آیا افت قیمت مسکن ادامه دار خواهد بود؟

آیا افت قیمت مسکن ادامه دار خواهد بود؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۸:۲۹ | ۱۳۹۹/۰۲/۲۴

افت قیمت مسکن در فروردین ماه این نوید را به متقاضیان مسکن داد که کاهش قیمت هم شدنی است اما سوال این است که آیا کاهش قیمت مسکن در ماه های آینده نیز ادامه می یابد.
به گزارش اخبار ساختمان، اعلام کاهش دو و نیم درصدی قیمت مسکن در فروردین ماه یک خبر خوشحال کننده برای متقاضیان قیمت مسکن بود و در این روزهای کرونایی تا حدودی بارقه امید را در خانه اولی ها ایجاد کرد که قیمت مسکن روزهای رشد خود را از لحاظ قیمتی پشت سر گذاشته و اگر کاهش هم نیابد حداقل ثبات قیمتی خود را پیدا کرده است.

گزارش رسمی هفته گذشته دفتر اقتصاد و برنامه ریزی مسکن وزارت راه و شهرسازی از بازار مسکن نشان داد که بعد از دو ماه تعطیلی بنگاههای املاکی به دلیل شیوع ویروس کرونا میزان معاملات بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته است و این کاهش معاملات تاثیربسزایی در قیمت ها داشته به گونه ای که قیمت مسکن در تهران و در اکثر مناطق ۲۲ گانه یک کاهش قیمت جزیی را تجربه کرده است . این گزارش در حالی منتشر شده بود که گزارش اواخر سال گذشته بانک مرکزی و دفتر اقتصاد و برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی در اوج شیوع ویروس کرونا تعجب همگان را برانگیخته بود. در آن گزارش که در اسفند ماه منتشر شد نشان می داد که قیمت مسکن بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است.

در گزارش هفته گذشته دفتر اقتصاد و برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی میانگین قیمت مسکن در اولین ماه بهار سال جاری ۱۵ میلیون و ۵۴۵ هزار تومان اعلام شده بود این در حالیست که این رقم در اسفند ماه سال ۹۸ بالغ بر ۱۵ میلیون و ۶۵۸ هزار تومان تعیین شده و اعلام شده بود . تعداد معاملات ثبت شده در فروردین ماه امسال نیز کاهش قابل ملاحظه ای نسبت به اسفند ماه داشت و به رقم ۱۳۰۰ معامله رسیده بود که این رقم در اسفند ماه ۱۰ هزار و ۲۴۲ معامله بوده است.

به همین منظور وقتی دفتر اقتصاد و برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی هفته گذشته اعلام کرد که قیمت مسکن در تهران دو و نیم درصد کاهش یافته است اولین سوالی که در ذهن متقاضیان مسکن به وجود آمد این بود که آیا کاهش قیمت مسکن ادامه دار خواهد بود؟

رئیس اتحادیه املاک: کاهش قیمت مسکن ادامه دار خواهد بود

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش قیمت مسکن ادامه دار خواهد بود یا خیر؟ گفت: در دوره ای که بانک مرکزی و دفتر اقتصاد و برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی در اسفند ماه اعلام کرد قیمت مسکن به طور متوسط ۳۸ درصد رشد داشته است اعلام کردم که افرادی که این گونه آمار می دهند یا از بازار مسکن بی اطلاع هستند و یا اینکه در فعالیتهای ساخت و ساز و خرید و فروش مسکن دست دارند، بنابراین اگر آمار فروردین ماه در گزارش اخیر اعلام می کند که قیمت ها دو و نیم درصد کاهش داشته است باید بگویم که کاهش قیمت بیش از این عدد اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه اگر قیمت مسکن کاهش نیابد انفجار و سقوط اقتصاد را خواهیم داشت چرا که با کاهش قیمت ها مردم می توانند تحرک داشته باشند اظهار داشت: ما نسبت به افراد و برخی مسئولان که دست اندرکار ساخت و ساز هستند هشدار می دهیم که به اشتباه و یا از عمد اعلام نکنند که قیمت ها ۳۸ درصد افزایش داشته است چرا که ما کف بازار مسکن هستیم و به صحبت های خود نیز ایمان داریم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: همیشه خریدار مسکن نیاز دارد و فروشنده مسکن ناز دارد بنابراین شرایط ویژه کشور پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اکثر کسب و کارها نشان می دهد که کاهش قیمت مسکن ادامه دار خواهد بود چرا که قدرت خرید متقاضیان مسکن به شدت کاهش یافته است .

نایب رئیس انجمن انبوه سازان: کاهش قیمت مسکن ادامه دار نخواهد بود

اما از سوی دیگر ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان معتقد است که کاهش قیمت مسکن تنها منوط به ماه فروردین است و ادامه نخواهد یافت.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان با اشاره به اینکه بعید است کاهش قیمت مسکن در فروردین ماه به ماههای آینده تسری پیدا کند و قطعا کاهش قیمت متوقف خواهد شد گفت: نکته ای که در آمار هفته گذشته دفتر اقتصاد و برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی در خصوص کاهش دو و نیم درصدی قیمت مسکن وجود داشت این بود که این کاهش به دلیل تعطیلی کامل مشاوران املاک به دلیل شیوع ویروس کرونا و خودداری خریداران و فروشندگان مسکن از مراجعه به مشاوران املاک و پذیرش خریداران از بازدید واحد مسکونی از ترس ویروس کرونا بوده است.

وی ادامه داد : اگر بخواهیم در مورد کاهش ادامه دار قیمت مسکن صحبت کنیم زمانی با قاطعیت می توان در مورد کاهش صحبت کرد که تولید مسکن بالا باشد در این صورت است که اگر تولید افزایش یافت و قیمت ها کاهش یافتند می توان اعلام کرد که افت قیمت ها ادامه دار خواهد بود . نه اینکه تنها به دلیل افت معاملات آن هم در شرایط ویژه و تعطیلی کسب و کارها و بسته بودن مشاوران املاک بگوییم که این کاهش قیمت ادامه دار خواهد بود.

رهبر تاکید کرد: در این آمار کاهش جزیی قیمت مسکن نکته دیگری که وجود دارد این است که احتمال دارد برخی از سازندگان به دلیل نیاز به پول قصد کند تا یکی یا دو واحد مسکونی خود را با قیمت پایین تری به فروش برساند پس این تحرکات جزیی نمی تواند دلیلی محکم و متقن بر ادامه دار بودن کاهش قیمت ها باشد.
عضو کمیسیون عمران مجلس: کاهش قیمت مسکن و متعادل شدن بازار مسکن تنها در تولید مسکن نهفته است

اما فرج الله رجبی نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار معتقد است که کلید کاهش قیمت مسکن و متعادل شدن بازار مسکن تنها در تولید مسکن است پس اگر می خواهیم ثبات قیمتی در بازار مسکن ایجاد شود و حتی کاهش ادامه دار قیمت ها را شاهد باشیم باید به سمت حمایت از تولید مسکن حرکت کنیم و این حمایت زمانی به سرانجام می رسد که شرایط ساخت و ساز تسهیل شود.

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی کشور در پاسخ به این سئوال که آیا مجلس یازدهم قصد ندارد در خصوص مناسب شدن تولید مسکن با دولت وارد بحث و گفت و گو شود گفت: بارها در مجلس دهم و زمانی که در سازمان نظام مهندسی کشور حضور داشتم این بحث را مطرح کردم که دولت باید تا آنجایی که می تواند از ظرفیت های بخش خصوصی برای تولید مسکن استفاده کند چرا که اگر تولید مسکن و عرضه آن به بازار با استفاده از ظرفیت های قانونی شکل بگیرد مشکل افزایش جهشی قیمت مسکن را تجربه نخواهیم کرد.

رجبی در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش قیمت مسکن در فروردین ماه در ماههای آتی نیز ادامه خواهد داشت ادامه داد: رکود معاملات مسکن در ماههای گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا بوده است بنابراین بعید است که این رکود معاملات و حتی کاهش قیمت مسکن در ماههای آینده نیز ادامه یابد.

به نظر می رسد بعد از ماه رمضان میزان معاملات مانند گذشته نباشد چرا که برخی از متقاضیان مسکن که قصد خرید مسکن قبل از سال جدید را داشتند به دلیل تعطیلی مشاوران املاک و یا ترس از ویروس کرونا زمان خرید خود را به سال جدید و یا بعد از ماه رمضان محول کرده اند، بنابراین انتظار می رود میزان معاملات در گزارش ماه آینده از سوی بانک مرکزی و یا دفتر اقتصاد و برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی از روند رو به رشدی حکایت داشته باشد. به هر سوی نکته ای که دولت و حتی مجلس ها باید به آن توجه کنند این است که مادامی که تولید مسکن از تقاضا عقب باشد و همواره با تقاضای انباشته مواجه باشیم نمی توان با اقدامات دستوری و یا اتفاقاتی مشابه شیوع ویروس کرونا منتظر یک معجزه برای کاهش قیمت مسکن کالایی که همواره یک کالای سرمایه ای بوده باشیم.

تحلیل بازار

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman