انتقاد از افزایش املاک قولنامه ای در کرج

انتقاد از افزایش املاک قولنامه ای در کرج
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۱۴ | ۱۳۹۹/۰۲/۲۵

معاون استاندار البرز و فرماندار ویژه کرج گفت: باید شهرداری ها و بخشداران از افزایش املاک قولنامه ای دراین شهرستان جلوگیری کنند.
به گزارش اخبار ساختمان، غفور قاسم پور در نشست کارگروه ساخت و سازهای غیرمجاز شهرستان کرج افزود: در روستاهایی مانند محمود آباد و در سطح شهر نیز شاهد رشد قارچ گونه املاک قولنامه ای هستیم که از پایه خلاف می سازند و شهرداری هاو بخشداری ها باید در این زمینه کنترل های لازم را اعمال کنند.

وی ادامه داد: در ابتدا به سراغ دانه درشت ها و عاملان سازمان یافته در ساخت و سازهای غیرمجاز کلانشهر کرج می رویم و با سرشاخه های اصلی در ساخت و سازهای غیرمجاز مقابله می کنیم تا مابقی متخلفان خرده پا نیز حساب کار دستشان بیاید.

قاسم پور گفت: با اینکه جلسات متعددی نیز در این زمینه تشکیل شده و ساخت و سازها همچنان ادامه دارد، اما به نظر میرسد اقدامات تنها به صورت مقطعی موثر بوده و خروجی لازم را نداشته است.

وی با تاکید براینکه نباید از ابتدا اجازه بدهیم سقف سازه غیرمجاز بنا نهاده شود گفت: تمام دستگاه ها باید به وظیفه قانونی خود عمل کنند و در بحث ساخت و سازهای غیرمجاز، در حوزه شهری و روستایی وظیفه صیانت از طرح های تفضیلی و هادی شهری داریم.

فرماندار ویژه کرج افزود: تبعات تخریب ساختمان های غیرمجاز فراگیر است و باید با در نظر گرفتن تمام جوانب امر پیشگیری های لازم را باید داشت.

وی با تاکید بر لزوم پیگیری پرونده های قضایی در این زمینه ادامه داد: هم اکنون نیز پرونده های متعددی در کمیسیون های ماده ۹۹ و ۱۰۰ وجود دارد و احکامی نیز صادر شده و سازه های غیرمجاز در انتظار تخریب قرار دارند.

معاون استاندار البرز در بخش دیگری آثار ساخت و سازهای غیرمجاز را از منظر اجتماعی نیز تبیین کرد و گفت: این روند توسعه حاشیه نشینی و افزایش بزه های اجتماعی را اعم از سرقت نیز در سطح شهرها افزایش می دهد و اقدامات را برای کنترل سخت تر می سازد.

فرماندار کرج با بیان اینکه باید تجارب تهران را در کرج نیز به اجرا گذاشت و خلاء های موجود را نیز برطرف ساخت، افزود: یکی از الگوهایی که در محمدشهر کرج موثر بوده واگذاری اقدامات به بخش خصوصی بوده است؛ طرحی که در شورای چهارم اسلامی شهر کرج نیز لایحه آن به شهرداری ارسال شد اما به مرحله اجرا نرسید.

وی بیان کرد: همپنین باید نسبت به بازنگری طرح های هادی در روستاها به ویژه در روستاهای بخش آسارا که توسط بنیاد مسکن انجام می شود، وارد عمل شد.

قاسم پور همچنین از پیش بینی اختصاص بودجه در اعتبارات سال ۹۹ برای تامین تجهیزات (اداره راه و شهرسازی و جهادکشاورزی)، تخریب سازهای غیرمجاز در کلانشهر کرج خبر داد و گفت: برای رفع تصرفات از هیچ کمکی دریغ نخواهیم داشت.

وی افزود: بخشنامه دادستان برای استعلام مشاورین املاک باید اجرایی شود و این امر را پیگیری و نظارت خواهیم کرد چراکه ساخت و سازهای حریم رودخانه کرج در جریان انجام است و چهار کیلومتری که شهرداری کرج باید آن را اجرایی کند نیز پیگیری خواهد شد.

قاسم پور تاکید کرد: نباید اجازه بدهیم شهرهای اقماری روز به روز رشد کنند و خط قرمزی دور شهرهای حاشیه ای کشیده شود تا آلونک های سربه فلک کشیده روز به روز رشد نکنند.

وی افزود: بسیاری از شهرک های جدید در سالهای اخیر شکل گرفته اند و ناشی از افزایش همین ساخت و سازها است ،جلوی رشد محله های حاشیه نشینی که هر روز شاهد توسعه آنها هستیم باید گرفته شود.

وی یاد آور شد: به صورت عمده در شهرها و روستاها علاوه بر پروانه ساخت، اضافه بر سطح و فراتر از سقف مجاز نیز شاهد افزایش طبقات هستیم که این معضل نیز باید با شیوه های قانونی برچیده شود.

دادسراری ویژه زمین خواری در البرز تشکیل شد

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز نیز در این نشست گفت: دادسرایر ویژه زمین خواری با هدف برخورد جدی تر و اهتمام دستگاه قضا در این زمینه تشکیل شده است.

محمدآقایاریبا بیان اینکه در برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز دیگر به سراغ معلول ها نمی رویم و با علت ها برخورد می کنیم افزود: با اهمال گران و کسانی که به عمد نظارت ها را در ساخت و سازها کاهش داده و متعهدد به وظایف سازمانی خود نیستند، برخورد جدی می شود.

وی از آمایش آنلاین تغییر کاربری ها خبر داد و گفت: دادگستری استان نقشه های تغییر کاربری را به صورت آنلاین مورد پایش قرار می دهد.

آقایاری ادامه داد: بر اساس این طرح، نقشه های تغییر کاربری های دقیق استان، به صورت آنلاین رصد و به ادارات مربوطه که به ویژه با اراضی ملی سروکار دارند در صورت هر گونه تغییر در کاربری های حوزه استحفاظی اعلام می شود.

وی با اشاره به اتکا شهرداری ها بر درآمدهای کمیسیون ماده ۱۰۰ گفت: ممکن نیست ساخت و سازی انجام شود و عوامل خدمات شهری اطلاعی نداشته باشند و گاهی نیز شاهد تشویق در لحاظ نمودن جریمه ها هستیم، انتظار ما از شهرداران این است که در صدور جواز در طرح تفضیلی شهر، آمایش های واقعی داشته باشند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز فقدان طرح های مصوب شهری در ساخت مجتمع های اداری و تجاری را نیز از خلاء های فعلی در این زمینه عنوان و بیان داشت: تبدیل یک واحد به ۲، فقدان پارکینگ و مواردی از این قبیل که گاهی منتج به سرقت خودرو و ورود دستگاه قضایی در این زمینه می شود، یکی از دغدغه های فعلی به شمار می رود.

آقایاری گفت: شاهد هستیم که الزامات در طراحی سازه های شهری به ویژه در مجتمع های اداری، تجاری و درمانی دیده نمی شود و این امر مشکلات متعددی را ایجاد می کند.

وی همچنین بر ضرورت تشدید نظارت ها از سوی سازمان نظام مهندسی در بحث ساخت و سازهای قولنامه ای تاکید کرد و افزود: گزارش هایی مبنی بر به کار گیری تجهیزات غیر استاندارد در ساختمان ها و وقوع آتش سوزی داریم که این امر ضرورت افزایش نظارت ها را توسط سازمان های مربوطه می طلبد.

وی با اظهار گلایه از افزایش ساخت و سازها در شهرهای اقماری کرج گفت: تخریب برای ما اقدامی آسان نیست و نیاز است دقت نظر بیشتری بر روند ساختدو سازها در شهرهای اقماری توسط شهرداری ها صورت گیرد.

آقایاری در ادامه با بیان اینکه ادارات باید آمایش سرزمینی داشته باشند و اراضی ملی با استفاده از فناوری های نوین به دقت خط نگاری شود به وجود جاذبه ساخت در روستاها و مسیر گردشگری محور کرج - چالوس اشاره کرد و افزود: بنیاد مسکن با نگاه واقع بینانه طرح های هادی را در روستاها اجرای کند.

وی ادامه داد: با متولیان املاک و واحدهای صنفی مربوطه، اتحادیه کامیونداران برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز مکاتبات لازم صورت گرفته و واحدهای صنفی دخیل در این امر بویژه در خصوص اراضی زراعی و ملی تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

ایرنا

برچسب ها:

املاک قولنامه ای ،کرج 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman