چرا اعلام قیمت مسکن از سوی اتحادیه املاک حذف شد؟

چرا اعلام قیمت مسکن از سوی اتحادیه املاک حذف شد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۳۳ | ۱۳۹۹/۰۳/۰۱

روز ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ به دستور دادستانی قیمت مسکن و خودرو از آگهی سایت‌ها حذف شد و این موضوع معضلاتی را برای مردم تهران اعم از خریداران و مستاجران به وجود آورد.
به گزارش اخبار ساختمان، مدتی است که قیمت های مربوط به مسکن و املاک در برخی سایت های آگهی حذف و واژه "توافقی" جایگزین آن شده است. کنترل قیمت مسکن از دغدغه‌های مهم و مورد توجه شهروندان تهرانی به ویژه مستاجران است چرا که با این شرایط کنونی مشاهده مسکن درخواستی و مورد نیاز افراد پایتخت نشین در سایت‌های آگهی مسکن و دیوار استرس زا و تامل برانگیز است.

گرانی مسکن و اجاره بها ازسویی و سرگردانی طالبان خرید و اجاره مسکن از سوی دیگر موجی از گرانی را برای خریداران و مستاجران به وجود آورده است.ثبات قیمت مسکن آرزوی دیرینه مستاجران است اما از آن طرف گرانی اجاره بها و نرخ خرید مسکن نفعی برای افراد سودجو و فرصت طلب شده است.

روند صعوی افزایش قیمت در تمامی نقاط تهران حتی در شهرستان‌های آن هم سرسام آور بوده و این در حالی است که نرخ حقوق‌ها افزایش چشمگیری مطابق با قیمت خرید مسکن و حتی اجاره بها هم نداشته است.

خریداران و مستاجران و حتی املاک داران هم نگران آینده هستند اگر چه به تازگی بر اساس دستورالعمل اعلام شده در سایت های آگهی و روزنامه‌ها قیمت اجاره بها و نرخ خرید مسکن نباید اعلام شد و این هم معضلی را برای همگان به وجود آورده است.

مستاجران درد و دل‌ها و گلایه‌هایی دارند و صاحبان خانه‌ها و املاک هم در پایتخت حرفی برای گفتن و ارائه دلایلی که به نظرشان منطق می آید را بازگو می‌کنند.

برای شنیدن صحبت‌های مالکان و مستاجران با آنان به گفت و گو نشستیم و برای دریافت نظر رییس اتحادیه املاک هم با او گفت و گو کرده ایم.

افشین سلیمانی یکی از کارشناسان در امور مسکن تهران گفت: عدم اعلام نرخ اجاره بها و خرید مسکن مزایا و معایبی را به همراه دارد و البته موجی از نارضایتی را نیز به دنبال داشته است.

وی افزود: مشخص نبودن قیمت اجاره بها و خرید مسکن، تماس های خریداران و مستاجران با دفتر املاک را افزایش داده چرا که آنها برای مشخص شدن قیت‌ها ناچار به تماس گرفتن هستند.

این کارشناس حوزه مسکن خاطر نشان کرد: اعلام نشدن نرخ مسکن (اجاره و خرید) موجی از سرگردانی برای مردم ایجاد می‌کند که این خود معضلی در این حوزه به شمار می‌رود.

وی یادآور شد: دسترسی نداشتن به درج قیمت مسکن، تعیین قیمت از سوی موجر، نرخ‌های متفاوت و گرانی همه از معضلات نبود یک نرخ واحد و اعلام نشدن قیمت‌ها است.

سلیمانی عنوان کرد: تعیین و اعلام قیمت مسکن در واقع احترام به وقت و منفعت هر دو طرف محسوب می‌شود و به نفع همه به خصوص خریداران و مستاجران است.

یوسف امیری یکی دیگر از کارشناسان حوزه مسکن معتقد است: اعلام نشدن نرخ واحد موجب تعیین قیمت‌ها متفاوت و سرسام آور از سوی برخی مالکان و بروز مشکلات عدیده‌ای برای مستاجر و خریدار می‌شود.

وی افزود: اعتراض نسبت به قیمت‌های بالا از سوی املاک‌ داران به صاحبان خانه‌ها سبب ارائه پاسخ‌های غیر منطقی از سوی این افراد می‌شود و آنها می‌گویند که "اگر شما ناراحت هستید منزل خود را به املاک دیگری می سپارم".

امیری تاکید کرد: نرخ‌های متفاوت و نگرانی مستاجران و کاهش قدرت خرید و اجاره سبب متضرر شدن هر دو طرف می‌شود.

محسن رضوانی پور گفت: سالها اجاره‌ نشین و مستاجر است اما از زمانی که نرخ اجاره ها از روی سایت ها برداشته شده هر کس قیمت متفاوتی را ارائه می کند.

وی افزود: مشخص نبودن قیمت های اجاره بها به ضر مستاجران خواهد بود چرا که ممکن است هر فردی نرخ دلخواه خود را مطرح کند.

رضوانی پور خاطر نشان کرد: یک شهر و هزار نرخ به نفع دلالان و واسطه گران و افراد سودجو شده و باید تکلیف مستاجران به ویژه قشر کارگر مشخص و از آنها حمایت شود.

فاطمه محمد پور یکی دیگر از افرادی که به صورت استیجاری در شهر تهران ساکن است گفت: با توجه به افزایش و تورم سرسام آور نرخ اجاره بها و قیمت مسکن، این قشر سردرگم بوده و واقعا نمی‌دانیم چه کنیم؟

وی افزود: فرا رسیدن فصل تابستان و افزایش جابجایی در تهران مزید بر علت در بروز گرانی‌های مسکن شده است و این موضوع توجه و تاکید بر نظارت مسئولان مربوطه را در این حوزه می‌طلبد.

محمدپور خاطر نشان کرد: همخوان نبودن درآمد و حقوق با میزان تورم در حوزه مسکن برای خانواده ها به ویژه اقشار کم درآمد و ضعیف تبدیل به بحران و معضل شده است.

آرش میرزایی پور مالک یکی از مسکن های شهر بزرگ پایتخت گفت: با توجه به تورم و افزایش قیمت ها در همه موارد نمی توان در مورد ملک بی تفاوت بود و هیچ تغییری در نرخ آن داده نشود.

وی افزود: گرانی قیمت اجاره بها و خرید مسکن دست صاحبخانه ها نیست چرا که همه عوامل در جامعه دست به دست یکدیگر داده و این معضل را به وجود می آورند.

این مالک تهرانی عنوان کرد: مالکان خانه ها هم در پایتخت حقی برای خود دارند و نباید تغییر و تبعیض قیمت ها را بر گردن آنها گذاشت.

خاور محمودی بانوی مالک تهرانی گفت: تورم در شهر تهران مختص ملک و مسکن نیست و در جامعه انتظار دارند قیمت اجاره بها و خرید و فروش مسکن بدون در نظر گرفتن تورم و گرانی کاهش یافته و ثابت بماند.

وی یادآور شد: مسکن مهمترین مساله برای جامعه امروزی به شمار می رود و از نیازهای اولیه و ضروری بشر امروز است.

محمودی خاطر نشان کرد: مستاجران حق و حقوقی دارند اما از طرفی نباید حق مالکان هم نادیده گرفته شود و نسبت به آنها بی تفاوت بود بلکه برای آنها هم باید حقی قائل شد.

99 درصد خانه‌های تهران شناسنامه فنی ندارند


نائب رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با بیان اینکه درج قیمت در شرایطی که ساختمان‌ها هنوز فاقد شناسنامه فنی و واحد هستند، گفت: شناسنامه‌دار شدن ساختمان نشانگر تمامی مشخصات بنا از جمله سال ساخت آن، تغییرات و ثبت آخرین بازسازی‌ها است.

حسام عقبایی عنوان کرد: بازار مسکن همگن و یکنواخت نبوده وقیمت‌های مسکن درد مناطق و نقاط مختلف تفاوت دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه 99 درصد خانه‌های تهران شناسنامه فنی ندارند درج قیمت در فضای مجازی نتیجه‌ای جز گرانی، سواداگری و متضرر شدن خریداران نخواهد داشت.

نائب رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران اضافه کرد: در سراسر جهان تکنولوژی و ابزارهای اینترنتی و سایت‌ها وجود دارد و نمی‌توان با فعالیت‌های حرفه‌ها و مشاغل در فضای مجازی مخالفت کرد چرا که الکترونیک در عرصه جهانی توسعه یافته است.

وی افزود: در راستای تسهیل خدمات، کارها و رشد و توسعه کسب و کارها در کشور از فضای مجازی و ابزارهای اینترنتی و سایت‌ها استفاده می‌شود اما کشورمان در حوزه تجارت الکترونیک رقم پایینی داشته و اواخر جدول قرار داریم.

عقبایی خاطر نشان کرد:وجود سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و فضای مجازی در حوزه مسکن هم خواسته یا ناخواسته شکل می‌گیرد که این موضوع امری بدیهی در همه جهان به شمار می‌رود.

وی عنوان کرد: ریل گذاری درست و دقیق و حرکت منظمی و برنامه ریزی شده در زمینه سایت، اپلیکیشن و فضای مجازی برای قیمت گذاری در حوزه مسکن مفید و مثمر ثمر خواهد بود.

نائب رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران هدف گذاری و مشخص بودن مدیریت سایت‌های قیمت گذاری را امری مهم در زمینه فعالیت این حوزه دانست و گفت: جریان‌ سازی و ایجاد موج گرانی و تورم در حوزه مسکن در صورت عدم نظارت ایجاد می‌شود.

وی اذعان داشت: دریافت مجوز از سوی وزارت ارشاد و نظارت اتحادیه املاک برای سایت‌های فعال در حوزه قیمت‌گذاری مسکن می‌تواند خدمات‌رسانی ارزشمند و مطلوبی را به مردم ارائه دهد.

عقبایی اظهار داشت: تفاوت‌های قیمت‌ها بر اساس مزیت مجتمع و ساختمان‌ها انجام می‌شود چه بسا که این ساختمان‌ها در یک محل و منطقه هم واقع شده باشند.

وی گفت: استفاده از مصالح ساختمانی مرغوب، گنجایش پارکینگ، نحوه ساخت و نقشه کشی ساختمان از دیگر مزایای بنا در قیمت گذاری بوده و سبب اختلاف قیمت مسکن در یک محل و منطقه می‌شود.

نائب رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران ادامه داد:عده‌ای هم در زمینه قیمت گذاری فعالیت دارند و در فایل‌ها و سایت‌ها و فضای مجازی قیمت مسکن را تعیین می‌کنند.

عقبایی به فعالیت افرادی در سایت ها که موجب گرانی می‌شوند اشاره کرد و ادامه داد: این افراد با ایجاد موج در فضای مجازی سبب افزایش قیمت‌ها در منطقه می‌شوند.

وی تاکید کرد: درج قیمت در هیچ فصل و زمانی مناسب نبوده و به صلاح خریداران و مستاجران نیست چرا که قیمت گذاری و درج نرخ مسکن باید مورد بررسی و اقدامات کارشناسی قرار بگیرد.

نائب رییس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک گفت: نباید اجازه داد افرادی فرصت طلب و سودجو زمینه ساز موج گرانی و تورم در بازار مسکن شوند.

درج قیمت‌ها موجب کاهش تردد افراد و کاهش مصرف سوخت و به تبع آن کاسته شدن آلودگی هوا می‌شود. در شرایط کرونایی و در هم تنیدگی مردم و احتمال شیوع و بروز این ویروس یقینا مشخص بودن قیمت‌ها از تردد بیهوده و زیاد جلوگیری می‌کند.

از سوی دیگر مشاورین املاک باید پاسخگوی تماس‌های مکرر درخواست کنندگان باشند و همین امر نیز معضلاتی را برای مشاورین املاک و مراجعین به وجود می‌آورد. با توجه به اینکه کشور هم به سمت دولت الکترونیک حرکت می‌کند و مردم هم کمتر از منازل خود خارج می شوند درج قیمت کمک موثری به مردم می‌کند.

تکلیف مستاجران و خریداران ملک با درج قیمت در وهله اول هم مشخص می‌شود و دیگران افراد دیگر برای خرید و اجاره بر اساس میزان بودجه و هزینه خود سرگردان نخواهند بود.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman