رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان آران و بیدگل مطرح کرد:

ضرورت توجه به احیای بافت‌های فرسوده

ضرورت توجه به احیای بافت‌های فرسوده
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۰۴ | ۱۳۹۹/۰۲/۲۲

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان آران و بیدگل، گفت: احیای بافت‌های فرسوده و تاریخی، مبین فرهنگ اصیل ایرانی و یکی از ضرورت‌های توسعه شهری است که باید به عنوان یک موضوع فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد.
به گزارش اخبار ساختمان، مجتبی آراسته افزود: با زنده کردن بافت‌های فرسوده و تاریخی و مرمت آن‌ها، نبض تحرک اقتصاد و به‌ویژه بازار مسکن است و در سطح کلان یک نوع سرمایه‌گذاری کارآمد در جهت توسعه متوازن شهری بر پایه حفظ ابعاد هویتی، اصالتی و اجتماعی مناطق مختلف است.

وی افزود: بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری با وجود ارزش‌های خاص خود، بیشتر در هسته مرکزی شهرها قرار دارند که تحت تأثیر و سنجش عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شکل گرفته‌اند، اما در اثر گذشت زمان و توسعه حاشیه شهرها، وضعیت نابسامان پیدا کرده‌اند که زنده کردن آن‌ها به عنوان یک ضرورت و امری حتمی تلقی می‌شود.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان آران و بیدگل با تأکید بر اهمیت ساماندهی بافت‌های فرسوده و تاریخی، تصریح کرد: دولت در برنامه سوم توسعه به نوسازی بافت فرسوده و ناکارآمد و حاشیه‌نشین به صورت شفاف اشاره کرده که نیازمند مشارکت و تعامل مردم و مسئولان است.

وی تأکید کرد: قانون برنامه پنجم توسعه نیز، دستگاه‌های مربوط را به تدوین برنامه برای نوسازی بافت‌های فرسوده و تاریخی در قالب ستادهای بازآفرینی شهری موظف کرده است که به ریاست فرماندار، دبیری شهرداران و محوریت اداره راه و شهرسازی و با حضور تمام دستگاه‌های مربوط تشکیل می‌شود.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان آران و بیدگل گفت: تصویب قانون حمایت از احیاء و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و همچنین قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در سال‌های ۸۷ و ۸۹ در مجلس شورای اسلامی، بر اهمیت ساماندهی این‌گونه فضاها تأکید می‌کند.

آراسته افزود: با توجه به اهمیت احیای بافت‌های فرسوده، تاریخی و حاشیه‌نشین شهری در سال ۹۸ تلاش شد تا ۱۲۲ هکتار بافت فرسوده در این شهرستان دارای مصوبه قانونی و شناسنامه شود که ۸۰ هکتار مربوط به بافت تاریخی و فرسوده شهر نوش‌آباد و ۴۲ هکتار نیز در شهر سفید شهر است.

وی با تاکید بر اهمیت راه‌های استاندارد و ایمن بر توسعه همه‌جانبه شهرها، تصریح کرد: در سال گذشته، عملیات ساخت نزدیک به ۳۰ کیلومتر راه جدید و نیز یک هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در مناطق مختلف این شهرستان انجام شده و یا در حال برنامه‌ریزی در قالب طرح اقدام ملی است.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان آران و بیدگل، افزود: از مجموع مساحت شهرستان آران و بیدگل ۴۰ میلیون مترمربع در حوزه مأموریت اداره راه و شهرسازی است که بر اساس برنامه استراتژیک اداره کل متبوع در سال جاری و اجرای تفاهم‌نامه‌های تغییر نمایندگی و قایم مقامی در خصوص اخذ سندهای واقع در حریم و محدوده شهرهای آران و بیدگل، ابوزیدآباد، سفید شهر و نوش‌آباد از اداره‌های مزبور از جمله اداره منابع طبیعی و آبخیزداری، بیش از چهار هزار هکتار به زودی به این آمار اضافه خواهد شد.

آراسته تأکید کرد: ارتقای سطح زندگی شهروندان، حفظ اصالت و تمدن ایرانی، ایجاد اشتغال، امید به زندگی، تمرکز و توسعه هوشمندانه شهری و کاهش آسیب‌های اجتماعی با ایجاد ساختمان‌های جدید در قالب طرح اقدام ملی مسکن مورد توجه قرار گرفته است.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman