بار سنگین کرونا روی دوش صنعت ساختمان

بار سنگین کرونا روی دوش صنعت ساختمان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۳۸ | ۱۳۹۹/۰۲/۲۵

نگرانی حاصل از شیوع بیماری کرونا و کاهش میزان فعالیت‌های ساختمانی این صنعت را دچار بحران کرده است.
به گزارش اخبار ساختمان، محسن خندان‌دل رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی مشهد در نشست تخصصی این کمیسیون که به منظور بررسی وضعیت صنعت ساختمان در پی شیوع کرونا ویروس برگزار شد، گفت: تبعات اقتصادی این بیماری همه‌گیر در صنعت ساختمان و بخش‌های عمرانی می‌تواند سرمایه‌های موجود در این حوزه را به چالش دچار کشاند.

او افزود: این بحران در واقع، بخش عمده رفتار‌های اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار داده است بنابراین باید ابزار‌ها و مکانیزم‌هایی که از طریق اتاق بازرگانی و کمیسیون خدمات فنی و مهندسی در این مسیر می‌تواند راهگشا باشد، ارائه شود تا این مباحث جنبه عملیاتی پیدا کند.

رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق مشهد ادامه داد: بین حوزه‌های حقوقی در خصوص اعلام شرایط فورس ماژور، اختلاف نظر بسیاری وجود دارد. در واقع وضعیت فورس ماژور زمانی اعلام می‌شود که ۳ ویژگی غیرقابل پیش بینی بودن، عدم توانایی در کنترل و خارج از اراده طرفین بودن در موضوع قرارداد مصداق پیدا کند.

خندان‌دل بیان کرد: اگرچه سازمان مدیریت و برنامه ریزی به طور رسمی اعلام وضعیت فورس ماژور نکرده، اما وضعیت موجود مصداق شرایط مذکور تلقی می‌شود، چرا که بر اقتصاد رکود حاکم است. بسیاری از قرارداد‌ها به همین واسطه با مشکلات بسیاری مواجه شدند و قیمت تمام شده این قرارداد‌ها به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

او با بیان اینکه در ارائه اظهارنظر‌ها باید به عملیاتی شدن آن توجه شود، تصریح کرد: در شرایط شیوع کرونا ویروس، علی رغم صدور برخی ابلاغیه ها، در عمل شاهد عملکرد خلاف این ابلاغیه‌ها بودیم شاهد این مدعا به تعویق انداختن تسهیلات بانکی بود که در عمل خلاف این موضوع را مشاهده می‌کنیم.

رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق مشهد با تاکید بر اینکه فارغ از شعارزدگی باید پیشنهادات بخش خصوصی باید با نگاه عملیاتی ارائه شود، تاکید کرد: در شرایطی که بخش خصوصی درگیر شیوع کرونا است، عوارض شهرداری ۶۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین در حال حاضر کسب خروجی مطلوب برای فعالان این بخش و سرمایه گذاران دور از ذهن است، بر همین اساس رفتار‌های ما بایستی مبتنی بر پیشنهادات عملیاتی تعریف شود.

بوبینا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman