سقف های طاق ضربی چگونه اجرا می شوند؟

سقف های طاق ضربی چگونه اجرا می شوند؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۳۰ | ۱۳۹۹/۰۳/۰۹

سقف های طاق ضربی دارای مزایایی زیادی از جمله در دسترس بودن مصالح، سرعت بالای اجرا در صورت توانمند بودن استاد کار و نیز عدم نیاز به مهارت زیاد جهت اجرای آن است.

به گزارش اخبار ساختمان، با تمام ویژگی های مثبتی که در بالا به آن اشاره شد، با این حال می توان بیان نمود با توجه به معایت این نوع سقف، بخصوص ضعف سازه ای آن و مقاومت پایین در برابر زلزله و عدم صلبیت کامل سقف و همچنین آوار شدن یکباره سقف، اجرای آن در ساختمانها به شدت کاهش یافته است. با این حال جهت آگاهی از چگونگی اجرای این نوع سقف، مراحل اجرای آن را بیان می کنیم.

 

بیشتر بخوانید: سقف کرومیت چیست؟

تیر ریزی سقف:

برای اجرای این سقف، پیش از هرچیز باید بستر مناسب برای تیر ریزی سقف های طاق ضربی را آماده نمود. برای این امر می توان از اسکلتهای فلزی، بتنی و یا حتی مصالح بنایی بهره برد. پس از ایجاد نشیمن مناسب با رعایت ضوابط مربوطه، تیرریزی با استفاده از پروفیلهای فولادی رایج در بازار (ترجیحا IPE120به بالا طبق طراحی و نقشه های سازه) انجام میگیرد (تیرآهن ها نباید دارای اعوجاج و یا پیچیدگی باشند).

فاصله داخل به داخل تیرهای اجرا شده می تواند بین 70 الی 110 سانتیمتر باشد. طول این تیرآهن ها تا حد امکان نباید بیشتر از 5 متر باشد. بهترین روش برای تیر ریزی سقفهای طاق ضربی، تقسیم نمودن کل دهانه به یکی از اعداد بین 70 تا 110 است، تا بتوان مقداری ثابت را برای تمامی دهانه های سقف های آجری ایجاد نمود. پس از تکمیل نمودن تیر ریزی، ابتدا و انتهای آنها را کاملا به تکیه گاه اصلی بوسیله جوش محکم می کنیم.

باتوجه به ساختار سقفهای طاق ضربی، احتمال فشار آمدن به تیرآهن در وسط دهانه ها و زیاد شدن فاصله بین آنها، امکان فروریختن آجرها وجود خواهد داشت، لذا جهت جلوگیری از این امر، تیرآهن ها از بالا بوسیله جوش با میلگرد حداقل نمره 10 به یکدیگر متصل می شوند. به این میلگرد میل مهار گفته می شود.

 

بیشتر بخوانید: انواع سقف مورد استفاده در ساختمان را بشناسید

آجر چینی سقف :

پس از پایان مرحله تیرریزی، نوبت به اجرای سقف با استفاده از آجرفشاری و ملات گچ و خاک به صورت قوس دار می رسد. باید در هنگام نصب آجرها به این نکات نیز توجه داشت که، آجرها نباید خام باشد و تنها قبل از استفاده جهت زنجاب کردن داخل آب قرارداده شود.

نسبت خاک به گچ مصرفی در ملات به میزان یک به دو باشد (بدلیل نیاز به گیرش سریع ملات استفاده از ملاتهای زودگیر با مصالح مناسب در اجرای این نوع سقف اجباری است). قبل از قراردادن اولین آجر، جهت اتصال کامل آجر به تیرآهن ملات را (بهتر است از ملات ماسه سیمان استفاده شود) داخل تیرآهن قرارداده و سپس اولین آجر به آن چسبانده شود. همه دهانه های سقف به صورت همزمان و در کنار هم آجر چینی شود تا فشار آجرها موجب باز شدن دهانه های کناری نشود.

ارتفاع قوس در دهانه های یک متری بین 2 الی 4 سانتیمتر در نظر گرفته شود (در صورت زیاد شدن میزان قوس سقف، مقدار ملات مورد نیاز جهت صاف نمودن آنها از زیر افزایش یافته و موجب سنگینی سقف خواهد شد) و آجرچینی تا انتهای دهانه ها با همین منوال ادامه یابد (مهمتری نکته در اجرای سقفهای طاق ضربی، رعایت قوس سقف است تا بتواند نیروهای وارده را به تیرآهن های دوطرف خود انتقال دهد).

بعد از چیدن هر چند ردیف آجر، دوغاب گچی ساخته شود و از زیر و رو، منافذ بین آجرها کاملا پر شود تا سقف قبل از تکمیل شدن دارای استحکام اولیه باشد. رگ انتهایی آجرها کاملا به کلاف روی دیوار یا سازه نشیمن تیرهای فرعی قفل شود. پس از پایان آجرچینی، حد فاصل آجرها با تیرآهن از بالای سقف با ملات کاملا پر شود تا از حرکت سقف جلوگیری بعمل آید.

 

بیشتر بخوانید: بررسی مزایای استفاده از سقف تیرچه بلوک

نصب میلگرد کلاف (میلگرد مهار):

سقفهای طاق ضربی بدلیل نداشتن صلبیت کافی، دارای لرزش شدید حتی هنگام راه رفتن روی آن است. بدین منظور قبل از اجرای کفسازی، بوسیله میلگرد با حداقل نمره 10، بصورت ضربدری تیرآهن های سقف را توسط جوش به یکدیگر متصل می نمایند تا به میزان قابل قبولی صلبیت سقف را افزایش دهند.

در صورت عدم حصول نتیجه بعد از اجرای این کلاف وجود لرزش در سقف، می توان از ملاتهای ماسه سیمان نیز جهت افزایش استحکام سقف کمک گرفت. فقط باید توجه داشت این ملات میتواند موجب سنگین شدن سقف گردد.

هوم


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman