معاون عمرانی استاندار قزوین تاکید کرد:

لزوم توجه به مقوله مقاوم‌سازی ساختمان ها

لزوم توجه به مقوله مقاوم‌سازی ساختمان ها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۵۶ | ۱۳۹۹/۰۲/۲۳

معاون عمرانی استاندار قزوین گفت: گسل‌های موجود در استان قزوین عمدتاً گسل‌های فشاری و خطرناک هستند و به همین خاطر باید مقوله مقاوم‌سازی ساختمان در استان را جدی گرفت.
به گزارش اخبار ساختمان، علی فرخزاد با با بیان اینکه به خاطر چین­ خوردگی­‌های زمین، شرایط ریخت شناسی جغرافیایی، خاک شناسی و وضعیت لایه­‌های زیرسطحی در استان زلزله دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد، اظهار داشت: گسل‌های موجود در استان قزوین عمدتاً گسل‌های فشاری و خطرناک هستند و به همین خاطر باید مقوله مقاوم‌سازی ساختمان در استان را جدی گرفت.

وی با تقسیم بندی گسل­‌ها به سه نوع امتداد لخت، کششی و فشاری گفت:‌ مدل حرکت این گسل­‌ها با هم فرق می‌­کند. گسل‌­های امتداد لخت روی سطح افق حرکت می­‌کنند، اما گسل­‌های کششی و فشاری با توجه به زاویه شکست در راستای قائم جنبش دارند که گسل شمال شهر قزوین، گسل الموت‌ رود، طالقان رود و گسل‌­های جنوب قزوین مانند ایپک و اشتهارد از نوع سوم هستند.

فرخزاد درباره موقعیت جغرافیایی گسل شمال شهر قزوین بیان کرد: این گسل­ از ضلع جنوب ارتفاعات شمال قزوین عبور می­‌کند که از بخش کوهین شروع می‌­شود، تا شمال آزادراه قزوین-زنجان می‌­آید و بعد از اینجا تا روستای رزجرد و رشتقون و منطقه کبریت میان (نزدیکی نیروگاه شهیدرجایی) ادامه پیدا می­‌کند.

وی با یادآوری اینکه در پهنه گسل زلزله بیشترین میزان انرژی را داراست و بالطبع خسارت‌­های اقتصادی آن هم بیشتر خواهد بود، اضافه کرد: در عین حال مناطقی که در شمال این آزادراه قرار دارند، دارای ویژگی­‌هایی هستند که غیر از مسئله گسل از نظر طبیعی هم مصائبی برای توسعه شهری ایجاد می­‌کنند.

این مقام مسئول قزوین را دومین استان پرخطر از نظر وقوع احتمالی زلزله عنوان کرد و گفت: به جز زلزله‌­های مختلفی که در طول تاریخ در این منطقه به وقوع پیوسته، در دوران معاصر هم سه زلزله بسیار شدید بوئین‌­زهرا در سال 1341، زلزله رودبار در سال 1369 و زلزله آوج در سال 1381 را شاهد بودیم.

فرخزاد با ذکر اینکه استان قزوین دارای تراکم جمعیتی بالاست و شهر‌های زیادی در استان هستند که در معرض زلزله‌های بزرگ قرار دارند، افزود: در استان قزوین در استان با گسل‌های 10 کیلومتری مواجه هستیم که بیشتر در شهرستان قزوین مشاهده می‌شود و در صورت وقوع زلزله چندین روستا در فاصله 15 کیلومتری مرکز شهر آسیب شدید خواهند دید.

وی ادامه داد: در شهر قزوین ساختمان‌های احداث شده در حریم گسل باید مقام‌سازی شده و اجازه ساخت ساختمان‌های بیشتر از هشت طبقه هم داده نشود.

تسنیم

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman