گام دوم انقلاب و چالشی به نام مسکن

گام دوم انقلاب و چالشی به نام مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۱۰ | ۱۳۹۹/۰۳/۲۲

با وجود آنکه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اقداماتی برای تامین مسکن مردم انجام شده، چالش های موجود نشان می دهد دولت ها آن طور که باید و شاید نتوانستند اهداف کلان نظام در این حوزه را پیاده کنند؛ طرح های مختلفی هم با عناوین متفاوت اعم از مسکن مهر، مسکن اجتماعی، مسکن ملی و دیگر نام ها از طرف دولت‌ها ارائه شده و این در حالی است که اخیراً نمایندگان مجلس یازدهم از نامی به عنوان «مسکن انقلاب» پرده برداری کردند.
به گزارش اخبار ساختمان، ایران به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه با توسعه شهرنشینی شدیدی روبه‌رو است که این مسئله در کنار سایر عوامل ازجمله افزایش جمعیت و تعداد خانوارها، گسترش پهنه‌های بافت فرسوده نیازمند بهسازی و بازسازی و عوامل مشابه به طور مداوم نیازمند برنامه‌ها و سیاست‌هایی در جهت تأمین مسکن درخور و مناسب برای افراد جامعه است.

وجود ۲۰ میلیون نفر بد مسکن، افزایش مداوم قیمت خانه در کلان شهرها، تلاطم‌های گاه و بیگاه از سوی بازارهای موازی به حوزه مسکن، اضافه شدن سالیانه ۷۰۰ هزار زوج به بازار مصرفی مسکن، ایجاد فضای دلالی ملک ناشی از کمبود عرضه متناسب با تقاضا در شهرهای بزرگ و نبود نظارت کیفی بر بخش عمده‌ای از ساخت و سازها از مهمترین معضلات بخش مسکن و ساختمان محسوب می شود.

در این خصوص مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «الزامات تحقق گام دوم انقلاب بخش مسکن و شهرسازی» آورده است: با سپری شدن چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و پشت سر گذاشتن گام اول انقلاب لازم است تا با شناخت ضعف‌ها و تهدیدهای پیش روی توسعه پایدار کشور، در گام دوم انقلاب با کشف و شناخت فرصت ها با برنامه‌ریزی و اتخاد سیاست های دقیق و درست در تمامی زمینه ها در جهت دستیابی به اهداف غایی انقلاب اسلامی و تعالی جامعه ایرانی گام برداشت.

از سوی دیگر نمایندگان مجلس یازدهم که بدنه هیئت رئیسه آن را ‌افراد آشنا با حوزه عمران و مسکن تشکیل می دهند، در روزهای اخیر بر لزوم توجه به بخش مسکن تاکید کرده‌اند. از جمله قوانینی که این روز ها نمایندگان مجلس نسبت به پیگیری آن اهتمام دارند، قانون مالیات بر عایدی سرمایه و وضع مالیات بر خانه‌های خالی است که بی توجهی به هر دو این موضوعات، فضای دلالی در بازار مسکن را تشدید کرده است.

در روزهای اخیر نیز میرتاج الدینی - نماینده مردم تبریز - از طرحی به عنوان «مسکن انقلاب» صحبت کرده و گفته است: مسکن مهر در دو فاز بود اما مسکن انقلاب در چهار فاز طراحی می‌شود.

حاشیه‌نشینان هدف اصلی در طرح ملی مسکن انقلاب

میرتاج‌الدینی تصریح کرد: می‌خواهیم در گام دوم انقلاب اسلامی قدم بزرگ و اساسی را در بحث ساخت مسکن برداریم تا همه اقشار متوسط و پایین جامعه که فاقد مسکن هستند، طی دو برنامه ۵ ساله مشکلشان حل شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در دوره یازدهم مجلس با بیان اینکه یکی از شاخص‌های عدالت و براساس اصل ۳۱ قانون اساسی داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است، اظهار کرد: ما در این طرح به بحث حاشیه نشینی بسیار اهمیت داده‌ایم.

وی تاکید کرد: دولت امتیازهایی را مانند زمین در طرح ملی مسکن انقلاب باید عرضه کند، در طرح زمین‌های دولتی که قیمت و میزان تاثیرگذاری آن در برای تولید مسکن صفر در نظر گرفته شده است، مانند دهه اول انقلاب اسلامی که زمین در اختیار مردم قرار می‌گرفت البته در این طرح تلاش کردیم، با رفع نواقص و استفاده از تجربه آن زمان به صورت انبوه‌سازی مسکن را تولید و در اختیار مردم قرار دهیم.

طرح‌های مسکنی در دوره‌های مختلف مجلس و دولت‌های بعد از انقلاب در حالی با پسوندهای مختلف ارائه شده که وزیر راه و شهرسازی معتقد است که مسکن با پسوند را قبول ندارد. بر این اساس وزارت راه و شهرسازی طرح اقدام ملی را در دستور کار قرار داده که به ظن مسئولان این وزارتخانه، نهضتی پایدار در حوزه تولید و عرضه مسکن محسوب می‌شود. حال باید ببینیم مسکن انقلاب پس از ارائه جزئیات قرار است چگونه به خانه‌دار شدن مردم کمک کند.

ایسنا

برچسب ها:

گام دوم انقلاب ،مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman