وضعیت بازار مسکن در روزهای کرونایی

وضعیت بازار مسکن در روزهای کرونایی
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۳۱ | ۱۳۹۹/۰۲/۲۲

تعداد معاملات انجام گرفته در سال جدید، از افت شدید بازار خرید و فروش مسکن خبر می‌دهد. افتی که از همه‌گیری ویروس کرونا و محدودیت‌های قانونی متاثر بوده است.
به گزارش اخبار ساختمان، بانک مرکزی در نخستین گزارش خود از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در سال ۹۹، وضعیت بازار در فروردین ماه را بررسی کرد. بر اساس این گزارش، در نخستین ماه از سال جدید، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران تنها هزار و ۲۴۳ واحد بوده که نسبت به اسفندماه ۸۷.۸ درصد و نسبت به فروردین ماه سال گذشته، ۶۳.۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در اسفند سال ۹۸، ۱۰ هزار و ۲۱۴ واحد و در فروردین سال ۹۸، ۳ هزار و ۴۲۳ واحد مسکونی معامله شده‌اند.

سد کرونا مقابل بازار مسکن

بازار مسکن، سال جدید را با افت قیمتی جزئی شروع کرد. آپارتمان‌های تهرانی‌ها در جدول قیمت‌ها میل به کاهش داشته‌اند، اگرچه این موضوع در شرایط عادی باید زمینه‌ساز افزایش تعداد خرید و فروش شود اما به نظر می‌رسد، مهمترین عاملی که مانع از افزایش حجم فروش شده، همه‌گیری ویروس کرونا و ممنوعیت فعالیت دفاتر معاملات ملکی است. خریداران در ماه فروردین بابت خرید و فروش هر متر مربع واحد مسکونی، متوسط ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هزینه کرده‌اند که نسبت به ماه قبل ۲.۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد. اگرچه بازار کاهش قیمت را نسبت به اسفند تجربه کرده اما همچنان در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۳۵.۷ درصد افزایش قیمت داشته است.

در این ماه، توزیع حجم معاملات به گونه‌ای بوده که ۵۳.۸ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران (۱۵.۳ میلیون تومان) معامله شده‌اند.

بیشترین سهم معامله برای واحدهای جوان

گزارش می‌گوید طبق روال همیشه، واحدهای جوان گزینه‌های محبوبتری برای خرید و فروش بوده‌اند. بر این اساس، بیشترین سهم از بازار فروردین را واحدهای تا ۵ سال ساخت با ۴۱.۵ درصد داشته‌اند. در این ماه، ۵۱۶ واحد مسکونی تا ۵ سال معامله شده است.

حالا فکر می‌کنید کدام مناطق بیشترین سهم را در معاملات این ماه داشته‌اند؟ بله آن هم مانند روال اخیر بوده است یعنی منطقه ۵ با ۱۵.۵ درصد از کل معاملات بیشترین سهم را از آن خود کرده است. منطقه‌ای که به بازار داغ دلال‌ها تبدیل شده است. بعد از آن، مناطق ۲ و ۴ به ترتیب با ۸.۵ و ۸.۲ درصد، در جایگاه بعدی قرار گرفته‌اند.

از میان پرفروش‌ترین‌ها، واحدهای مسکونی با دامنه قیمتی ۹ میلیون تا ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع، با ۹.۷ درصد، بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند.

منطقه یک متری ۳۱ و منطقه ۱۸ متری ۷ میلیون تومان

نوبت به گران‌ترین و ارزان‌ترین مناطق رسید. طبق آمارها، کسانی که در منطقه ۱ تهران اقدام به خرید واحد مسکونی کرده‌اند، بابت هر متر مربع آپارتمان خود متوسط ۳۱ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان هزینه کرده‌اند. در مقابل آنها، خریداران منطقه ۱۸ هستند که هر متر مربع واحد مسکونی را با متوسط ۷ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان تهیه کرده‌اند. این ارقام در مقایسه با فروردین ۹۸ به ترتیب، ۲۹ و ۵۱.۸ درصد افزایش قیمت را بیان می‌کنند.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman