کرونا نتوانسته مانع صادرات سیمان شود

کرونا نتوانسته مانع صادرات سیمان شود
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۴ | ۱۳۹۹/۰۲/۲۸

به اعتقاد فعالان حوزه سیمان، یکی از راه‌هایی که بتواند صنعت سیمان را با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و شیوع ویروس کرونا حفظ کند، افزایش قیمت متناسب با توجه به جهش قیمتی حمل و سایر هزینه‌های تحمیل شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، فعالان حوزه سیمان معتقدند آنچه چشم‌انداز صنعت سیمان در سال ۹۹ را روشن‌تر می‌کند، موضوع قیمت سیمان است، چرا که درآمد کارخانه‌های تولید سیمان به علت رکود حاکم بر بازار و افزایش هزینه‌های حمل کاهش یافته و کارخانه‌ها مجبور به پرداخت سوبسید‌های حمل از جیب خود شده‌اند.

در این میان تولید سیمان به دلیل رکود ساخت‌وساز در کشور تحت تاثیر قرار گرفته است، موضوعاتی که به گفته شرکت‌های تولیدی سیمان این حوزه را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است؛ بنابراین سیمانی‌ها به دنبال افزایش نرخ محصولات خود هستند و امیدوارند وزارت صمت درباره موضوع افزایش قیمت سیمان که به سال جاری موکول کرده تدابیری اتخاذ کند که هم حوزه تولید از ورشکستگی نجات پیدا کند و هم اینکه بازار داخلی دچار به‌هم ریختگی و افزایش قیمت‌های بی‌پایه و غیر‌رسمی نشود.

این در حالی است که صادرات سیمان و کلینکر در سال گذشته ۳۲ درصد رشد داشته است. سال ۹۸ برای صنعت سیمان با رشد تولید، مصرف و صادرات همراه بود چراکه اعمال افزایش قیمت در تیرماه سال گذشته موجب شد شرکت‌های تولیدی از حاشیه زیان خارج شوند، نیرو‌های خود را تعدیل نکنند و به کار خود ادامه دهند.

به دنبال هدف گذاری‌ها در سال گذشته تولید سیمان با رشد ۹ درصدی به ۶۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسید و ۶۶ میلیون تن کلینکر تولید شد که ۹/۶ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن بود.

گفتنی است آمار تولید و فروش صنعت سیمان در سال ۹۸ نشان می‌دهد صنعت سیمان از رکودی که چند سالی با آن دست به گریبان بود، نجات یافته و تقاضای سیمان اوضاع نسبتاً مناسبی دارد، اما با این حال تولیدکنندگان سیمان بر این عقیده هستند که با توجه به مشکلات اخیر و افزایش هزینه‌ها باید نرخ سیمان با اجازه دولت افزایش پیدا کند تا فعالان این حوزه بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

سبقت از هدف گذاری‌ها در تولید

ظرفیت تولید سالانه حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن سیمان سفید در کشور با وجود ۱۱ کارخانه نشان می‌دهد که این صنعت از لحاظ استراتژی در ارز آوری حائز اهمیت است.

داود اکبری شهرستانی، مدیرعامل شرکت سیمان سفید نی ریز درباره میزان تولید و صادرات سیمان و کلینکر این شرکت گفت: سود ۱۳، ۹ میلیارد تومانی این شرکت در سال گذشته نشان می‌دهد که اقدامات موثر این شرکت در راستای تولید، صادرات و سبقت از برنامه‌های هدف گذاری شده، این شرکت را به عنوان اولین صادر کننده کلینکر سفید کشور معرفی کرده و همچنین در بین برترین شرکت‌های صادر کننده سیمان سفید کشور قرار داده است به طوری که حدود ۵۵ درصد از کل فروش شرکت به بازار‌های صادراتی تخصیص یافته است.

کرونا صادرات را متوقف نکرد

مدیرعامل شرکت سیمان سفید نیریز در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر میزان تاثیر شیوع کرونا ویروس بر عملکرد این شرکت گفت: خوشبختانه شیوع این بیماری خللی در امر برنامه ریزی تولید و صادرات سیمان این شرکت ایجاد نکرد.

وی همچنین تصریح کرد: مرز‌های آبی (بوشهر و بندرعباس) برای صادرات به قطر و امارات همچنان فعال هستند و تنها مرز چذابه عراق در حال حاضر بسته است.

اکبری با بیان اینکه کشور‌های امارات، قطر، کره جنوبی، هندوستان، عمان، ازبکستان، عراق، کویت، میانمار، آفریقای جنوبی و سریلانکا از جمله کشور‌های مقصد صادراتی این شرکت هستند، ادامه داد: حفظ بازار‌های موجود و توسعه بازار‌های جدید از اهداف این شرکت در سال ۹۹ است.

این فعال اقتصادی در بخش تولید و صادرات سیمان سفید با تاکید بر اینکه شرکت سیمان سفید نی ریز جزء برترین شرکت‌های صادرکننده سیمان و کلینکر شناخته شده و حدود ۵۵ درصد از کل فروش را در سال ۱۳۹۸ صادر کرده است، افزود: ۸۰ درصد ارز حاصل از صادرات محصولات این شرکت در سال ۹۸ در سامانه نیما عرضه شده و ۲۰ درصد باقیمانده در سامانه سنا ثبت شده است. در واقع این شرکت در راستای تعهدات ارزی بسیار پایبند و موفق بوده است.

اکبری در پایان افزود: در سال جاری فروش محصولات این شرکت به میزان ۱۵۱ هزار تن هدف گذاری شده که در این راستا صادرات محصولات از ۶ فروردین ماه آغاز شده است.

اقتصاد 24

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman