مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی:

نظام اجاره داری نیاز به حمایت دولت دارد

نظام اجاره داری نیاز به حمایت دولت دارد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۴۴ | ۱۳۹۹/۰۲/۳۰

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نبود الزامات و ساختارهای لازم برای اجاره داری حرفه‌ای را عاملی برای تمایل نداشتن بخش خصوصی برای حضور در این حرفه دانست و گفت: اگر چنین فعالیتی در بخش خصوصی بخواهد نهادینه شود در ابتدای امر نیاز به حمایت‌های دولت دارد.
به گزارش اخبار ساختمان، برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت و گو با موضوع تشریح سه طرح پیشنهادی نظام اجاره داری حرفه‌ای با دکتر پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی و دکتر حسام عقبایی نایب رئیس اول صنف مشاوران املاک کشور به صورت تلفنی گفتگو کرد.

پروانه اصلانی با اظهار به اینکه اجاره داری در ایران مانند سایر فعالیت‌ها در حوزه مسکن هنوز به صورت سنتی اجرایی می‌شود، گفت: نظام اجاره داری حرفه‌ای در تمام دنیا سابقه دارد و دارد عملیاتی می‌شود.

وی نبود الزامات و ساختارهای لازم برای اجاره داری حرفه‌ای را عاملی برای تمایل نداشتن بخش خصوصی برای حضور در این حرفه بیان کرد و افزود: به همین علت اگر چنین فعالیتی در بخش خصوصی بخواهد نهادینه شود در ابتدای امر نیاز به حمایت‌های دولت دارد. در این صورت این موضوع برای بخش خصوصی جذابیت ایجاد می‌کند تا وارد این بخش شود.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با یادآوری اینکه در دنیا عموما نهاد اجاره دار حرفه‌ای نهادی خصوصی است، در ادامه به سه طرح پیشنهادی نظام اجاره داری اشاره کرد و گفت: ما می‌توانیم سه حالت را در این حوزه پیش بینی کنیم یکی حضور بخش خصوصی در این فعالیت است که اکنون با ساختارها و شرایط اقتصای و سودآوری بازار اجاره شاید از جنبه عملی نتواند سرعت پیدا کند.

وی به ابهامات ایجاد رانت در این روش اشاره کرد و گفت: اجاره دار خصوصی اصلا ارتباطی با دولت ندارد که بخواهد رانتی ایجاد کند و قطعا این حالت بعد از این است که بتواند حمایت‌هایی از این شرکت‌ها انجام دهد و خود این شرکت‌ها در جامعه حرکت کنند.

اصلانی به سایر روش‌ها پرداخت و عنوان کرد: روش دوم اجاره داری خصوصی با استفاده از اراضی دولتی است. در قانون ساماندهی فصلی تحت همین عنوان داریم و قوانین و آیین نامه‌های اجرایی کاملا روشن مطرح شده و جایی برای رانت وجود ندارد.

وی افزود: روش سوم که اجاره داری خصوصی در املاک متعلق به دولت بدون تملک است و اینجا دیگر رانت نیست.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد که متناسب با فعالیت و مسئولیتی که اجاره دار می‌پذیرد کارمزدی می‌گیرد ولی اجاره را آن نمی‌گیرد بلکه واسطه است که اجاره را از مستاجر بگیرد و به موجر بدهد.

در ادامه حسام عقبایی با اظهار به اینکه همه فعالان اقتصاد مسکن با این موضوع موافق هستند و سال‌های سال است که این مطالبه گری وجود دارد، گفت: از مجلس هفتم تا کنون این درخواست را داشتیم تا بحث صنعت اجاره داری را در کشور حرفه‌ای کنند و از دولت‌های متعدد هم خواستم. امیدواریم این طرح زودتر عملیاتی و اجرایی شود و فقط بر روی کاغذ نباشد و در دولت بعد اجرایی شود.

وی با اظهار به اینکه دولت‌ها توجهی به طرح جامع مسکن نداشتند و ریل گذاری‌هایشان کاملا منطبق با برنامه جامع مسکن نبوده، در عین حال بیان کرد: این طرح لازمه کشور است، اما دغدغه‌هایی در این طرح است که در آن رانتی به وجود نیاید که قابل پیشگیری و قابل کنترل است. امیدواریم این مسیر از بانکداری به بنگاه داری تبدیل نشود.

نایب رئیس اول صنف مشاوران املاک کشور با تاکید بر اینکه باید انگیزه بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در اجاره داری حرفه‌ای را بالا ببریم، تصریح کرد: اگر سرمایه گذار سازه پایداری بسازد و از او تعهد بگیریم که ۱۵ تا ۲۰ سال این سازه را در حوزه اجاره داری نگه دارد و بعد هم برای خودش باشد و می‌تواند آن را بفروشد، آن موقع دولت می‌تواند بهره برداری از صنعت اجاره داری برای دهک‌های ضعیف و متوسط و فرصت سازی برای کنترل قیمت اجاره بها و ایجاد اندوخته و پس انداز از طریق صندوق‌های حمایتی برای خانه دار شدن این دهک‌ها را داشته باشد.

رادیو گفت و گو

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman