بازار مسکن همدان در صدر گرانی‎ها قرار دارد

بازار مسکن همدان در صدر گرانی‎ها قرار دارد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۰۸ | ۱۳۹۹/۰۳/۱۳

این روزها بازار مسکن همدان در صدر جدول گرانی‎ها قرار دارد و شدت التهاب و نگرانی از آن نزد مردم حتی از ویروس کرونا هم پیشی گرفته است.
به گزارش اخبار ساختمان، گرانی مسکن همدان همچنان در مدار شیب تند گرانی روبه صعود است و به گفته «علی اکبر کاووسی امید» یکی از اعضای شورای اسلامی شهر همین مساله باعث چادرنشینی عده ای در خرابه های حاشیه شهر شده است.

افزایش اجاره بها از یکسو و سیر صعودی هر متر مربع خرید مسکن باعث ایجاد آشفته بازار در این شهر شده و نگرانی ها از این روند نامطلوب روبه افزایش است.

این روزها رشد قارچ گونه اجاره ماهیانه مستاجرنشینان در برخی مناطق شهر همدان حتی فراتر از میزان حقوق یک کارمند اداری تعیین شده و در این بین سایت های انتشار اجاره و فروش مسکن نیز بر التهاب آن افزوده اند.

با این اوصاف اوضاع نابسامان مسکن در همدان با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها باعث موج سواری دلالان و حال و روز کمرشکن مستاجران شده است.

کارشناسان اقتصادی مساله گرانی مسکن را در ارتباط مستقیم با نفوذ دلالان و تعیین نرخ های دلخواه می دانند و اینکه اغلب به واسطه برخی سایت ها و شبکه های اجتماعی، مانور قیمت می دهند.

با این حال مالکان مسکن نیز با استقبال از این روند قارچ گونه قیمت های دلخواه، به این التهاب بیشتر دامن زده و منجر به کوچ اجباری مستاجران به نقاط کم برخوردار و حاشیه نشین شده اند.

هم اکنون در هیچ نقطه ای از شهر همدان مسکن ارزان وجود ندارد و از ملکیت گرفته تا استیجاری، شیب قیمت ها هر روز در حال افزایش است.

وضعیت موجود باعث شده تا مردم نه تنها امید خانه دار شدن را از دست بدهند بلکه سایه سنگین گرانی مسکن آنها را به سمت اجاره آپارتمان های نقلی و حاشیه ای کشانده است.

حتی آن دسته از خانواده هایی که برای حفظ ظاهر شرایط خود به اجاره های بالا تن می دهند نیز یا باید دنبال اخذ وام برای افزایش پیش پرداخت مسکن استیجاری باشند و یا شیفت کاری خود را بیشتر کنند.

آنها مجبورند با شرایط پیش آمده فرصت کمتری در کنار خانواده خود باشند و بخش اعظم حقوق خود را تقدیم صاحبخانه کنند و با این اصاف باید نه تنها قید خانه دار شدن را بزنند بلکه کابوس اتمام قرارداد در یک چشم بهم زدن و رسیدن سالی دیگر و بازهم افزایش بی رویه قیمت ها، خواب و خوراک را از آنها خواهد گرفت.

حباب پای ثابت افزایش قمیت‌ها

رییس شورای اسلامی شهر همدان پیرامون گرانی مسکن می گوید: پروانه ساخت یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن است اما تاثیر چندانی ندارد و درصد قابل توجهی از قیمت مسکن در همدان حبابی است.

کامران گردان اضافه کرد: افزایش قیمت مسکن کشوری است و عوامل زیادی در آن دخیل هستند.

وی بیان کرد: شورای شهر و شهرداری در حوزه گرانی مسکن در حال کاهش زمان صدور پروانه ساخت است که در این راستا از سال‌های گذشته کار صدور پروانه را مکانیزه کرده و سعی شده زمان به حداقل برسد تا کمتر سرمایه ها راکد بماند.

گردان با بیان اینکه جلسه تخصصی در بررسی مشکلات و گرانی مسکن در شورا تشکیل می شود؛ یادآور شد: متولیان مسکن باید در راستای کنترل افزایش قیمت وارد عمل شوند.

مشاورن املاک عامل اصلی گرانی مسکن

رییس کمیسیون برنامه بودجه و مالی شورای شهر همدان نیز با انتقاد از افزایش بی رویه قیمت مسکن گفت: عوامل متعددی در افزایش نرخ مسکن دخیل هستند اما مشاوران املاک عامل اصلی در این گرانی به شمار می روند.

کاوسی امید افزود: حتی مشاهده شده ظرف چند ساعت یک ملک در این شهر چندین بار معامله شده و حال سوال اینجا است که آیا کسی بر این خرید و فروش‌ها نظارتی ندارد؟

وی با بیان بر اینکه درصد قابل توجهی از قیمت مسکن در همدان حبابی و توسط مشاوران املاک به وجود آمده است، اضافه کرد: در برخی موارد مشاوران املاک واسطه‌گری هم می‌کنند به گونه ای که اگر واحد یا ملکی با قیمت مناسب به بنگاه سپرده شود آنها ملک را قولنامه‌ ای خریداری و با قیمتی بالاتر بدون پرداخت پول انتقال سند، به فروش می رسانند.

کاوسی امید با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۰۰ متقاضی ایجاد مشاور املاک در شهر همدان وجود دارد، افزود: امروزه تعدد مشاوران مسکن در یک خیابان حتی بیش از فروشگاه های مواد غذایی است و این میزان نیاز شهر به مشاور املاک جای سووال دارد.

وی با تاکید بر اینکه دولت وظیفه دارد بر اساس قانون، شرایط تامین مسکن را برای آحاد جامعه ایجاد کند، گفت: مدیریت یکپارچه شهری چنانچه در کشور اجرایی شود، شاهد مشکلات اساسی نظیر افزایش قیمت مسکن نخواهیم بود.

کاووسی امید با بیان اینکه شهرداری تنها در ۲ مولفه عوارض پروانه ساختمانی و صدور پروانه نقش دارد، افزود: در تعیین نرخ عوارض پروانه ساختمانی همدان برای سال جاری تنها ۲۰ درصد افزایش داشته‌ ایم اما مسکن چهار برابر افزایش یافته و این رقم نشان می دهد که پروانه عوارض پروانه ساختمانی تاثیر چندانی نداشته است‌.

وی همچنین با اشاره به اینکه شورای شهر و شهرداری سعی بر کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی دارد، گفت: متاسفانه بخش بیشتری از زمان صدور پروانه های ساختمانی به سازمان نظام مهندسی مربوط است.

مهار مسکن دست شهرداری نیست

رییس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: مهار گرانی مسکن دست شهرداری نیست و از استاندار همدان می خواهیم به این مساله بحرانی ورود کند.

علی رحیمی فر افزود: باید مدیریت ارشد اجرایی استان به وضعیت مسکن ورود کند چراکه وی می‌ تواند با افرادی که تخصص تنظیم بازار داشته و صاحب ‌نظر هستند، بحران ایجاد شده را کنترل و به نرخ واقعی بازگرداند.

وی خاطرنشان کرد: برخی می گویند مسکن به مدیریت شهری ارتباط دارد در حالیکه شهرداری فقط در عوارض و پروانه ساختمان نقش داشته و هم اکنون کمتر از یک درصد قیمت آپارتمان صرف عوارض می‌شود.

رحیمی فر به جهش قیمت آهن‌آلات و مصالح ساختمانی اشاره کرد و گفت: قیمت آهن‌آلات جهش ۱۰۰ درصدی و برخی از مصالح ساختمانی بیش از این میزان افزایش قیمت داشته اند و وضعیت موجود را شهرداری نمی‌تواند کنترل کند.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه وقتی یک واحد چند میلیارد تومان قیمت دارد، دیگر گرانی آن برعهده شهرداری نیست، افزود: در هر گرانی که رخ می‌دهد، تعدادی عوامل در بازار اخلال ایجاد می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه وقتی بالای شهر ظرفیت ساخت وجود ندارد، گفت: شهر همدان از ابتدا باید به سمت شمال توسعه پیدا می کرد اما نشد و حالا که امکان توسعه به سمت شمال و شمال شرق را دارد، باید اقدام شود.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman