پنج هزار ملک در صف دریافت شناسنامه فنی

پنج هزار ملک در صف دریافت شناسنامه فنی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۴۵ | ۱۳۹۹/۰۳/۱۱

رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران درباره شناسنامه فنی و ملکی ساختمان گفت: حدود ۵ هزار ملک درخواست شناسنامه فنی داشتند که از این میان کار حدود ۲ هزار و ۶۰۰ ملک انجام شده و در درست صدور است.
به گزارش اخبار ساختمان، زهرا نژاد بهرام درباره شناسنامه فنی و ملکی گفت: پیش از هرچیز باید بررسی کنیم اهمیت تعیین شناسنامه فنی و ملکی در کجاست و اگر اهمیت آن مشخص شود، شاید کمتر با چالش‌های اجرا نشدن آن رو‌به‌رو شویم. چیزی که مشخص می‌کند ساختمان ایمنی و امنیت لازم و قابلیت سکونت اداری، تجاری و اسکان برای انسان دارد، همین شناسنامه است که هم در خصوص کیفیت مصالح به شما اطمینان خاطر می‌دهد و هم از نظر سازه ملکی.

رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر افزود: ساختمان‌هایی که جزو سازه‌های امن باشند، اطمینان بیشتری برای خرید آنها وجود دارد. قانون در تهیه این اسناد هم سازمان نظام مهندسی و هم بقیه بخش‌ها را مکلف کرده است و این مؤلفه‌ها ارزش ملک را بالا می‌برد. ساختمان‌های تهران نیازمند چنین شناسنامه‌ای برای شناسایی ساختمان‌های امن در برابر زلزله ۵ ریشتری هستند.

وی با بیان اینکه کسی که جرأت کند و چنین چیزی را قبول کند؛ یعنی مسئولیت انجام چنین کاری را می‌پذیرد، عنوان کرد: در حال حاضر سازمان نظام مهدسی برای املاک بیش از ۲ هزار متر این کار را انجام می‌دهد و بیش از هزار شناسنامه فنی هم تهیه کرده و حدود ۵ هزار ملک درخواست شناسنامه فنی داشتند که از این میان کار حدود ۲ هزار و ۶۰۰ ملک انجام شده و در درست صدور است. شناسنامه‌های فنی باید سه بخش سازمان نظام مهندسی، شهرداری و سازمان ثبت اسناد متصل باشد.

نژاد بهرام درباره اینکه تا چه حد هزینه‌ها برای افزایش کیفیت ساختمان و دریافت شناسنامه فنی ملک بالا می‌رود، گفت: الان سازمان نظام مهندسی دو مشکل اساسی دارد یکی تهیه چنین دفترچه‌هایی است که به هزینه ساخت وارد می‌شود و دوم اینکه این دفترچه‌ها را باید مجری ذی صلاح تهیه کند و مجری ذی صلاح هم؛ یعنی اجراکننده و کسی که گواهی‌نامه اجرای کار دارد.

رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر با اشاره به موانع بر سر اجرایی شدن طرح‌ها توضیح داد: سازمان نظام مهندسی در چند دوره با شهرداری تهران وارد حوزه اجرایی شد و هرکدام بیشتر از یک یا دوسال طول نکشید، چون هر دفعه خواست کاری انجام دهد دیوان عدالت اداری مانع اجرا شد و از طرفی هم شهرداری تابع دستورهای قضایی است.

وی درباره اینکه چند درصد ساختمان‌های تهاران مقابل زلزله مقاوم‌اند عنوان کرد: بر اساس مقررات ملی ساختمان تمام ساختمان‌ها باید مقابل زلزله مقاوم باشند، چون همه مهندس ناظر دارند.

رادیو گفتگو

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman