کاهش تمایل مردم برای دریافت وام مسکن

کاهش تمایل مردم برای دریافت وام مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۰۸ | ۱۳۹۹/۰۳/۱۷

با جهش قیمت مسکن در سال ۹۸ نه تنها تسهیلات دولتی اکنون برای خرید مسکن کافی نیست بلکه تمایل مردم به دریافت وام مسکن حتی از گذشته نیز کمتر شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، اگر قیمت یک خانه ۵۰متری در سال ۹۵ حدود ۱۴۰ میلیون تومان بود، تسهیلات جعاله و مسکن که رقم آن به ۷۰ میلیون می‌رسید ۵۰درصد رقم را پوشش می‌داد، اما اکنون در تقابل نابرابر تسهیلات مسکن و قیمت خانه افزایش وامی که به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده فقط یک چهارم هزینه خرید خانه در تهران را تشکیل می‌دهد.

دولت‌ به منظور افزایش قدرت خرید مردم اقدام به ارائه تسهیلات خرید برای عموم و ساخت برای سازندگان واحدهای مسکونی می‌کند، اما افزایش‌های صورت گرفته نتوانسته پاسخگوی نیاز بازار باشد. در گذشته هم وام مسکن در بسیاری از موارد کفاف خرید خانه در شهری مثل تهران را نمی‌داد و بدون داشتن سرمایه شخصی عملا بی‌فایده بود.

علاوه بر کلانشهرها مسکن روستایی هم با کاهش تقاضا روبه رو شده به‌طوری‌که عزیزا… مهدیان، معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه سقف تسهیلات مسکن روستایی بر اساس توان بازپرداخت اقساط توسط روستاییان افزایش یافته است، تصریح کرد: با پیگیری‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سقف تسهیلات مسکن روستایی با افزایش ۱۰میلیون تومانی از ۴۰میلیون تومان به ۵۰میلیون تومان می‌رسد. این در حالی است که ساخت یک واحد مسکونی در مناطق روستایی بین صد تا ۱۵۰ میلیون تومان هزینه دارد.

نسبت وام به مبلغ ملک

چهار سال پیش مبلغ وام مسکن ۶۰ میلیون و جعاله ۱۰ میلیون تومان بود که این مبلغ در اغلب مناطق تهران بین ۴۰ تا ۶۰ درصد مبلغ کل مسکن را شامل می‌شد. میانگین قیمت هر مترمربع خانه در تهران در سال ۹۵ حدود ۶ میلیون تومان بود، اما این رقم اکنون به ۱۷ میلیون تومان افزایش یافته است.

اگر قیمت یک خانه ۵۰متری در سال ۹۵ حدود ۱۴۰ میلیون تومان بود، تسهیلات جعاله و مسکن که رقم آن به ۷۰ میلیون می‌رسید ۵۰درصد رقم را پوشش می‌داد، اما یک خانه با همان مشخصات و سال ساخت، اکنون حدود ۸۵۰ میلیون تومان قیمت دارد که افزایش وامی که به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده یک چهارم هزینه خرید آن را تشکیل می‌دهد. به بیان بهتر برای خرید یک خانه ۵۰ متری معمولی باید حداقل ۶۰۰میلیون تومان پول نقد در اختیار داشت.

بازپرداخت تسهیلات همه وام‌های مسکن چه در بخش خرید و چه در بخش ساخت ۱۲ ساله است. به متقاضیانی که با استفاده از روش خرید اوراق قصد تهیه وام مسکن را دارند مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان و ۴۰ میلیون تومان وام جعاله تعلق می‌گیرد. سود این تسهیلات نیم درصد از وام‌های دیگر بانک‌ها پایین‌تر است و با ۱۷٫۵درصد سود سالانه به دست مردم می‌رسد. سقف این تسهیلات برای زوج‌های تهرانی به ۲۰۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ ۱۶۰ میلیون تومان و سایر شهرها، ۱۲۰میلیون تومان در نظر گرفته‌شده ‌است..

تسهیلات، کفاف قیمت کل را نمی‌دهد

مجتبی بیگدلی، کارشناس مسکن درباره راهکارهای کاهش قیمت مسکن گفت: طرح‌هایی مانند مسکن مهر می‌تواند از رکود مسکن جلوگیری کند، اما این‌گونه طرح‌ها یک‌ بار بیشتر در ایران اجرا نشد.

وی افزود: اکنون مبلغ ساخت مسکن با شرایط ویژه به ۲۵۰ میلیون تومان برای هر واحد مسکونی افزایش یافته، اما با توجه به قدرت خرید پایین مردم باید بازپرداخت این تسهیلات افزایش یابد.

بیگدلی با بیان این‌که تسهیلات و مدت بازپرداخت وام باید افزایش یابد، تصریح کرد: انبوه‌سازان آمادگی دارند برای پروژه‌های بزرگ با دولت قرارداد منعقد کنند. با توجه به این‌که اکنون تسهیلات کفاف قیمت واحد مسکونی را نمی‌دهد به نظر می‌رسد دولت باید رویه خود را در این زمینه تغییر دهد.

وضعیت مسکن پس از کما

فرشید پورحاجت درباره وضعیت قیمت مسکن در شرایط کنونی گفت: متاسفانه در بخش مسکن برنامه‌ریزی و سیاستگذاری دقیقی نداریم و کاهش ارزش پول و نوسانات نرخ ارز مزید بر علت شده تا بازار مسکن با مشکل مواجه شود.

وی به رکود اقتصاد در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: در دو ماه گذشته تولید مسکن به صورت کامل متوقف شد که به نظر می‌رسد افزایش قیمت مسکن در ماه‌های آینده به دلیل کمای دو ماهه بخش مسکن اتفاق بیفتد.

پورحاجت تصریح کرد: هزینه ساخت مسکن آن‌قدر بالا رفته که تسهیلات دولتی هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد و برخی افراد در حال خروج سرمایه‌هایشان از این بخش هستند.

دلتا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman