لزوم نوسازی منازل مسکونی در شرایط فعلی

لزوم نوسازی منازل مسکونی در شرایط فعلی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۳۶ | ۱۳۹۹/۰۲/۲۹

رییس سازمان مدیریت بحران کشور بر لزوم توجه به بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی قبل از بحران و همکاری دستگاه های متولی در این زمینه تاکید کرد.
به گزارش اخبار ساختمان، اسماعیل نجار در نشست بررسی برنامه های بهسازی و نوسازی مسکن شهری و روستایی که با حضور مدیرعامل شرکت بازآفرینی کشور و نیز نمایندگان بنیاد مسکن برگزار شد، با بیان اینکه قبل از رو به رو شدن با سوانح و بلایای طبیعی، شناخت زمینه های آسیب پذیری و کنترل عوامل بحران زا، بسیار حائز اهمیت است، گفت: ایران کشوری بلاخیز است و این تغییر اقلیم نیز حوادث طبیعی چون سیل را در کشور افزایش داده به گونه ای که هرساله شاهد یک یا چند حادثه طبیعی در کشور هستیم که خسارت های جانی و مالی زیادی در پی دارد؛ از این رو با این موقعیت خاص پیش آمده، باید زمینه های آسیب پذیری در زمان بحران ها را بشناسیم و با رفع آن ها، آسیب های ناشی از حوادث طبیعی را به حداقل برسانیم.

وی با اعلام این که پس از بلایای طبیعی، ما دائما در حال ساخت و ساز هستیم، افزود: لزوم بازسازی و مقاوم سازی واحد های مسکونی قبل از حادثه باید جدی گرفته شود چرا که با تحقق این امر خسارت های جانی و مالی بلایا و حوادث طبیعی به حداقل می رسد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اعلام این که با وقوع سیل های نه چندان سنگین ما در کشور با ویرانی واحد های مسکونی مواجه هستیم، اذعان کرد: این در حالیست که اگر بودجه ای که بعد از خسارت، صرف ساخت خانه های آسیب دیده می شود، قبل از وقوع حوادث برای بهسازی و مقاوم سازی واحد های مسکونی در مناطق آسیب پذیر، هزینه شود، زمان رخداد حوادث، با بحران های دیگری در حوزه های مختلف چون بهداشت و درمان و اسکان اضطراری مواجه نخواهیم بود.

نجار با بیان این که طبق آمار، سالیانه حدود دویست هزار واحد مسکونی از طریق تسهیلات ویژه با مشارکت مردم در روستاها ساخته می شود، گفت: متاسفانه آنچه که در ساخت و ساز این واحد ها با آن مواجه هستیم عدم رعایت استاندارد های لازم و هم چنین ایمنی سازه هاست، به گونه ای که با رخداد حادثه ای دیگر در همان مناطق، ما شاهد خسارت به واحد های نوساز خواهیم بود.

وی افزود: برای حل معضل مذکور نظارت بر ساخت و سازها و هم چنین بررسی مجوزهای ساخت و ساز، لازم و ضروری است که باید توسط دستگاه های مربوطه از جمله بنیاد مسکن که متولی این امر در مناطق روستایی و هم چنین آسیب پذیر است بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

نجار با بیان این که در مدیریت بحران بر اصل بازسازی قبل از حوادث، تاکید داریم، ادامه داد: با لزوم توجه بر اصل پیشگیری در مدیریت بحران ها در حوادث می توانیم خسارت ها را منطقی کنیم و از بار هزینه های اضافی بر کشور بکاهیم. در واقع بزرگترین حادثه ها اگر تلفات جانی نداشته باشد به راحتی مدیریت می شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اعلام این اصل که هزینه یک دلار در پیشگیری برای ما صد دلار آورده خواهد داشت، تاکید کرد که مشارکت همه سازمان ها در امر پیشگیری، خسارت در بحران ها را کاهش می دهد.

نجار در ادامه با اشاره به ساخت و سازهای غیر اصولی در شهرها نیز هشدار داد و افزود: در تهران حدود ۷۰ درصد منازل مسکونی زیر چهل سال قدمت دارد اما به دلیل این که بدون توجه به استاندارد های لازم، اصولی ساخته نشده و نیز مجوزهای جدید بدون توجه به گسل های موجود در تهران صادر شده، زلزله تهران حتی با ریشتر کم نیز می تواند فاجعه به بار آورد و این درحالیست که اگر استاندارد های ساخت و ساز رعایت می شد آسیب پذیری پایتخت در برابر حوادثی چون سیل و زلزله به حداقل خود می رسید.

وی با بیان این که سکونتگاه های غیر رسمی برای ما یک تهدید تلقی می شوند، اذعان کرد: در زمان بحران ها، این سکونتگاه ها بیشترین تلفات جانی را می دهند. این سکونتگاه ها باید به صورت بین بخشی و توسط دستگاه های متولی ساماندهی شوند.

ایرنا

برچسب ها:

نوسازی ،ساخت و ساز 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman