معرفی محصول؛

سنگ گرانیت چه کاربردهایی در صنعت ساختمان دارد؟

سنگ گرانیت چه کاربردهایی در صنعت ساختمان دارد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۱۴ | ۱۳۹۹/۱۱/۱۸

سنگ یکی از متریال های بسیار سخت و مقاوم در روی کره زمین است که به دلیل تنوع بسیار بالای رنگ، طرح و جنس برای مصارف ساختمانی و دکوراتیو مورد استفاده قرار می گیرد. این متریال نه تنها نقش مهمی در مقاوم سازی ساختمان ایفا می کند بلکه به عنوان عنصری تزئینی برای زینت بخشیدن به بناهای مختلف کاربرد دارد.

به گزارش اخبار ساختمان، زیبایی، استحکام، طول عمر بالا و نمایی که این متریال به فضا می بخشد آن را به پرکاربردترین مصالح ساختمانی تبدیل نموده است. تنوع طرح و رنگ سنگ های طبیعی باعث شده از آن ها برای ساخت کفپوش، دیوارپوش، سنگ راه پله، نمای ساختمان، عناصر دکوراتیو و … استفاده شود. در واقع سنگ ها علاوه بر اینکه در طراحی دکوراسیون حائز اهمیت هستند برای نماکاری و محوطه سازی نیز گزینه ای مناسب محسوب می شوند.

این متریال به دو نوع طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند که هر کدام خود دارای انواع مختلف هستند. برای آشنایی با آن ها می توانید به مقاله انواع سنگ ساختمانی مراجعه نمائید. هم اکنون در این مقاله قصد داریم به معرفی سنگ گرانیت که یکی از پرکاربردترین سنگ ها در صنعت ساختمان سازی است بپردازیم. با ما همراه باشید.

سنگ گرانیت

گرانیت نمونه ای از سنگ های بسیار سخت و بادوام بوده و از قابلیت صیقل پذیری بالا برخوردار است. سنگ های گرانیتی در رنگ های قرمز، سیاه، قهوه ای، شکلاتی، صورتی، آبی و سبز یافت می شوند. دانه بندی آن ها درشت است و با چشم قابل مشاهده است. مقاومت این محصول نسبت به انواع مرمر و سنگ تراورتن بیشتر است و سطح صیقلی و درخشان آن نیز بیشتر حفظ می شود.

این متریال متداول ترین سنگ ساختمانی است که در صنعت ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد و از آن برای نماکاری ساختمان، سنگفرش، روکابینتی، راه پله ها و… استفاده می شود. گرانیت بهترین گزینه برای پله های ساختمان است زیرا راه پله ها به دلیل رفت و آمد زیاد ساییده و آلوده می شوند، بنابراین باید از سنگی مانند گرانیت برای آنها استفاده نمود زیرا بسیار مقاوم و با دوام هستند.

معادن سنگ گرانیت در ایران

ایران کشوری ثروتمند از لحاظ دارا بودن معادن سنگ است زیرا انواع مختلف آن را می توان از معادن موجود در شهرهای مختلف استخراج نمود و برای مصارف گوناگون به کار برد. سنگ گرانیت نیز از جمله سنگ هایی است که معادن آن در شهرهایی نظیر خرم دره، بیرجند، همدان، مشهد، نطنز، گیلان، طوس، نهبندان، یزد، زنجان و … یافت می شود. طرح و رنگ این محصول در هر منطقه با یکدیگر متفاوت است و این یک مزیت بزرگ برای کشور است که آن را از واردات این سنگ بی نیاز می کند.

 

بیشتر بخوانید: همه آنچه که باید در مورد سنگ کورین بدانید

معرفی بهترین انواع سنگ های گرانیت

کشور ایران از جمله کشورهایی است که در زمینه معادن سنگ گرانیت جایگاه ویژه ای دارد. از جمله بهترین معادن این متریال در کشور می توان به گرانیت مشکی نظنز، توییسرکان همدان، زاهدان و نهبندان خراسان جنوبی اشاره کرد. در ادامه به بیان جزئیاتی در این زمینه خواهیم پرداخت.

سنگ گرانیت مشکی نطنز

این محصول دارای تم مشکی بوده و استخراج آن از چندین معدن صورت می گیرد. از این رو هر یک از آن ها دارای ویژگی های خاص خود هستند. تفاوت سنگ این معادن در تیرگی رنگ آن ها است به صورتی که برخی از آن ها رنگی تیره تر به همراه خطوط سفید و برخی دیگر زمینه نوک مدادی و یکنواخت تری دارند. از ویژگی های این سنگ می توان به جذب آب پایین، مقاومت سایشی بالا، مقاومت بالا در برابر سرما و گرما و نور آفتاب اشاره کرد.

در فرآیند ساخت و تولید این محصول از اپوکسی به منظوور یکنواخت تر کردن رنگ آن استفاده می شود. سنگ گرانیت مشکی نظنز معادن مختلفی دارد که از جمله می توان به معدن گرانیت مشکی نطنز مولایی، حسینی، علیزاده و شفق اشاره کرد. در میان این معادن، معدن مولایی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. رنگ محصول این معدن تیره به همراه خطوط سفید است.

از جمله پرکاربردترین مصارف این سنگ می توان به استفاده از آن برای سنگفرش فضای داخلی ساختمان اشاره کرد. قیمت این متریال به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال نوع معدن می تواند بر کیفیت و در نهایت قیمت آن تاثیرگذار باشد. هرچه سنگ پاک تر و مشکی تر باشد از قیمت بالاتری برخوردار است. کیفیت فرآوری، ابعاد و ضخامت نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت سنگ شناخته می شود.

 

بیشتر بخوانید: سنگ مرمریت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

سنگ گرانیت تویسرکان همدان

گرانیت مشکی سرکان دارای تم رنگی مشکی و یکی از خاص ترین گرانیت ها در ایران است. از ویژگی های این محصول می توان به ساب پذیری بالای آن اشاره کرد. این سنگ از رنگ مشکی یکنواخت و مقاومت بالایی برخوردار است و می توان از آن برای سنگفرش فضای داخلی ساختمان، بدنه راه پله و سنگ پله استفاده کرد. از جمله عوامل تاثیرگذار در قیمت این سنگ می توان به ضخامت، ابعاد و کیفیت فرآوری آن از نظر ساب و برش اشاره کرد. هرچه رنگ این محصول پاک تر و بدون ترک تر باشد، از قیمت بالاتری برخوردار است.

سنگ گرانیت زاهدان

این محصول یکی از روشن ترین گرانیت های گل پنبه ای در ایران شناخته می شود. از ویژگی های این سنگ می توان به دانه بندی منظم، مقاومت بالا و جذب آب نسبتا پایین اشاره کرد. رنگ آن از گرانیت سفید نطنز روشن تر است. این متریال معادن متعددی دارد که از بهترین آن ها می توان به معدن زهی اشاره کرد. از ویژگی های آن می توان به سطح یکنواخت و دانه های نمک فلفلی اشاره کرد. این سنگ از ساب پذیری خوبی برخوردار است و از آن در فضای داخلی ساختمان، پله ها و به عنوان کانتر آشپزخانه استفاده می شود.

عوامل متعددی بر قیمت این سنگ تاثیر می گذارند. برای مثال نوع معدن به لحاظ کیفیت و رنگ، ضخامت و ابعاد سنگ و کیفیت فرآوری از جمله عوامل تاثیرگذار بر قیمت این سنگ است. هرچه ضخامت و ابعاد سنگ بیش تر باشد، از قیمت بالاتری برخوردار است. هم چنین سنگ پاک و بدون غده و روشن نیز قیمت بالاتری نسبت به سایر نمونه ها دارد.

سنگ گرانیت نهبندان

سنگ گرانیت شقایق نهبندان یکی از مرغوب ترین انواع سنگ های گرانیت است. از ویزگی های این سنگ می توان به جذب آب پایین، استحکام بالا و یکنواختی سطح آن اشاره کرد. این سنگ سورت بندی زیادی ندارد و سورت های ضعیف تر آن دارای لکه های سیاه است. این محصول کاربردهای متفاوتی دارد که از جمله می توان به استفاده از آن به عنوان سنگفرش فضای داخلی ساختمان، بدنه راه پله و سنگ پله اشاره کرد.

این متریال نمونه ای از پرکاربردترین سنگ ها برای پروژه های اداری و صنعتی است. هرچه این متریال پاک تر و بدون غده تر بوده و از ضخامت بیش تر و ابعاد بزرگ تری برخوردار باشد، قیمت آن نیز بالاتر است. کیفیت فرآوری سنگ از نظر ساب و برش نیز بر قیمت آن تاثیر می گذارد.

 

بیشتر بخوانید: سنگ تراورتن چه تفاوت هایی با سنگ گرانیت دارد؟

مزایای سنگ گرانیت

تنوع طرح و رنگ

سنگ گرانیت با تنوع بالایی از طرح، رنگ و بافت در طبیعت موجود است و همین امر باعث شده از این متریال برای زیباسازی ساختمان استفاده شود. گرانیت بدون نیاز به طراحی دارای زیبایی منحصر بفرد است و رنگ های متنوع آن گزینه های بی شماری برای انتخاب پیش روی مصرف کنندگان قرار می دهد. با استفاده از این محصول به راحتی می توان در فضا هارمونی ایجاد کرد و از همخوانی رنگ آن با سایر عناصر موجود در فضا لذت برد. خاکستری، سفید، مشکی، سبز و قرمز از جمله رایج ترین رنگ های گرانیت هستند.

دوام و طول عمر بالا

گرانیت نمونه ای از انواع سنگ ساختمانی است که بدون ایجاد تغییر در ساختار یا رنگ آن در طیف وسیعی از کاربردها کارایی لازم از خود نشان می دهد. برای استفاده از این متریال تنها کافیست آن را پس از استخراج و انتقال به سنگبری به ابعاد مورد نظر برش داد. چنین سنگی سخت و مقاوم است اما در عین حال انعطاف پذیر بوده و اگر تحت فشار یا سایش قرار گیرد به آن هیچ آسیبی وارد نخواهد شد.

قیمت مناسب

این محصول در مقایسه با سایر نمونه ها از قیمت مناسب تری برخوردار است زیرا منابع آن به وفور در کشور یافت می شوند. همچنین هزینه های مربوط به نگهداری از آن پایین تر است.

همخوانی با سایر مصالح

با استفاده از این سنگ می توان به طرح های بی نظیر در صنعت معماری دست یافت. یکی از مزایای بارز آن قابلیت استفاده در کنار سایر مصالح نظیر فولاد، چوب و شیشه است. از این رو می توان آن را متریالی مکمل برای ساختمان در نظر گرفت زیرا زیبایی و شخصیت خود را به خوبی حفظ کرده و با سایر مصالح سازگاری پیدا می کند.

مقاومت در برابر حرارت

استحکام این متریال در برابر حرارت بالا فوق العاده است، از این رو از آن برای ساخت کانتر آشپزخانه استفاده می شود زیرا بدون هیچ نگرانی می توان ظروف داغ را روی آن قرار داد.

دوستدار محیط زیست

گرانیت ماده ای خام است که از منابع موجود در طبیعت استخراج می شود، از این رو برخلاف سایر مصالح نیاز به هزینه و وقت بسیار برای تولید ندارد. این ماده بادوام تجدیدپذیر است و حتی سال ها پس از استفاده می توان آن را بازیافت نمود.

مقاومت در برابر نفوذ آب

گرانیت سنگی غیر متخلخل است، و در برابر نفوذ آب مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهد. از این محصول برای ساخت سینک روشویی، سینک آشپزخانه، کانتر و کفپوش استفاده می شود زیرا آب و رطوبت مقاومت آن را از بین نخواهد برد.

مقاومت در برابر خوردگی

این سنگ در برابر خوردگی بسیار مقاوم است، به همین دلیل اگر بر روی آن مواد شیمیایی ریخته شود دچار آسیب نخواهد شد.

مقاومت در برابر خراشیدگی و سائیدگی

این متریال ماده ای سخت و بسیار مقاوم است که در برابر خط و خش آسیب ناپذیر است. این سنگ انتخابی مناسب برای سنگ راه پله است زیرا در اثر رفت و آمد مداوم، دچار سائیدگی نمی شود.

معایب سنگ گرانیت

* وزن آن بالاست و استفاده از آن بار مرده بر ساختمان وارد می کند.
* نصب این سنگ به دلیل استفاده از ملات برای چسبندگی، زمان بر است.
* این سنگ عایق حرارتی و صوتی نیست، در نتیجه منجر به هدررفت انرژی در ساختمان می شود.
* چسبندگی گرانیت به ملات در حد ایده آل نیست. به همین خاطر به تازگی استفاده از آن به عنوان سنگ نما ممنوع شده است. چرا که احتمال سقوط آن وجود دارد.
* قیمت گرانیت در مقایسه با سنگ چینی و تراورتن بیش تر است.

کاربرد سنگ گرانیت

گرانیت از جمله سنگ هایی است که هم در فضاهای داخلی و هم در فضاهای بیرون ساختمان قابل استفاده است. از جمله کاربردهای آن با سطح ناهموار یا پرداخت شده می توان به مواردی نظیر سنگ پله، سنگفرش پیاده رو، پیشخوان آشپزخانه، کفپوش، دیوارپوش، سینک روشویی، سینک آشپزخانه، محوطه سازی، … اشاره نمود.

ساختمانچی


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman