ضرورت توجه به معاینه فنی ساختمان ها

ضرورت توجه به معاینه فنی ساختمان ها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۵۱ | ۱۳۹۹/۰۳/۱۸

مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی ساختمان کشور با تاکید بر لزوم جاری شدن فرهنگ جامعه ایمن در کشور، گفت: مردم همانطور که معاینه فنی خودرو را الزامی می‌دانند، معاینه فنی ساختمان را نیز در کنار خود بدانند.
به گزارش اخبار ساختمان، فرنام خجسته‌فر در نشستی خبری در ستاد مرکزی معاینه فنی ساختمان کشور، گفت: یکی از دغدغه‌هایی که در کل کشور جاری است بحث عدم ایمنی کافی ساختمان‌های در حال بهره‌برداری است. در دهه اخیر حوادث تلخی مثل زلزله و سیل ها را دیده‌ایم و شاید اسم پلاسکو برای هر ایرانی آشنا باشد.

وی با بیان اینکه این مرکز غیر دولتی است و تمام مراحل قانونی خود را طی کرده است، گفت: تمامی آزمایشگاه‌های مکانیک خاک و بتن ما دارای مجوز هستند. یک تشکل حرفه‌ای غیر دولتی است و تیم ما بعد از پایان کار به ساختمان‌های در حال بهره‌برداری ورود می کند. در ١٩ استان کشور دفاتر این ستاد تأسیس شدند و برنامه داریم تا پایان سال در ٣١ استان حضور داشته باشیم.

وی افزود: ما بیمارستان ها، مدارس و .. را مورد بازرسی قرار می‌دهیم و ۵٣٠٠ مدرسه را در دستور کار داریم که مورد بازبینی کارشناسان ما قرار خواهند گرفت. زیرساخت‌هایی را هم آماده کردیم اما باید روز به روز افزایش پیدا کند. بخش عمده کار ما جذب نیروهای فنی و مهندسی است.

وی با بیان اینکه امروز اعلام می کنیم که باید ظرفیت خود را به ١٠ هزار نیروی بازرس برسانیم، گفت: حالا ٣٢۵٠ نیرو در سراسر کشور داریم.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی ساختمان کشور گفت: رشته مهندسی برق، معماری و شهرسازی و تاسیسات مکانیکی چهار رشته ای است که ما آمادگی خود را برای پذیرش نیرو اعلام کردیم. بخش اشتغال کشور ما وضعیت خوبی ندارد و ما اشتغال زایی را وظیفه خود می دانیم.

خجسته فر اظهار کرد: در سال ٩٨ تعداد خسارتی که بر اثر سیل به ساختمان ها وارد شد بسیار زیاد است. در سر پل ذهاب بسیاری هنوز در کانکس زندگی می‌کنند. مرکز معاینه فنی ساختمان کشور با ابزار های دقیق خود می‌خواهد مخاطرات ساختمان را رصد کند و آن ها را دور کند.

وی با تاکید بر اینکه انجمن های فنی مهندسی بسیاری در کنار ما هستند گفت: موفق شدیم این انجمن ها را کنار خود بیاوریم و با کمک گرفتن از ظرفیت های داخلی مشکلات را حل کنیم. باید ظرفیت را به خوبی به کار بگیریم. یکی از اهداف این ستاد پیش‌بینی و پیشگیری از مخاطرات است.

خجسته‌فر گفت: مبحث ٢٢ که تدوین شد تاکنون اجرایی نشده اما این مبحث نباید موجب شود که ما طی یک زلزله خسارت ببینیم یا عزیزانمان را از دست بدهیم. موفق شدیم در چندین وزارت خانه پلاک های خود را نصب کنیم این پلاک ها به ما کمک می کند که وضعیت پلاک های ساختمان‌ها را بررسی کنیم.

وی گفت: بسیاری از ادارات در بخش تعمیرات و نگهداری ردیف و پی ام درستی نداشتند اما مرکز معاینه فنی ساختمان این کار را انجام داد. برنامه ریزی ما این است که بتوانیم فرهنگ جامعه ایمن را جاری کنیم و مردم همانطور که معاینه فنی خودرو را الزامی می‌دانند، معاینه فنی ساختمان را نیز در کنار خود بدانند. با این عدد های سنگین که ساختمانی خریداری می‌شود، واقعا نمی‌دانند که تاسیسات ساختمان چگونه است و از کیفیت ساختمان اطلاعی ندارند. قصد ما این است که به مردم کمک کنیم وضعیت ساختمان‌ها را بدانند.

خجسته‌فر گفت: ما قرار نیست موازی کاری با هیچ دستگاهی داشته باشیم. شناسنامه فنی و ملکی اطلاعاتی است که باید وجود داشته باشد و درج شود. ساختمان بیمارستانی در اصفهان واقع شده که ١٠۴ سال قدمت دارد و آن زمان اطلاعاتی از این ساختمان ثبت نشده است. قطعا اطلاعات ما به کمک دوستانی خواهد آمد که می‌خواهند اطلاعات را ثبت کنند یا تجهیزات ما به آن ها کمک می‌کند که اطلاعات مورد نیاز را به دست آورند.

وی افزود: ما اطلاعات ساختمان ها را نمی‌توانیم در معرض عموم قرار دهیم و فقط تحویل بهره بردار و مالک ها خواهیم داد. هدف ما رسیدن به یک دستورالعمل و راه حل درمانی است. ما این اطلاعات را داریم که بسیاری از ساختمان‌های ما به دلایل مختلف دچار مشکل هستند، اما دانستن عیب تنها ملاک نیست. ما در رفع این معایب نیز همکاری انجام می‌دهیم.

خجسته فر اظهار کرد: هشت استان در حال بازرسی هستند و عدد از بازرسی ۵٠٠٠ ساختمان دولتی در کشور گذشته که شامل ساختمان های مختلفی می شوند. این عدد شاید یک صدم ساختمان ها هم نشوند قطعا باید تعداد نیرو ها افزایش پیدا کند که ما بازرسی های خود را افزایش دهیم.

مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی ساختمان افزود: در اکباتان منطقه پنج می گویند که سازه بسیار خوبی دارد، اما تاسیسات قدیمی دارند، البته این ساختمان ها سازه مناسبی دارند. وضعیت ساختمان های ما باید به سمت ایمنی و بهبودی برود که به مرمت و نوسازی و نگهداری نیاز دارد.

وی با بیان اینکه ما تعرفه ای را برای نرخ نامه پلاک معاینه فنی ساختمان در سال ٩٩ داریم، گفت: این اطلاعات در سایت موجود است و مبلغ سنگینی هم نیست. هزینه ها آنطور نیستند که به خانوار فشاری تحمیل کند.

خجسته فر در پایان با بیان اینکه تعاملات مناسبی با سازمان هایی مثل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز داشته‌ایم، گفت: با توجه به تجهیزاتی که در اختیار داریم قصد داریم بانک اظلاعاتی مناسبی در خصوص ایمنی ساختمان ها نیز داشته باشیم، اگر سازمان مرتبطی مثل سازمان آتش نشانی تهران به این اطلاعات نیاز داشته باشد قطعا آن را در اختیارشان قرار خواهیم داد.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman