بازار مسکن مشهد سوار موج افزایش قیمت

بازار مسکن مشهد سوار موج افزایش قیمت
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۰۶ | ۱۳۹۹/۰۲/۲۹

بازار مسکن در خراسان رضوی طی یک سال و نیم گذشته و پس از سال‌ها رکود حالا با سه موج افزایشی بی‌سابقه همراه بوده است که قیمت هر مترمربع آپارتمان را به سه برابر خود افزایش داده است.
به گزارش اخبار ساختمان، قیمت هر متر آپارتمان تا یک سال پیش که در مناطق برخوردار شهر ازجمله مناطق احمدآباد، بلوار سجاد و بلوار وکیل‌آباد پیرامون متری سه تا هفت میلیون به ازای امکانات در نوسان بود حال در همین محدوده‌ها متری ۱۰ تا ۱۷ میلیون تومان جولان می‌دهد و در محله‌های دورتر از مرکز شهر که بسیاری از شهروندان از متری دو میلیون‌تا چهار میلیون تومان می‌توانستند سرپناهی برای خود تهیه کنند حالا کمتر از متری شش و نیم میلیون تومان دیگر سرپناهی برای زندگی یافت نمی‌شود.

باوجوداینکه بنا بر ادعای بسیاری از فعالان ساختمانی و هم‌چنین مشاوران املاک در حال حاضر به دلیل رقم‌های گزاف مشتری برای خریدوفروش کاهش‌یافته است و سمت‌وسوی سرمایه‌گذاری به سمت بازارهای بورس و طلا سوق پیداکرده است اما افزایش قیمت به‌ویژه در سایت‌های اینترنتی ادامه داشته و صاحبان املاک نرخ‌هایی را اعلام می‌کنند که برای بسیاری از خریداران قابل‌هضم نیست.

نرخ‌های هیجانی بلای جان بازار شده است

بسیاری از خریداران و مراجعه‌کنندگان به مشاوران املاک در این رابطه می‌گویند: قیمت مصالح ساختمانی، پروانه کار، انشعابات، کارگر و ... افزایش‌یافته است اما این افزایش با تورم قیمت خانه به هیچ وجهه همخوانی ندارد.

شهروندان مشهدی معتقدند سایت‌های اینترنتی و نرخ‌هایی که فروشندگان اعلام می‌کنند موجب هیجانات کاذب در قیمت‌گذاری می‌شود.

آن‌ها معتقدند متأسفانه هیچ مرجع رسمی برای قیمت‌گذاری یک متر و یا مبلغ رهن و اجاره وجود ندارد و در حال حاضر قیمت املاک متناسب با افزایش ارز در نوسان است.

ریشه بی‌تحرکی بازار مسکن

در این راستا از رامین رحیمی یکی از انبوه‌سازان و فعالان حوزه ساختمان می‌خواهیم تا تحلیل خود را نسبت به قیمت مسکن ارائه کند.

این کارشناس بازار به ما می‌گوید: از آنجا که سال گذشته شاهد افزایش بسیاری زیاد قیمت مصالح ساختمانی بودیم لذا افزایش در قیمت ساخت‌وساز و درنهایت افزایش قیمت آپارتمان نیز تأثیر خود را بر روی بازار گذاشت و لذا امسال از این زاویه افزایش چشمگیری نخواهیم داشت.

وی ابراز می‌کند: یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر بازار مسکن رابطه عرضه و تقاضاست و لذا ازآنجایی‌که دولت توان افزایش پرداخت تسهیلات وام مسکن را ندارد لذا به‌ احتمال‌ زیاد افزایش تقاضایی امسال نخواهیم داشت و بازار مسکن همین بی‌تحرکی را البته با همین قیمت‌ها و احتمالاً ۳۰ درصد بالاتر ادامه خواهد داد.

وجود بازارهای موازی سرمایه‌گذاری

وی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر دولت به بورس روی آورده است، اظهار می‌کند: به دلیل کسری بودجه و قیمت پائین نفت و افزایش تحریم‌ها لذا دولت توان ایجاد تحرک در بازار مسکن را ندارد.

رحیمی بیان می‌کند: از آنجا که بسیاری از مردم در بازارهای موازی مانند طلا و ارز به دلیل نوسان در حال سرمایه‌گذاری هستند لذا به نظر می‌رسد تا داغ بودن بازار بورس و طلا بازار مسکن مشتری نداشته باشد.

این فعال حوزه مسکن با اشاره به این موضوع که همیشه پول‌های سرگردان در حوزه مسکن یا طلا و یا ارز تعیین‌کننده بوده است، می‌افزاید: در حال حاضر بخش اعظمی از این پول‌ها در حال سرازیر شدن به سمت بورس است و لذا بعید می‌دانم بازار مسکن تحرکی امسال از خود نشان دهد.

وی بابیان اینکه کرونا نیز در ایجاد رکود در بازار مسکن تأثیرگذار بوده است اظهار می‌کند: البته اتمام کرونا نیز به‌منظور انفجار و تحرک در این بازار نیست.

خرید و فروش مسکن در حال کاهش است

رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی دفاتر این صنف در طی ماه‌های گذشته می‌گوید: رکود سنگینی در بازار حکم‌فرماست و خریدوفروش املاک تا سقف ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش داشته است.

علی مراد زاده البته ماه رمضان را یکی از ماه‌های رکود فصلی در حوزه معاملات ملکی می‌داند و می‌افزاید: نه‌تنها بازار خریدوفروش با کاهش معاملات روبرو بوده است بلکه ترس از کرونا بر روی موارد رهن و اجاره نیز سایه انداخته است.

وی در تحلیل شخصی پیرامون چرایی افزایش قیمت مسکن اذعان می‌کند: با توجه به قیمت تمام‌شده برای آپارتمان‌های نوساز رغبت سازندگان برای ساخت‌وساز کاهش داشته لذا این موضوع چالشی را برای همکاران ما نسبت به ارائه ساختمان‌های نوساز ایجاد می‌کند و این احتمال وجود دارد که به‌صورت کوتاه‌مدت قیمت‌های آپارتمان‌ها با قدمت بیشتر افزایش یابد.

افزایش پارامترهای ساخت

در همین راستا عضو انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی با اشاره به افزایش هزینه‌های ساخت به بازار گفت: به‌طور مثال عوارض شهرداری مشهد بالاترین عوارض در کشور است.

مسعود لطیف با اشاره به اینکه قیمت مسکن مجموعه تأثیرات گرفته‌شده از پارامترهای مختلف است، ابراز کرد: افزایش روزافزون هزینه ساخت، افزایش هزینه عوارض قیمت تراکم و ضریب تورمی که بسیاری از مؤسسات وادارات اعمال می‌کنند، در هزینه ساخت تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: درنتیجه زمانی که انبوه‌سازان چنین درصدی از افزایش عوارض را شاهد هستند، شهرداری مشهد می‌خواهد ضریب تورمی را نیز اعمال کند.

عضو انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی افزود: ازیک‌طرف افزایش قیمت مسکن در مشهد رابطه مستقیمی با این اقدامات شهرداری دارد و از طرف دیگر انبوه‌سازان یک آستانه سودی برای خود در نظر می‌گیرند که آن را روی هزینه تمام‌شده خود می‌آورند درنتیجه موجب افزایش قیمت مسکن خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که قیمت مسکن تا تابستان سال جاری در مشهد با توجه به افزایش عوارض ساختمانی و ضریب تورمی که مجدداً از طریق شهرداری اعمال خواهد شد از بابت این عوارض ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

وی بیان کرد: اگر مبالغ عوارضی که شهرداری مشهد از انبوه‌سازان دریافت می‌کنند را با مبالغ ۶ ماهه تهران در سال ۹۷ مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که رقم‌های فاحش و بالاتری را انبوه‌سازان مشهد پرداخت می‌کنند.

تحلیل بازار

برچسب ها:

قیمت مسکن ،مشهد 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman