گرانی مسکن صدای مردم اراک را درآورد

گرانی مسکن صدای مردم اراک را درآورد
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۲۶ | ۱۳۹۹/۰۲/۲۹

فصل بهار یکی از فصل های رونق جابجایی مستاجران است، مستاجرانی که خانه دار شدن را حالا حتی درویاهایشان هم نمی بییند و هر روز باید با تورم سنگین تری در بازار مسکن دست و پنجه نرم کنند. قیمت هایی که نظارتی بر آنها وجود ندارد و همین عدم نظارت سبب ایجاد زمینه سوءاستفاده برای صاحبان املاک و بنگاه‌های معاملات ملکی شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، شهر اراک با جمعیتی حدود ۶۰۰ هزار نفر و برخورداری از مناطق و شهرک‌های مختلف، در سال‌های اخیر با افزایش قیمت اجاره و خرید مسکن مواجه شده و همین موضوع سبب ایجاد مشکل در زندگی اقشار کم درآمد شده و البته با پیدایش ویروس کرونا و درگیری مردم با این ویروس، مشکل مسکن بیشتر هم شده!

کاش روزی به نام مستاجر در تقویم ثبت شود

محمود یکی از مستاجران اراکی است که در اینباره گفت: قرارداد خانه من رو به اتمام است. شب گذشته صاحبخانه با من تماس گرفت و گفت که یا باید خانه را تخلیه کنم یا اینکه ۴۰۰ هزارتومان به کرایه‌ام اضافه کنم که بنده شرایط هیچکدام را ندارم. قیمت خانه در اراک به پنج برابر هم رسیده و امثال من توان پرداخت چنین کرایه‌هایی را نداریم و هیچ گوش شنوایی هم برای شنیدن صدای ما وجود ندارد.

وی افزود: کاش یک روز هم به نام مستاجر نامگذاری شده بود تا شاید استاندار وقتی برای دیدار با ما تعیین می‌کرد تا تکلیف این صاحبخانه های بی انصاف روشن شود.

فصل عذاب

مرادی مستاجر دیگری است و فصل بهار را فصل عذاب برای مستاجرها می داند و می گوید: تنها دارایی من ۱۰ میلیون تومان پول پیش و ماهی کمتر از یک میلیون تومان حقوق است و بعد از یک هفته جستجو در املاکی‌ها و سایت دیوار هیچ خانه‌ای برای یک خانواده چهار نفره با این مبلغ پیدا نکردم، با آمدن کرونا مردم باید با انصاف تر می‌شدند، اما انگار کرونا انصاف را دزدیده است.

مرادی بیان کرد: کرایه ها بالای ۵۰۰ هزارتومان است و با این تفاسیر من باید در طول ماه کار کنم که فقط کرایه خانه را تامین کنم، باقی مخارج که دیگر جای خود دارد. صاحبخانه ها شب می خوابند و صبح هر رقمی که دلشان بخواهد برای خانه تعیین می‌کنند ولی کاش خود را جای ما می‌گذاشتند که شرمنده خانواده نشویم. در این مملکت برای خرید مرغ و گوشت هم نرخ وجود دارد، اما برای خانه هیچ قانونی وجود ندارد.

کارد به استخوان مستاجرها رسیده است

خانم کریمی سرپرست خانواده و شاکی از سه برابر شدن قیمت خانه هاست و می گوید: خدا بگویم این کرونای لعنتی را چه کند، تازه با قیمت های هنگفت خانه کنار آمده بودیم که با آمدن این ویروس نحس و کسادی کسب و کار مردم، صاحبخانه ها تلافی کسادی ناشی از کرونا را سر مستاجرها در آوردند.

کریمی افزود: بنده با ۱۰ میلیون پول پیش و ماهیانه ۵۰۰ هزارتومان در منزل فعلی ام زندگی می کردم، اما صاحبخانه بی انصاف یکباره گفت ۵ میلیون به پول پیش و ۳۰۰ هزارتومان به کرایه اضافه کن، در غیر اینصورت به فکر خانه جدید باش. کاش حداقل نظارتی بر این قیمت ها بود تا هرکسی به دلخواهش قیمت تعیین نکند. کارد به استخوان مستاجرها رسیده است. مسئولین فقط به دنبال شعار دادن هستند که بگویند اینقدر صادرات کردیم، اینقدر تولید کردیم و از این قبیل مسائل، اما تا بحال هیچ مسئولی نگفته دست چند مستاجر را گرفته و از بحران نجاتش داده‌ایم.

مرد جوانی که پنج سال از زندگی مشترکش می‌گذرد می‌گوید: ۱۰ روز است که مدام از این بنگاه به آن بنگاه به دنبال خانه می‌گردم، اما دیگر رمقی برای گشتن ندارم، قیمت ها سر به فلک کشیده و هیچ کس هیج اقدامی نمی‌کند. ما که مغازه دار و پاساژی نیستیم که تجمع کنیم. امثال ما زیاد است که دردش دوا ندارد. مسئولین چشم و گوش خود را بسته و خود را به خواب زده‌اند.

وی اضافه کرد: از مسئولین می خواهیم به جای بازدیدهای تکراری از این طرف و آن طرف سری به بنگاه های معاملات ملکی بزنند. دیگر خواب و خوراک برایم نمانده، وقتی اثاث جمع شده وسط خانه را می بینم روزی صدبار از خدا تقاضای مرگ می کنم، واقعا کاش من هم کرونا می گرفتم و می مردم و این روزها را نمی دیدم، هیچوقت تا این حد شرمنده همسرم نبوده ام.

مستاجر دیگری که اشک در چشمانش حلقه بسته بود، گفت: خانم این گلایه های ما کجا ثبت می شود؟ اصلا کسی این حرف های ما را می شنود یا شما هم ما را سر کار می‌گذارید. سر سفره شام بودم که صاحبخانه زنگ زد گفت باید مبلغ کرایه را اضافه کنی.

وی اضافه کرد: با هزینه های هنگفت کمیسیون و باربری و..... ترجیح می دهم کرایه را اضافه کنم، اما از کجا این مبلغ اضافه را تهیه کنم. هزینه های مدرسه و تامین گوشی و اینترنت بچه ها هم شده یک دق بزرگ برای ما.

وی اضافه کرد: سال گذشته با ۴۰ میلیون پول رهن، خانه را اجاره کردم، اما امسال باید ۴۵ میلیون به اضافه ماهی ۳۰۰ هزارتومان پرداخت کنم اما از کجا؟ خدا می‌داند. کاش در این شهر که بیرونش مردم را کشته داخلش خودمان را، مسئولی پیدا می‌شد و راه چاره‌ای جلوی پا ما می‌گذاشت. مسئولان بهتر است به چند بنگاه معاملات املاکی سری بزنند.

خانمی ۴۵ ساله با بیان اینکه دخترم میدونی شهر هرت کجاست؟ همین اراک خودمونه گفت: مسئولین اصلا به فکر مستاجر بیچاره نیستند چون انگار تا بحال در خانه استیجاری زندگی نکرده و به دنبال خانه نبوده‌اند. هزینه های اجاره، هزینه های باربری، کمیسیون و ... همه و همه دردی است که هرسال به جان ما می‌افتد و هیچوقت آب خوش از گلویمان پایین نمی‌رود.

به روستاها هم امیدی نیست

"اگر بچه نداشتم حتما کنار خیابان چادر می‌زدم، هوا هم که رو به گرمی می‌رود، پس در چادر می خوابیدم" این جمله را محمد گفت و ادامه داد: سال گذشته در شهرک الهیه خانه ای را با ۲۰ میلیون تومان پیش و ۴۰۰ هزار تومان کرایه، اجاره کردم و الان موعد قراردادم تمام شده و با این پول در شهرک فعلی حتی لانه پرنده هم نمی توانم پیدا کنم، با این حساب باید بروم در روستا زندگی کنم هرچند صاحبخانه های روستایی هم ترمزشان بریده!

وی در ادامه بیان کرد: هرکسی باب میلش نرخ تعیین می‌کند. آخر خانه در شهرک پردیس متری هفت میلیون تومان انصاف است یا آپارتمان ۵۰ متری شهرک قائم ۵۰۰ میلیون تومان؟ خدا به داد برسد... .

احتمال وقوع پیک افزایشی بعدی در خردادماه

سعید بلوردی سرپرست اتحادیه مشاورین املاک اراک در این‌باره گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و شرایط حاکم بر جامعه، عدم جابجایی مستاجران و تمدید قراردادها و محدودیت‌های ایجاد شده برای جابجایی و همچنین گرانی مسکن در سال جاری، در حال حاضر اجاره بهای مکسن در اراک 20 تا 25 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی افزود: در این راستا پیشنهاد می‌شود یک گروه کارشناسی رسمی و محلی در خصوص تعیین اجاره بها به صورت قانونی اقدام کند، اما متاسفانه وجاهت قانونی در این بخش دیده نشده و قیمت کارشناسی شده برای اجاره بهای مسکن و همچنین خرید و فروش وجود ندارد، این در حالی است که در برخی شهرها برخی مشاورین املاک به عنوان معین و کارشناس تعیین شده و قیمت را مشخص می‌کنند، اما جای این رویکرد در اراک خالی است.

سرپرست اتحادیه مشاورین املاک اراک بیان کرد: با توجه به اینکه اعمال قرنطینه و تمدید اجاره بها تا آخر خردادماه به اتمام می رسد، به نظر می‌رسد اواخر خردادماه یک پیک روانی شلوغ در بخش اجاره مسکن ایجاد شود و ممکن است افزایش تقاضا در این زمان برای مسکن سبب افزایش قیمت در این بخش شود.

بلوردی افزایش قیمت طلا، دلار، نرخ خدمات کارگری، تعیین دستمزدها و بازار بورس و ... را بر بخش مسکن تاثیرگذار دانست و گفت: در بخش مسکن همانند سایر بخش های اقتصادی ممنوعیت داد و ستد و تجارت مسکن برای مشاورین املاک وجود ندارد و نظارت ها و محدودیت ها در خصوص قوانین صنفی انجام می شود. اتحادیه اختیاری در رابطه با قیمت گذاری و تعیین قیمت ندارد و تاکنون تکلیفی در این خصوص به اتحادیه ابلاغ نشده است.

قیمت مسکن بویژه اجاره مسکن در این روزهای کرونایی به شدت رو به افزایش است و می‌طلبد که مسئولان مربوطه به این حوزه ورود جدی داشته و با نظارت و کنترل این بازار، چاره‌ای برای این موضوع بیندیشند چراکه در صورت عدم نظارت روز به روز بر مشکل اقشار مختلف بویژه اقشار کم درآمد جامعه افروده خواهد شد.

‌قیمت های درج شده در جدول زیر، نمایی از بازار رهن و اجاره مسکن در برخی نقاط شهر اراک است، قیمت هایی که توسط مشاورین املاک در سایت دیوار که مدتهاست به مرجعی برای اطلاع از قیمت ها تبدیل شده! درج شده است و البته پس از گفت و گو با آنها مطمئن شدیم که این قیمت ها توسط آنها در دیوار درج شده و قیمت واقعی بازار اجاره و رهن مسکن در این نقاط اراک هستند، البته گفته می شود که مشاورین املاک دخالت زیادی در امر تعیین اجاره بهای مسکن ندارند، چراکه قرارداد اجاره ملک تماما بین صاحب ملک و مستاجر و بر اساس توافق آنها منعقد می‌شود و مشاوران املاک تنها نقش مشاور را در حوزه اجاره بها ایفا می کنند.( در این جدول از درج قیمت هایی که به صورت شخصی توسط صاحبخانه ها در سایت دیوار درج شده خودداری شده و تمامی قیمت ها توسط مشاوران املاک عنوان شده است).

این موضوع در مورد خرید مسکن صدق نمی کند چراکه برخی بنگاهداران سودجو یا دلالان زمین، ملک را از خریدار اصلی با قیمت پایین خریداری می کنند و در نهایت با قیمت بالاتر به فروش می رسانند، یا اینکه ملک را با قیمتی گاها دو برابر در سایت دیوار درج می‌کنند و خود به عنوان واسطه در این بین سودجویی می کنند و قیمت های عجیب و غریب موجود در سایت دیوار گواهی بر این مدعاست.

بررسی این مهم در گزارش بعدی منتشر خواهد شد.

ایسنا

برچسب ها:

قیمت مسکن ،اراک 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman