افزایش ۳۵ درصدی نرخ اجاره‌بها در مشهد

افزایش ۳۵ درصدی نرخ اجاره‌بها در مشهد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۱۱ | ۱۳۹۹/۰۲/۲۴

«از مالکان و مستأجران می‌خواهیم با هم به تفاهم برسند.» این خواسته وزیر راه از صاحب‌خانه‌هاست که گفته بود تمدید ۲ ماهه قرارداد مستأجران لازم‌الاجراست، با هم تفاهم کنید! محمد اسلامی تأکید کرده است بنگاه‌های معاملاتی و شورا‌های حل اختلاف، اجازه ندهند تا اختلافات بین مردم ایجاد شود. حالا رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک مشهد از افزایش دعاوی میان مالک‌ها و مستأجر‌ها خبر می‌دهد.
به گزارش اخبار ساختمان، علی‌اصغر مرادزاده با اشاره به مراجعه روزانه شمار زیادی از مستأجران و صاحب‌خانه‌ها به اتحادیه و طرح شکایت از یکدیگر گفت: متأسفانه کرونا بر اقتصاد و درآمد خانواده‌ها تأثیر منفی داشت و از سوی دیگر آستانه تحمل مردم پایین آمد و حالا الزام برای تمدید ۲ ماهه با نرخ اجاره‌بهای قبلی، روابط صاحب‌خانه‌ها و مستأجران را شکراب کرده است. این در حالی است که در بررسی این موارد به صلح و سازش کدخدامنشانه سعی می‌کنیم، اما چنانچه در اتحادیه به نتیجه نرسد، پرونده به شورای حل اختلاف ارجاع می‌شود و باتوجه‌به اینکه مسئله تمدید قرارداد‌ها مصوبه ستاد ملی مبارزه با کروناست، شورای حل اختلاف نیز رأی به ماندن مستأجر‌ها و تمدید قرارداد‌ها می‌دهد.

افزایش ۳۵ درصدی نرخ اجاره‌بها در مشهد

او با اعلام اینکه نرخ اجاره‌بها در مشهد تا ۳۵ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: امسال مستأجر‌ها سال سختی را پیش رو دارند و این در حالی است که وقتی با مالک‌ها وارد مذاکره می‌شویم تا بر سر میزان اجاره، رعایت حال طرف مقابل را بکنند، به این مسئله اشاره می‌کنند که در جریان تعطیلات کرونایی کار خود را از دست داده‌اند یا کاسبی‌هایشان کساد است و از این رو اجاره تنها منبع درآمدشان برای گذراندن هزینه‌های جاری زندگی‌هایشان است.

آشفتگی‌ها تابستان به بازار مسکن می‌رسد

مرادزاده با اشاره به تلاطم ایجاد شده در بازار‌های طلا و دلار، پیش‌بینی کرد این آشفتگی‌ها به بازار مسکن نیز برسد و در تابستان شرایط سخت‌تری در بخش اجاره و حتی خرید و فروش رقم خواهد خورد.

بحران کمبود مسکن برای سال آینده

به گفته رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک مشهد، باتوجه‌به افزایش قیمت دلار، کسی جرئت سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را ندارد و حتی بسیاری از سازندگان نیز دست نگه داشته‌اند و این اتفاق تعادل عرضه و تقاضا را به‌هم می‌زند و بی‌تردید مشهد را با بحران کمبود مسکن در آینده‌ای نزدیک مواجه خواهد کرد.

کاهش ۷۰ درصدی خرید و فروش

او همچنین از کاهش ۷۰ درصدی معاملات خرید و فروش مسکن در مشهد خبر داد و نسبت به ادامه این شرایط ابراز نگرانی کرد.

هفته پیش ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا مصوب کرد مهلت اجاره واحد‌های مستأجرانی که اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ به پایان رسیده است، تمدید شود؛ به این ترتیب که مدت بسته‌بودن بنگاه‌های مشاوره املاک در دوران بحران کرونا به مدت قرارداد مستأجران اضافه می‌شود.

شهرآرا نیوز

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman