مسکن نیاز به اقدام فوری مجلس جدید دارد

مسکن نیاز به اقدام فوری مجلس جدید دارد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۲۲ | ۱۳۹۹/۰۳/۰۶

رشد بی سابقه قیمت مسکن در سنوات اخیر و لزوم توجه به این بخش به عنوان یکی از پیشرانهای اصلی اقتصاد در شرایط تحریم و رکود اقتصادی ضرورت توجه نمایندگان جدید مجلس به این موضوع را دو چندان کرده است.
به گزارش اخبار ساختمان، به زودی مجلس شورای اسلامی با اعضای جدید خود آغاز به کار خواهد کرد. نمایندگان جدید موجی از مطالبات عمومی با خود رهسپار بهارستان کرده‌اند و انتظار میرود در کوتاه مدت یک سری اقدامات جدی برای بر طرف کردن چالشهای اساسی مردم در دستور کار قرار دهند.

در هفته‌های گذشته نقدینگی سرگردان وارد بازار خودرو شد اما با اقدامات صورت گرفته تا حدودی التهابات این بازار کنترل شده است. این درحالی است که در روزهای اخیر اعلام آمار میانگین قیمت مسکن ابهامات جدی در خصوص وضعیت این بازار ایجاد کرده است.

بر اساس اعلام اخیر مرکز آمار ایران میانگین قیمت مسکن در زمستان گذشته بیش از 15 میلیون تومان بوده اما طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی میانگین قیمت هر متر مسکن در شهر تهران به بیش از 17 میلیون تومان افزایش یافته است.

چندی قبل نیز رئیس سازمان بهره وری در یک نشست خبری هشدار داده بود اگر برای تولید مسکن در کشور چاره اندیشی اساسی صورت نگیرد تا پایان سال و با ورود نقدینگی سرگردان از بازارهایی مثل بورس شاهد موج جدیدی از التهابات در بازار مسکن خواهیم بود.

بر همین اساس ضروری است نمایندگان مجلس یازدهم که به زودی کار خود را اغاز میکنند، نگاه جدی به چالش مسکن در اقتصاد ایران داشته‌ باشند. توجه به این مساله ضروری است که نرخ حاشیه نشینی در کشور رو به افزایش بوده و تورم در مسکن به شدت روی تورم کل اثر گذار خواهد بود.

اخیرا سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به شدت گرفتن نرخ تورم در سال 99 هشدار داده و از بانک مرکزی درخواست کرده هرچه سریع تر اقدامات لازم برای مهار تورم را در دستور کار قرار دهد. این در حالی است که موضوع کاهش عرضه ناشی از کاهش تولید در بازار مسکن ایران یک امر غیر قابل چشم پوشی است و بر این اساس نگاه یک سویه به مساله تورم و کنار گذاشتن چالش رکود می‌تواند آسیبهای خاص خود از جمله افزایش نرخ بیکاری را در پی داشته باشد.

در این بین مجید شاکری کارشناس اقتصادی معتقد است، مسکن به عنوان یکی از پیشرانهای اصلی اقتصاد میتواند نقش جدی در کنترل انتظارات تورمی و همچنین جهش تولید داشته باشد. درحال حاضر صادرات محصولات فولادی و معدنی کشور با چالش رو به شده است و این موضوع یک فرصت قابل توجه برای تزریق این محصولات به بازار داخل که به شدت از محل عرضه دچار مشکل شده است فراهم کرده است.

در نهایت ذکر این موضوع ضروری است که نقش مجلس در تنظیم گری فرایند تولید و کنترل قیمت مسکن یک امر غیر قابل چشم پوششی است. نمایندگان به خصوص متخصصان حوزه اقتصادی در وهله اول بایستی اقدامات جدی برای کنترل قیمت مسکن را در دستور کار قرار دهند و از سوی دیگر برای افزایش تولید و ترغیب تولیدکنندگان این حوزه طرحهای لازم را پیگیری کنند.

تسنیم

برچسب ها:

بازار مسکن ،قیمت مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman