مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران عنوان کرد:

لزوم اصلاح قوانین نظام مهندسی ساختمان

لزوم اصلاح قوانین نظام مهندسی ساختمان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۵۲ | ۱۳۹۹/۰۳/۲۰

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: قوانین نظام مهندسی ساختمان، جزء معدود قانون هایی است که ابتر مانده و متناسب با تکنولوژی های نوین، روزآمد نشده است.
به گزارش اخبار ساختمان، خلیل محبت خواه در نشست تشکل های نظام مهندسی ساختمان استان تهران با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: قوانین مربوط به این تشکل، یک بار مصوب شده در حالی که تکنولوژی های نوینی روی کار آمده اند و ساخت و سازهای بسیاری هم انجام شده است بدون آنکه قوانین متناسب با آن تصویب و اصلاح شود.

وی یادآورشد: پتانسیل قابل توجهی در استان تهران با حضور ۱۲۰ عضو در نظام مهندسی ساختمان جمع شده است و می توان از هر لحاظی بر روی آن حساب باز کرد.

محبت خواه اظهارداشت: با وجود این تعداد عضو قابل توجه، اما این اعضا در زمان تشکیل جلسات و مجامع عمومی حضور ندارند و مشکلات فراوانی در این زمینه شکل می گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: امروز مهندسان حوزه ساختمان به واقع در شرایط سختی به سر می برند و در جایگاهی که باید باشند، قرار ندارند، از ضمانت شغلی بی بهره اند، به حق خود نمی رسند و بیمه مشخصی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: در سازمان نظام مهندسی باید تحولی رخ دهد و هیات مدیره آن از نگاه صنفی خارج شوند چون تا زمانی که چنین نگاهی وجود داشته باشد نمی توان برنامه را پیاده و اجرا کرد.

محبت خواه تاکید کرد: تیمی باید بر سر کار حاضر باشد که با قوانین نظام مهندسی زندگی کرده باشد تا بتوان مطالبات این جامعه را به نمایندگان برای بروز رسانی قوانین منتقل کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران نظارت دقیق مهندسان بر ساخت و سازها را زمینه ساز جلب اعتماد مردم برشمرد و گفت: اتفاقاتی که در جریان حوادث مختلف برای ساختمان ها و بناها رخ داد ثابت کرد که حتما باید مهندسان در فرایند ساختمان سازی حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه همکاری تنگاتنگی میان نظام مهندسی و نمایندگان مجلس باید شکل بگیرد، از نبود تاثیر نظام مهندسی ساختمان به عنوان یار و یاور مسئولان حوزه عمرانی کشور گلایه کرد.

محبت خواه ادامه داد: نظام مهندسی ساختمان باید به عنوان بازوی اجرای در کنار مجلس حضور داشته باشند و نمایندگان بتوانند بر روی تعامل و مشورت صاحب نظران این حوزه حساب باز کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران خواستار مشارکت اعضای نظام مهندسی ساختمان در اجرای طرح اقدام ملی مسکن با دولت شد.

سالانه ۱۰ هزار نفر به جمعیت عضو نظام مهندسی ساختمان اضافه می شود

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز در این جلسه به عضویت ۱۲۰ هزار مهندس در این تشکل اشاره کرد و گفت: سالانه نزدیک ۱۰ هزار نفر به اعضای این نظام صنفی اضافه می شوند و اکنون نظام مهندسی ساختمان تهران یک چهارم اعضای کل کشور را دارد.

سعید سعیدیان اعلام کرد: این آمار ما را بر آن می دارد که نسبت به قشر تحصیل کرده که عضو این تشکل صنفی هستند، توجه نشان دهیم.

وی خواستار ایجاد اصلاحاتی در قوانین مربوط به نظام مهندسی ساختمان شد و اهمیت اجرای آن را در استحکام بناهای احداث شده مبتنی بر اصول مهندسی اعلام کرد.

در ادامه این جلسه نمایندگان واحدهای صنفی حوزه ساختمان در بخش های مختلف ضمن اشاره به توانمندی تشکل خود، مطالباتشان را نیز مطرح ساختند و خواستار تشکیل فراکسیون تشکل های فنی و مهندسی شدند.

این دومین جلسه نظام مهندسی ساختمان تهران با نمایندگان مجلس و تشکل های صنفی حوزه ساختمان سازی بود.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman