افزایش فشار به مستاجران با رشد اجاره بها

افزایش فشار به مستاجران با رشد اجاره بها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۲۷ | ۱۳۹۹/۰۳/۰۶

بهار که می شود درد مستاجران تازه می‌شود و شانه‌هایشان برای تمدید قرارداد با شرایط جدید بیش از جابجایی به مکانی دیگر زیر فشار رفته و خمیده‌تر می‌شود.
به گزارش اخبار ساختمان، پس از کرونا که به ناگه آمد و به هر صنف و قشری آسیب زد، گفته می شود بازار مسکن رکود دارد اما واقعیت روز حاکی از افزایش نرخ خرید و فروش و به ویژه اجاره خانه ها است و این افزایش اجاره ها برای مستاجران بعد از چند ماه بیکاری و نبود درآمد شوک دارد.

آنچه قابل اهمیت و دردناک است اینکه در افزایش نرخ اجاره بها هیچ نظارت و رسیدگی وجود ندارد و با توجه به اینکه یک قرارداد دو طرفه بین مالک و مستاجر است، هیچ کنترلی در این پروسه وجود ندارد و برخی مالکان همچنان می تازند. این معضل در کلانشهر کرج نیز مانند دیگر شهرها مستاجران را مستاصل کرده است.

افزایش یک و نیم برابری ودیعه مسکن

جوانی که سال گذشته ازدواج کرده و اولین خانه خود را رهن کرده بود می گوید: پایان خرداد موعد قرارداد ماست و مالک خانه اعلام کرده که یا مبلغ ودیعه را یک و نیم برابر کنم و یا خانه را تخلیه کنم.

«اسماعیل خرسند» با بیان اینکه شغلش آزاد و چند ماه اخیر به دلیل تعطیلی کسب و کار و نبود درآمد مشکلات زیادی پیدا کرده است، می افزاید: پیدا کردن خانه ای دیگر معضل بزرگی شده چرا که به دلیل بیماری کرونا، هنوز هم کمتر کسی موافقت می کند برای دیدن خانه، افراد را به خانه راه دهد.

خرسند می گوید: بیشتر بنگاه ها با نشان دادن عکس از ملک های اجاره ای فعالیت می کنند و متاسفانه افزایش قیمت اجاره خانه ها به قدری بالاست که با وجود شرایط اقتصادی که برای مردم رقم خورده توان پرداخت آن را نداریم.

وی اضافه می کند: با وجود صحبت های مسئولان در خصوص عدم جابجایی و رعایت حال مستاجران، متاسفانه مالکان در این خصوص توجهی نداشته و گویی چشم به روی شرایط و سختی های مردم بسته اند و مستاجران را تحت فشار قرار داده اند.

سه ماه است بیکار شده و اجاره خانه ندادم

«وحید سبحانی» که از اسفند ماه با تعطیل شدن کارگاهی که در آن کار می کرده بیکار شده است، می گوید: سه ماه است نتوانستم اجاره خانه خود را پرداخت کنم و مالک گفته از پول پیش خانه کسر می کند.

سبحانی می افزاید: این سه ماه را از پس انداز و با فروش طلا گذراندیم و هنوز کاری پیدا نکردم. هر روز که می گذرد بیشتر شرمنده همسر و فرزندانم می شوم.

وی با اظهار درماندگی از وضعیت موجود می گوید: هیچ وقت تا این حد در تنگنا و فشار قرار نداشتم. از سال قبل افزایش تورم و گرانی ها و بعد از آن هم بیماری و بیکاری، شرایط زندگی را خیلی سخت کرده است.

اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت برای رفع معضل مستاجران

یک کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به این که در شرایط کنونی، شرایط اقتصاد خانوارها بحرانی است اظهار می کند: قطعا برای حمایت از مستاجران باید مداخله‌ای در بازار اجاره هم به صورت کوتاه مدت و هم در میان مدت صورت بگیرد.

«آرش مقیمی» با بیان اینکه در ۲ پروسه کوتاه مدت و بلند مدت برای این معضل می توان چاره اندیشی کرد ادامه می دهد: در کوتاه مدت پرداخت کمک هزینه اجاره به خانوارهای کم درآمد که سابقه اجرای آن هم وجود دارد می تواند به این قشر از جامعه کمک کند.

مقیمی اظهار می کند: در بلند مدت نیز ساخت واحدهای استیجاری با ابزار زمینی که وزارت راه و شهرسازی در اختیار دارد، پرداخت اعتبارات و همچنین استفاده از ظرفیت برنامه‌ای که دولت می‌خواهد در بافت‌های فرسوده برای ساخت واحدهای مسکونی نوسازی انجام بدهد، می تواند راهگشای حل بسیاری از مشکلات بازار اجاره بهای مسکن باشد.

این کارشناس اقتصاد تاکید می کند: این برنامه در میان مدت بخشی از نیاز آتی بازار اجاره را حل خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به وام اجاره مسکن می گوید: وام اجاره مسکن با نرخ سود ۱۸ درصد به نفع مستاجران خواهد بود، چون معمولاً مالکان، نرخ تبدیل رهن به اجاره را سالانه بین ۳۰ تا ۳۶ درصد در نظر می‌گیرند پس در این شرایط نرخ سود وام اجاره مسکن حداقل ۱۲ درصد کمتر از نرخ تبدیل رهن به اجاره سالانه خواهد بود که این به نفع مستاجران است.

اجاره بها در کرج تا ۱۵ درصد افزایش داشته است

رییس اتحادیه مشاوران املاک کرج با بیان اینکه از ابتدای سال اجاره بهای ملک در کرج ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته می گوید: در خرید و فروش ملک نیز ۲۰ درصد افزایش بها داشتیم.

«محمد قمی» با اشاره به افزایش قیمت در همه اقلام همچنین هزینه های ساخت و ساز می گوید: به همین تناسب قیمت خرید و فروش ملک و اجاره خانه ها نیز روند افزایشی دارد.

قمی با تاکید بر افزایش روزانه قیمت ها منجمله «ساخت و ساز، صدور پروانه، انشعابات، کارگر و مصالح ساختمانی» می گوید: تناسبی بین قیمت دیگر اقلام و ملک وجود ندارد و افزایش دیگر اقلام نسبت به ملک بالاتر است.

وی با پیش بینی اینکه افزایش قیمت همچنان وجود دارد می گوید: در صورت ادامه این روند دچار رکود می شویم.

قمی با بیان اینکه مالیات، مستغلات، کمیسیون و عوارض شهرداری هر ساله افزایش دارد می گوید: به تبع اینها در قیمت ملک و اجاره بها نیز افزایش ایجاد می شود و شرایط را برای مستاجران سخت می کند.

هیچ قانونی در مورد اجاره و فروش ملک وجود ندارد

رییس اتحادیه مشاوران املاک کرج با بیان اینکه هیچ قانونی در مورد اجاره و فروش ملک وجود ندارد و در این امر توافق فقط بین مالک و مستاجر است می گوید: تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که از مالکان بخواهیم کمی انصاف داشته باشند.

قمی با اشاره به سودجویی برخی مالکان می گوید: به مستاجران توصیه می کنم در اولین فرصت برای تمدید قرارداد اجاره اقدام نکنند و مالکان را تحت فشار بگذارند تا جلوی سودجویی ها گرفته شود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص متقاضیان خرید نیز می گوید: مردم برای خرید با تحقیق و مشاوره کافی، ملک مناسب پیدا کنند و سریع قرارداد نبندند و در صورت نوشتن قرارداد و تحویل پول سریع با کد رهگیری قرارداد را تحویل بگیرند.

قمی با تاکید بر اینکه در جامعه یکدستی و هماهنگی نیست می گوید: لازم است هم مستاجران و هم خریداران با تامل و تفکر بیشتری اقدام کنند تا جلوی سواستفاده برخی مالکان گرفته شود.

طرح ملی مسکن یکی از راهکارهای رفع مشکل اقشار آسیب پذیر است

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز هم با بیان اینکه شیوه نامه‌های اجرایی ساخت مسکن در استان البرز ابلاغ شده است، می گوید: طرح‌های مختلفی برای توسعه مسکن در استان البرز دنبال می‌شود تا با تکیه بر آن بتوانیم مشکل مسکن اقشار آسیب پذیر جامعه و فاقد مسکن را حل کنیم.

محمدرضا صفایی فر با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده در خصوص طرح اقدام ملی مسکن در استان البرز، اظهار می کند: سهمیه استان البرز در این طرح ۱۰ هزار و ۷۵۰ واحد مسکونی است و تاکنون ۸۰۰ نفر برای تشکیل پرونده و دریافت تسهیلات معرفی شده و وضعیت سایر ثبت نام شدگان نیز در حال بررسی است.

وی در خصوص واحدهای مسکونی که در قالب طرح اقدام ملی مسکن واگذار می‌شود، می گوید: این واحدها به صورت زمین‌های اجاره‌ای ۹۹ ساله، خود مالکی و تعاونی واگذار می‌شوند.

صفایی فر با اشاره به اینکه فاز اجرایی ساخت واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای نظرآباد، اشتهارد، فردیس و کرج عملیاتی شده است، می گوید: نام نویسی در مراحل اول و دوم از طریق سامانه ویژه ثبت نام انجام شد.

احداث ۵۰ هزار واحد مسکونی در اشتهارد و هشتگرد

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز با بیان اینکه پروژه‌های مختلفی در استان برای تأمین مسکن محرومان پیش بینی شده است، اظهار می کند: در حال انجام مذاکره برای انعقاد تفاهم‌نامه با نهادهای دولتی و عمومی مانند کمیته امداد، بنیاد مسکن و ستاد فرمان حضرت امام (ره) که زمین در اختیار دارند، هستیم.

وی با اشاره به اینکه در صورت انجام مذاکرات اراضی موردنظر پس از تغییر کاربری به ساخت مسکن محرومان و اقشار کم درآمد اختصاص می‌یابد، می گوید: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز طرح‌هایی برای توسعه مسکن محرومان در شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر دارد که این طرح‌ها در حال بررسی است.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز تاکید می کند: تلاش می‌شود با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهرهایی مانند اشتهارد و شهر جدید هشتگرد حدود ۵۰ هزار واحد مسکونی احداث شود.

به گفته رییس اتحادیه مشاوران املاک کرج۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش نرخ اجاره بها در کرج داریم اما طبق گفته برخی مستاجران اجاره خانه ها بیش از ۵۰ درصد نیز افزایش داشته است.

با اوضاع اقتصادی که در ماه های اخیر زندگی همه را تحت الشعاع قرارداده، مستاجران قشری هستند که بیش از بقیه آسیب می بینند چرا که علاوه بر نان شب باید نگران حفظ سقف خانه خود نیز باشند و آنچه جای تاسف دارد اینکه در این مسیر هیچ دستگاه یا نهاد نظارتی وجود ندارد و اگر مالک هر نرخی را تعیین کند مستاجر باید زیر بار زور سر خم کرده و پرداخت کند.

حال باید دید توصیه و راهکار کارشناسان و برخی مسئولان در خصوص «مسکن ملی» با در نظر گرفتن پروسه طولانی این گونه طرح ها، خارج از شهر بودن این پروژه ها و معضلات زیرساختی که نمونه های آن در مسکن مهر مشخص شد آیا تحقق این پروژه ها می تواند مرهمی بر دل مستاجران باشد؟

تحلیل بازار

برچسب ها:

بازار اجاره ،کرج 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman