آرامش بازارمسکن با حدف قیمت از سایت‌ها

آرامش بازارمسکن با حدف قیمت از سایت‌ها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۰۶ | ۱۳۹۹/۰۳/۱۹

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه بازار مسکن این روزها با ممنوعیت درج قیمت در سایت‌های قیمت‌گذاری آرام‌تر شده است، گفت: منطق وزیر راه و شهرسازی از گفتن اینکه مسکن نخرید تا ارزان شود چیست؟
به گزارش اخبار ساختمان، ورود دستگاه قضا به عدم درج قیمت مسکن بر روی سایتها و اپلیکیشن ها از ماه گذشته باعث شده تا این روزها بازار مسکن و قیمت ها تا حدودی مناسب تر و آرام تر شود. این آرام شدن بازار مسکن را در حالی رئدس اتحادیه مشاوران املاک تاکید می کند که برخی از سایت ها در بخش "نشان شده ها" درج و قابل رویت کرده اند.

به هر سوی به نظر می رسد این برنامه از سوی دستگاه قضا تا اواخر تابستان امسال اجرایی شود بنابراین اگر قیمت ها دستخوش تغییر خاصی نشوند این برنامه نشان خواهد داد که سایت ها تا چه حد در نوسانات قیمت نقش داشته اند.

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه به هر حال قبلا هم در رسانه ها اعلام کردهام که افزایش مکرر قیمتهای پیشنهادی مسکن در سایت های مجازی نوعی قماربازی است گفت: به هر حال برخی سایتها علیرغم تاکید دستگاه قضا با هر روشی سعی می کنند درج قیمت را در سایت خود داشته باشند. اما تاکید من این است که بازار مسکن با ممنوع شدن درج قیمت در سایت ها که نمی خواهم اسم آنها را ببرم آرام تر شده است.

وی ادامه داد: به هر حال این درج قیمت باعث می شود تا برخی از متقاضیان مسکن با دیدن قیمت های بالاتر از قیمت پیشنهادی خود، واحد مسکونی خود را با قیمت بالاتری در سایت قیمت گذاری کنند. امیدواریم امسال با این ترفند که دستگاه قضا نیز از آن به خوبی حمایت کرده بازاری آرام داشته باشیم و این فصل نقل و انتقالات را بدون هیچ التهابی پشت سر بگذاریم.

خسروی در پاسخ به این پرسش که به هر حال اگر بازار مسکن هم بخواهد آرام باشد برخی از مسئولان ارشد با اظهارات خود بازار مسکن را ملتهب می کنند. این اظهارات می تواند به توصیه وزیر راه و شهرسازی برای نخریدن مسکن باشد. چرا که او اعلام کرده مردم مسکن نخرند تا قیمتها کاهش یابد، اظهار داشت: بنده نمی دانم منطق وزیر راه و شهرسازی با این اظهارات چیست؟ اگر توصیه و تاکید وزیر راه و شهرسازی این است که مردم مسکن نخرند، باید حتما طرحی مناسب و گسترده داشته باشد که چنین حرفی را زده است.

وی تاکید کرد: مگر مسکن مثل برخی کالاها است که به محض گران شدن چندین هزار کانکس وارد کشور شود و یا اینکه به سرعت در مناطق مختلف مسکن احداث شود تا قیمت ها متعادل شود؟ پس اگر قرار نیست کانکسی وارد کشور شود و مسکنی از کشوری وارد کنند نباید این اظهارات مطرح شود. باید به جای این اظهارات وزیر راه و شهرسازی اقدامی گسترده برای تولید مسکن انجام دهد تا تعادل به بازار مسکن بازگردد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه سال گذشته نیز وزیر راه و شهرسازی توصیه کرده بود که مردم مسکن نخرند تا ارزان شود، خاطر نشان کرد: افرادی که سال گذشته نه به توصیه وزیر راه و شهرسازی بلکه به دلیل ناتوانی در خرید مسکن نتوانستند مسکن خریداری کنند به شدت متضرر شدند. باز هم تاکید می کنم که زمین و مسکن وارد کردنی نیست و با داد و فریاد نیز بازار مسکن آرام و بدون التهاب نخواهد شد.

چند روز پیش محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفته بود که مسکن نیز همانند هر کالایی وقتی گران می شود اگر متقاضیان و مردم اقدام به خرید نکنند قیمت آن کاهش و حباب آن خواهد ترکید. این اظهارات در حالی صورت گرفته است که از سال گذشته تاکنون متوسط قیمت هر متر مربع مسکن از ۱۳ میلیون تومان به ۱۷ میلیون تومان افزایش یافته است. حال اگر متقاضیان مسکن در کنار بی برنامگی دولت برای خانه دار کردن و کنترل قیمت ها اقدام به خرید مسکن نکند چه تضمینی وجود دارد که سال آینده متوسط قیمت مسکن از مرز ۲۰ میلیون تومان برای هر متر مربع عبور نکند؟

خسروی در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد مجلس یازدهم توجه ویژه ای به بخش مسکن خواهد داشت چرا که افرادی در این دوره نماینده شدهاند که دغدغه آنها بخش مسکن است و در دوره ای هم مسئولیت هایی در بخش مسکن داشته اند؟ گفت: پیش بینی ما این است که مجلس یازدهم با حضور اشخاصی مثل قالیباف و نیکزاد که به خوبی بخش مسکن را می شناسند برنامه های خوبی در این بخش داشته باشند. پس امید است مجلس یازدهم پس از انتخاب افراد در کمیسیون ها به خصوص کمیسیون عمران جلسات مرتبی با دولتی ها و بخش خصوصی داشته باشد تا این بخش حاشیه های کمتری داشته باشد و اهداف خود را که همانا خانه دار کردن مردم است به پیش ببرد.

تحلیل بازار

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman