زندگی روستانشینان زیر سقف های لرزان

زندگی روستانشینان زیر سقف های لرزان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۲۴ | ۱۳۹۹/۰۲/۱۸

در گلستان که همه‌ساله زلزله‌ و سیل‌های زیادی را تجربه می‌کند، فرسودگی بیش از نیمی از واحدهای مسکونی در روستاها هشداری جدی به مسئولان و مردم ساکن زیر این سقف‌های لرزان است.
به گزارش اخبار ساختمان، «‌بعید نیست با یک زلزله 6 ریشتری فاجعه انسانی در گلستان رخ دهد و ما نگران این موضوع هستیم»، این را مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان می‌گوید به‌عنوان کسی که متولی بهسازی و نوسازی خانه‌های فرسوده در روستاهاست.

آخرین آمارهای رسمی که از سرشماری نفوس و مسکن سال 95 استخراج شده، حکایت از سقف‌های لرزان بالای سر روستاییان دارد. براساس داده‌های موجود بیش از 228 هزار واحدمسکونی در روستاهای استان وجود دارد که بیش از نیمی از آنها فرسوده، کم دوام و غیرمقاوم است. اغلب این خانه‌های فرسوده نیز در روستاهای شرق استان واقع شده که بسیاری از آنها در مناطق مرتفع و صعب‌العبور واقع شده‌اند.

سقف‌هایی که دیگر امیدی به آنها نیست و دیوارهایی که دیگر تحمل سرپا ماندن ندارند؛ باید دعا کرد تا حادثه‌ای رخ ندهد وگرنه معلوم نیست فاجعه انسانی با چه ابعادی گریبان این استان را خواهد گرفت.

حالا چند سالی است که طرح بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی به اجرا درآمده و سالانه حدود 200 هزار واحد مسکونی در روستاهای کشور مقاوم‌سازی می‌شود که سهم گلستان 4 تا 5 هزار واحد است.

آنطور که مدیرکل بنیاد مسکن استان در گفت‌وگو با تسنیم گفته از 228 هزار واحد مسکونی موجود در 936 روستای بالای 20 خانوار استان حدود 128 هزار واحد غیرمقاوم، کم دوام و بی‌دوام است.

سیدمحمد حسینی با بیان اینکه از نظر دارابودن خانه‌های مقاوم گلستان رتبه بیست و ششم کشور دارد، اظهار داشت: این استان جزو مناطق حادثه‌خیز کشور است و همه ساله سیل‌های بزرگ و کوچک و زلزله‌های متعددی را تجربه می‌کند. وجود بیش از 128 هزار خانه مقاوم در روستاهای استان زنگ خطر جدی را برای ما به صدا درآورده است.

در اهمیت مقاوم‌سازی منازل مسکونی روستاییان همین بس که 46.7 درصد جمعیت حدود دو میلیون نفری استان ساکن روستاها هستند در حالیکه نرخ جمعیت روستایی کشور حدود 27 درصد است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان با اشاره به اجرای طرح بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی از سال 84 تاکنون گفت: در این سال‌ها 61 هزار واحد مسکونی در روستاهای استان نوسازی و مقاوم‌سازی شده است؛ اگر این طرح اجرا نمی‌شد تعداد واحدهای غیرمقاوم بیش از این تعداد می‌شد.

حسینی با بیان اینکه مبلغ تسهیلات برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی افزایش یافته است، افزود: کسانی که در واحدهای مسکونی غیرمقاوم ساکن هستند می‌توانند برای نوسازی منازل خود از تسهیلات 40 میلیون تومانی ارزان قیمت با دوره تنفس و بازپرداخت 15 ساله برخوردار شوند.

وی بر لزوم مشارکت مردم دراجرای طرح تأکید کرد و گفت: اگر مردم همراهی داشته باشند ما این آمادگی را داریم تا سالانه بیش از 20 هزار واحد مسکونی در روستاها بسازیم. بنیاد مسکن این ادعا را در سیل سال گذشته با تشکیل پرونده برای 28 هزار خانوار سیل‌زده ثابت کرده است.

مدیرکل بنیادمسکن استان با اشاره بر نظارت بر ساخت و ساز در روستاها نیز بیان داشت: نظام فنی روستایی برای کیفیت بخشی به ساخت و سازها شکل گرفته و بیش از 500 عضو دارد. 140 دفتر و 320 ناظر هم در این بخش فعال است که سبب شده از نظر کیفیت ساخت و سازها در شرایط خوبی باشیم.

وی درباره برنامه امسال برای نوسازی واحدهای روستایی گفت: در قالب طرح بهسازی و نوسازی مسکن روستایی ساخت 7 هزار واحد مسکونی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم و علاوه براین 3 هزار واحد دیگر نیز در قالب طرح مسکن محرومان در استان خواهیم ساخت.

وی تأکید کرد: در صورت همراهی و مشارکت مردم بنیاد مسکن استان این آمادگی را دارد که در مدت 5 سال تعداد خانه‌های فرسوده در روستاهای استان را به صفر برساند.

تسنیم

برچسب ها:

مسکن روستایی ،گلستان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman