن از دست خارج شده اما عمده ترین مشکل قابل پیشگیری حذف دلالان بازار مسکن است.
به گزارش اخبار ساختمان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی موثقی در جلسه بررسی قیمت مسکن و اجاره بها در همدان، با اشاره به رتبه برتر استان در بخش گرانی مسکن خاطرنشان کرد: با افزایش تورم مالکان در استان همدان فشار گرانی را به مبلغ اجاره ها اضافه کرده و سختی مضاعفی به مستاجران تحمیل می‌کنند.

وی تصریح کرد: در اوضاع اقتصادی کنونی جوانی با درآمد ماهی دو میلیون تومان ناچار به پرداخت حداقل اجاره یک میلیون تومانی می‌شود و این موضوع کیفیت سطح زندگی خود را به چالش می کشد.

شعبانی موثقی همچنین با بیان اینکه با خواهش و تضرع نمی‌شود عدالت را در بازار مسکن برقرار کرد، گفت: با نظارت شدید نهادهای مسئول باید بازار را در دست گرفت و نباید بازار مسکن را رها کرد.

وی افزود: در حال حاضر ما خود مستاجر نیستیم و نمی توانیم شرایط مستاجران را درک کنیم اما باید بدانیم که در حوزه زمین و مصالح تحریمی بر ما اعمال نشده و می توانیم با تشدید نظارت چاره اندیشی کنیم.

امام جمعه همدان خواستار کاهش التهاب مسکن شد و اظهار کرد: در افزایش قیمت مسکن عوامل زیادی موثر بوده و بخش اعظمی از آن در اختیارات مسئولان نیست اما وظیفه نظارت و کنترل بخشی از آن التهاب به عهده نهادهای نظارتی است.

وی وجود سوداگران در عرصه مسکن را یکی از عوامل گرانی دانست و گفت: با توجه به اطلاعات موجود درباره قیمت تمام شده ساخت و ساز و قیمت عرضه شده در بازار در می یابیم که دلالان مسکن در همدان حضور پررنگی دارند.

شعبانی موثقی افزود: نهادهای نظارتی و دادستان باید یک درصد قابل کنترل کارشناسی برای میزان اجاره بها تعیین کرده و رد پای دلالان در این عرصه پاک شود.

وی با بیان اینکه تغییر قوانین استانی امری قابل اجرا در استان است، اعلام کرد: از دیگر راههای کاهش قیمت مسکن، تسهیل در روند اجرای قوانین است که نهادهای اجرایی باید به کمک این امر بشتابند.

وی با اشاره به اینکه استان همدان در جذب سرمایه و منابع اقتصادی بسیار ضعیف بوده و در راه اندازی واحدهای تولیدی معطل می کند، گفت: این عوامل باعث سرازیر شدن سرمایه های در گردش به سمت خرید املاک شده و تمایل به ملاکی در بروز دلالی مسکن همدان زیاد شده است.

برخی به دنبال خالی کردن جیب مردم هستند

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: در شرایط کنونی برخی در تلاش هستند به شکلی جیب مردم را خالی و فشار اقتصادی جدیدی به مردم تحمیل کنند که باید مراقب این افراد باشیم.

حمیدرضا حاجی بابایی عوامل زیادی را در افزایش قیمت مسکن در همدان مؤثر دانست و گفت: استان همدان پس از تهران دومین استان در گرانی قیمت املاک بوده که امتیازات موجود در مرکز استان نیز در این حوزه دخیل است.

وی با بیان اینکه نزدیک بودن شهر به راه آهن و ساختار شهری همدان از مهمترین عوامل ساخت و سازها و افزایش قیمت مسکن در همدان است، خاطرنشان کرد: اگر طرح جامع شهری استان آماده شود می‌تواند بسیاری از مشکلات مسکن را حل کند ضمن اینکه باید توازنی در همه ابعاد در استان ایجاد شود.

حاجی بابایی با اشاره به کم ارزش شدن پول در کشور اعلام کرد: افزایش قیمت سکه و ارز و سایر مسائل خود گویای این است که پول در دست مردم ارزش خود را از دست داده است. عاملان خرید و فروش، املاک و بنگاه های مسکن با خرید و فروش زمین هدف را روی گرانی گذاشته و با جابه جایی آنی رشد چشمگیر را شاهد هستیم.

افزایش مصالح، مهمترین عامل افزایش قیمت مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان نیز در ادامه با اشاره به عوامل افزایش قیمت مسکن در استان اعلام کرد: افزایش مصالح مهمترین عامل افزایش قیمت مسکن بوده به شکلی که هر یک از اجزای ملک به صورت مستقیم در بالا رفتن قیمت نقش دارد.

داریوش حسینی ثبات در بازارهای اقتصادی را از عوامل کنترل مستقیم قیمت ها در همه حوزه ها به ویژه مسکن دانست و گفت: تورم های به وجود آمده نگرانی هایی در زمینه افزایش قیمت را در پی خواهد داشت که باید کنترل شود.

وی تصریح کرد: در طرح ملی مسکن در استان همدان بیش از ۱۷ هزار نفر ثبت نام کرده اند اما تاکنون۳۰۰۰ نفر اطلاعات خود را در سامانه بارگذاری کرده اند و این بدان معناست که تقاضاها واقعی نیست.

حسینی در پایان بیان کرد: با توجه به ظرفیت هایی که در همدان وجود دارد، باید مراقب تغییر ناگهانی قیمت ها بود که طرح جامع و بررسی مسائل کارشناسی در آن می‌تواند مؤثر باشد.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman